Haan, Fa. de - Sint Jacobiparochie

Companies H
Gebruikersavatar
Beheerder
Site Admin
Berichten: 17115
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 6:17 pm
Contacteer:

Haan, Fa. de - Sint Jacobiparochie

Bericht door Beheerder » zo sep 02, 2007 2:47 pm

Topic op verzoek.


Website: www.fadehaan.nl
Dit is het account voor berichten en officiële mededelingen vanuit het team.
Stuur geen E-mails & PMs naar dit account, deze worden niet gelezen. Klik >hier< voor de teamleden


Zelf mooie foto's voor dit topic maar niet zo handig met het borderen en uploaden van foto's? U kunt ook uw foto’s naar ons toesturen, dan plaatsen wij ze op het forum! Klik op deze tekst voor meer informatie!

Gebruikersavatar
Hans van Wijk
Berichten: 9693
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 10:19 pm
Locatie: Nieuw-Buinen

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Hans van Wijk » di okt 21, 2008 12:13 pm

BN-LT-56
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans van Wijk op zo apr 02, 2017 11:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Hans.

FTF Detroit-Diesel

Gebruikersavatar
Theo.D
Berichten: 3866
Lid geworden op: zo jun 29, 2008 9:53 am
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Theo.D » di mei 05, 2009 4:58 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Klaes » zo mar 28, 2010 3:01 pm

Ik ga hier even het levensverhaal posten van de firma de Haan uit Sint Jacobiparochie.

H.D.de Haan St.Jacobiparochie Veelzijdig in Kippertransport.

Ik ken het bedrijf al sinds 1979,en daarbij ook een aantal chauffeurs.
En ik had natuurlijk ook nooit kunnen bedenken,dat ik het levensverhaal van de firma nog eens op internet zou zetten.
Ik bedoel in 1979 wisten we amper wat een computer was,laat staan internet.
De foto’s met tekst zijn door de Haan zelf aangeleverd,en de foto’s zijn wat van wisselende kwaliteit.
Heb nog wel geprobeerd daar wat aan te doen,maar soms werd het eerder erger dan beter.

Ik begin met een artikel uit De Bildtse Post.
Dat artikel zaten ook foto’s bij,waarvan ik er een paar heb gescand.

DE BILDTSE POST donderdag 29 maart 1990

BILDTSE BEDRIJVEN MET EEN VERHAAL

Het verhaal over het bedrijf van Fa.de Haan uit St.Jacobiparochie was reeds geschreven door JLO voordat hij en z’n vrouw naar hun dochter in Australië gingen,doch tijdens hun verblijf daar overleed Dirk de Haan,de nestor van het bedrijf.
Op verzoek van de familie de Haan en ook uit peëteit voor de overledene is het verhaal toen blijven liggen totdat JLO terug kwam.
Dirk de Haan was ook degene uit wiens mond dit verhaal is opgeschreven en JLO beleefde daaraan menig genotvol uurtje.
Van deze plaats wil ondergetekende dan ook nog een postume hulde brengen aan z’n vriend Dirk de Haan.
En dan nu het verhaal.

Afbeelding
De grondlegger van het bedrijf Fa.H.D.de Haan en zonen. Hendrik de Haan.

Hendrik de Haan was een zoon van Turf-schipper Dirk de Haan uit Strobos,en hij kwam via via,in aanraking met Janke Halma,dochter van Douwe Halma en z’n vrouw Klaasje,die aan de Oudebildtdijk woonden.
In 1919 trouwden Hendrik en Janke,en Hendrik werd boere-arbeider bij Louw Wiersma,die toen woonde op de boerderij aan de Middelweg(waar nu Douwe Anema woont) het echtpaar kwam te wonen in het ketelhuisje aan de Langhuisterweg.
‘t Was echter niet werk,dat Hendrik de Haan met genoegen deed.
Zijn hart trok naar het water; het schippersbloed verloochende zich niet.
Al vrij spoedig kwamer een praam waarmee Hendrik Bieten ging vervoeren naar de suikerfabriek in Franeker.
In die tijd waren er echter nog geen vaartuigen voorzien van een motor; de praam moest worden voortbewogen doormiddel van een boom,en als de walkant dat toeliet,door middel van een lijn.
Geloof maar dat schipper zijn geen gemakkelijke baan was.
‘t Was hard werken,en ook de jonge vrouw van Hendrik moest in de lijn! (zolang ze tenminste nog geen kinderen hadden).
Na verloop van tijd kwam er een skûtsje met een zeil,waarop Hendrik en Janke gingen varen.
Helaas is hier van geen foto.
Met het skûtsje ging Hendrik bieten varen naar Franeker,en hij zocht contact met Magree van Franeker,om op de terugreis zand en grind mee te nemen voor de timmerlui op het Bildt,heen en terug vracht dus!
’t Hield echter wel in,dat het zand en het grind bij de verschillende timmerbedrijven weer uit het schip gekruid moesten worden.
De kruiwagen was hiervoor het aangewezen vervoermiddel!
Met het zeilschip werd overal naar toe gevaren,en op de Friese wateren was het scheepje van Hendrik de Haan één der velen.
Hendrik en Janke waren een echt schippers-echtpaar geworden.
De ondernemende Hendrik de Haan,broede echter op een ander plan.
Ze waren aan de Oudebildtdijk komen wonen,waar het vaartuig voor het huis aan de wal kon liggen.
Er ontsproot aan z’n brein een plan om van het skûtsje een motorboot te maken.
Dit had echter nogal wat voeten in de aarde,want niet alleen de tuigage werd er afgesloopt maar de boot werd ook verlengd,en kreeg daardoor belangrijk meer laadvermogen.
De omgebouwde boot kreeg een laadvermogen van 30 ton,en met een praam erachter van 22 ton kon er 52 ton worden vervoerd.

Afbeelding

Afbeelding

Meestal waren motorboten van een andere vorm dan skûtsjes.
Bij het motorschip de Antilope was echter het volledige skûtsje-front gebleven,er was alleen een stuurhut op gekomen.
Het zogenaamde vooronder was ook volledig intact gebleven bij de Antilope.

Bij het passeren van bruggen moest vaak de stuurhut worden verwijderd.
Dit was waarschijnlijk nog gemakkelijker dan voorheen het strijken van het zeil.
Aan het stuurwiel stond men dan echter wel in weer en wind,en vooral als er veel bruggen waren ging men niet elke keer de stuurhut weer plaatsen.

De bruggen waren ook de aangewezen plaatsen om aan boord te komen.
Men kon zich zo op de boot laten zakken.

’t Was overigens hard werken als zand en grind schipper.
De lading moest eerst aan boord,en was dat gebeurd dan kwam er even een tijdje van rust,tijdens het varen.
Maar had men dan de 52 ton op z’n plaats voor de wal,dan moest alles weer met de kruiwagen worden gelost.
Ook het laden gebeurde meestal met de kruiwagen,die met een speciale schep werd volgeschept.

Ook ging men soms met het motorschip in de pleziervaart.
Iets wat vooral in de slappe tijd moest gebeuren.
Helaas was er in het leven van Hendrik de Haan heel weinig slappe tijd.
De foto waarop de Antilope als pleziervaartuig werd gebruikt is dan ook gemaakt toen het motorschip reeds was verkocht.

In de winter was er meestal wel een tijd waarop de Antilope niet kon varen.
De boot lag dan voor de wal aan de Oudebildtdijk,en was dan één geheel met de sprookjesachtige omgeving

BEZETTINGSTIJD

Tijdens de bezetting werd er minder gevaren.
Alle bouwmaterialen werden toen door de “weermacht”gebruikt.
De Antilope deed toen dienst als onderduikschip.
Ergens aan de Kleine Blikvaart werd de boot verscholen in het riet,en het werd een toevluchtsoord voor onderduikers.

Er stond daar ergens een wind-motor en deze werd door veel knutselen omgebouwd tot opwekker van stroom.
Veel onderduikers hebben daar een deel(tje) van hun leven gesleten tijdens de laatste oorlogswinter.

Toen de oorlog voorbij was kwam de Antilope weer in vol bedrijf,en er werd weer heel wat zand en grind vervoerd voor de wederopbouw.
Hendrik de Haan kwam weer in z’n element,toen er weer gevaren kon worden.
Er had zich reeds heel wat afgespeeld in z,n leven,want toen de inkomsten schaarser werden,moest hij zijn inkomen invullen met het “scheren”.
Hij was bijzonder vaardig met het scheermes,en het achterhuis werd ingericht als “scheer-salon”.
Voor één dubbeltje kon men zich laten scheren,en er werd op zaterdag- en vrijdagavond druk gebruik gemaakt van deze dienstverlening.
Deze vorm van bijverdienste gaf wel aan dat de centen “zuur”verdiend moesten worden.

Al vrij gauw na de oorlog maakte de auto z’n entree en het was,uiteraard eerst dump-materiaal dat op de weg kwam.
De eerste auto was een “White”.

De tweede auto welke op de weg kwam,was een dump-Chevrolet.
Hiermee ging zoon Douwe op stap.
Het motorschip werd verkocht.
Begrijpelijk dat dit voor Hendrik de Haan een stuk van z’n leven was.
Intussen was er achter het huis waar Dirk de Haan woonde een garage gebouwd,waarin ook eventuele reparaties konden worden uitgevoerd.
Naderhand bleek het dat de Expansie mogelijkheden aan de Dijk eigenlijk veel te klein waren.
Tijdens het leven van Hendrik de Haan bleef het zenuw-centrum van het bedrijf aan de Oudebildtdijk op nr.298,waar zovele jaren ook altijdhet motorschip lag afgemeerd.

Hendrik de Haan overleed in 1968,75 jaar oud,en hij heeft zeker nooit kunnen beseffen van welk groot bedrijf hij de “grondlegger” zou worden.
Waren het tot 1953 altijd auto’s geweest,die moesten worden leeggeschept,toen deden de kippers hun intrede in het bedrijf,en daar mee werd alles wel een stuk makkelijker.

Zoals het echter meestal gaat met groeiende bedrijven,waren de Expansie mogelijkheden te klein en er werd omgezien naar een mogelijkheid om het bedrijf te verplaatsen naar een plaats waar meer mogelijkheden waren.
Die plaats werd gevonden in St.Jacobiparochie in het vroegere pand van H.B.Kuiken aan de Kadal.
Het bedrijf kreeg zo langzamerhand de beschikking over het modernste materiaal op het gebied van wegenbouw.

Het bedrijf beschikt nu dus over modern materiaal,en heeft ook een complete service afdeling welke is gespecialiseerd in hypermodern reparatiewerk aan trucks van vrijwel alle merken.
Bovendien is het bedrijf ook zelf uitgerust met hypermodern rijdend materiaal,waarmee tot ver over de grenzen vervoer wordt verzorgd.
In het familiebedrijf werken nu,naast het talrijke personeel,vele zoons en kleinzoons van de grondlegger van het bedrijf Dhr.Hendrik de Haan.

In het bedrijf Fa.H.D.de Haan en zonen werken momenteel zo,n 15 man,(1990) en men ziet het wagenpark met de oranje auto’s nu over vrijwel alle Europese wegen rijden.
We kunnen gevoeglijk vast stellen dat dit één van de grootste bedrijven is op het Bildt,waarvan de basis is gelegd door de ondernemings-geest van de in 1968 overleden Hendrik de Haan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Klaes » zo mar 28, 2010 3:10 pm

Afbeelding
De Antilope het schip waar het allemaal mee begon ligt hier in 1942 voor de kade van Makkum een lading sintels te laden.
Dit gebeurde in die tijd nog met de schep en kruiwagen.

Afbeelding
De eerste vrachtwagen van het Amerikaanse merk White die begin 50 er jaren was aangeschaft.

Afbeelding
In 1954 stond de Ford dumptruck een vracht zand te laden op het zandland nabij Burgum.
De vracht werd geladen door een draadkraan.
De lading zand moest nog wel met de hand leeg geschept worden.

Afbeelding
Hier staat een GMC truck grind te laden uit het binnenvaart scheepje van Tjalling Hoekstra.
Veel van de transportmiddelen die werden gebruikt stamden uit de voorraad materieel die de gealieerden gebruikt hadden in de tweede wereld oorlog.

Afbeelding

Afbeelding
Vele handen maken licht werk.

Afbeelding
In de zestiger jaren had de Haan een Scania Vabis L51.
Deze auto van Zweedse makelij verongelukte op 25 mei 1965 na een ongeval met een bestelbusje jammerlijk.
De schade was zoals te zien veel te groot om de wagen te herstellen.De auto was voorzien van een 100 Pk 4 cilinder diesel.

Afbeelding
In 1963 kwam de echte eerste kipper bij het bedrijf,dit was een Henschell 6x4 truck met een driezijdige kipper.
Deze wagen was een groot verschil met de oude dumptrucks uit de 50 er jaren.

Afbeelding
Hier is de Henschell te zien op de Oude Bildtdijk.
Deze foto is gemaakt op 14 juni 1965.
Hendrik de Haan weet niet wat hij ziet als de wagen zijn lading over de zij in de berm lost.

Afbeelding
Hier is mooi te zien hoe de eerste echte draadkraan een vrachtwagen met zand laadt op het zandland.
Als je de foto vergelijkt met die uit de jaren 50 dan zie je duidelijk dat het na de oorlog al behoorlijk moderner geworden was.
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Klaes » zo mar 28, 2010 3:18 pm

Afbeelding
Dit lijkt een foto genomen op het einde van een werkdag.
De auto's staan bij de zaak langs de weg geparkeerd op de Oude Bildtdijk onder St.Annaparochie.
Hier werden de auto's schoongemaakt,gesmeerd en indien nodig gerepareerd.
Op de foto zijn naast de paserende Volkswagen Kever nog een Henschell en een Scania 75 6x4 te zien.
De Scania's waren motorisch onverwoestbaar alleen de versnellingsbak en de aandrijf-assen waren in het kipperwerk zeer kwetsbaar.

Afbeelding
Na de foto grondig te hebben bekeken bleek dat er hier sprake was van misschien wel de eerste echte 6x6 truck die het bedrijf bezat.
Het type Henschell lijkt sprekend op het 6x4 model op de vorige bladzijde.
Alleen heeft deze Henschell een spijltje in de voorruit en de andere niet.
Waar de foto precies genomen is en in welk jaar is niet geheel duidelijk.
Maar dat het op een haven is mag wel duidelijk zijn.
Dus laten we het in eerste instantie maar op Harlingen houden.

Afbeelding
Dat er bij de Haan inmiddels aan grondverzet werd gedaan verraad deze foto waarop te zien is dat deze buldozer het onder natte en koude omstandigheden moest doen.
Er is aan de grijns op het gezicht van de machinist te zien dat deze er wel schik in had.

Afbeelding
Even tijd voor een kop koffie en een sigaret,zo lijkt het.
Het moet een droge periode zijn geweest omdat de Mercedes 4x4 en de Hoover draadkraan rustig op een stuk weiland aan het werk konden gaan.
Het lijkt erop dat de Mercedes de sleepbak kwam halen en dat het werk er voor de kraan op zit.

Afbeelding
Jarenlang werd er in een bepaalde periode als het droog genoeg was klei gereden uit de omgeving van Dronrijp.
Dit was voor de voormalige steenfabriek die op schenkenschans bij Leeuwarden stond.
Tegenwoordig staat er nog een gedenkteken aan het Bisschopsrak.
Op de foto is een Henschell HS 261 6x6 truck te zien en een eigen draadkraan.

Afbeelding
Dat de auto's in het weekend vaak onderweg bleven staan is te zien op deze foto.
De Henschell's HS 261 nummers 8 en 9 worden vergezeld door deze nu zeldzame DAF 1300 tankwagen.
Aan de gril van de DAF is te zien dat deze van eind 1950 is.
De gril bevat namelijk nog 3 strips
Later werden dat er 2 met de naam DAF groot in de gril.

Afbeelding
Hier staat Douwe de Haan in 1965 trots bij zijn draadkraan.
Draadkranen waren in die tijd zeer moderne machine's.

Afbeelding
Hier is een Henschell 6x6 truck te zien met de bak omhoog.
Deze wagen was opgesierd met mooie aluminium sierstrips op de cabine.

Afbeelding
Hier was dan de nieuwste aanwinst voor het bedrijf .
Een Henschell HS 261 met een mooie driezijdige houten kipper.

Afbeelding
Alleen kenners kunnen aan deze servicewagen zien dat dit de voorloper van de Ford transit was.
Doordat het bedrijf groeide moest er steeds meer gerepareerd worden op de werken en onderweg.
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Klaes » zo mar 28, 2010 4:31 pm

Afbeelding
In de jaren zeventig van de 20ste eeuw was het complete wagenpark van de Firma de Haan van het Duitse merk Henschell.
Zo nu en dan waren er ook nog wel eens vreemde merken tussendoor,maar het merendeel bestond uit Henschell.
Het torpedo model was de HS 261 zoals te zien op bovenstaande foto.
Op onderstaande foto het frontstuur model de F 261.
Het ontwerp was van de bekende ontwerper Karmann.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Even bijpraten met de jongeren van de Oude Bildtdijk.
Dat gebeurde in dit geval in de laadbak van een DAF torpedo 4x2.
Wie de mensen in de laadbak zijn is niet geheel bekend.
Zeker is dat Meint de Groot er bij is.( Reed altijd als chauffeur bij de Haan op het buitenland,is nu met de vut)

Afbeelding
Hier staat een Magirus Deutz 6x6 170 aan de kant met daarvoor de Ford servicewagen.
Het was s'middags een drukte van belang op de smalle Oude Bildtdijk.
Het werd dus tijd voor een nieuw terrein.

Afbeelding
Henschell nummer 7 is boven en onder te zien op een werk in de voormalige Lauwersmeer.
Doordat er bij de aanleg veel zand vrijkwam kon dit weer voor andere doeleinden gebruikt worden.
Zodat er in dat gebied weer werk ontstond.

Afbeelding

Afbeelding
Deze Henschel HS 261 heeft hier hulp nodig om zijn weg in de zandbaan te vervolgen.
Gelukkig waren er op de meeste werken zoals hier in de Lauwersmeerpolder vaak wel
buldozers of shovels aanwezig zodat deze situatie's snel konden worden opgelost.

Afbeelding
Op deze foto staan een Henschell HS 261 6x6 en een Scania 75 super broederlijk naast elkaar.
Het minpunt van de Scania trucks was dat ze niet als 6x6 te krijgen waren.
Daardoor verdwenen deze mooie Zweedse neuzen in de 70er jaren weer van het toneel.
Heel lang heeft één van de 6 cilinder Scania motoren in de werkplaats gestaan.
Totdat eind jaren 90 een liefhebber de motor kocht om er zijn restauratie project mee te voltooien.

Afbeelding
Een mooi voorbeeld van vernieuwing in de jaren 70.
De tijd dat Henschell een zelfstandige vrachtwagen producent was kwam ten einde.
Mercedes Benz nam het bedrijf over wat resulteerde in de eerste nieuwe Mercedes Benz 6x6 trucks voor de Haan.
Het type 2626 had ook naafreductie wat een grote verlichting betekende voor de werkplaats.
Waar het vervangen van steek-assen een dagelijkse bezigheid was.
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Klaes » zo mar 28, 2010 4:39 pm

Afbeelding
In november 1974 werd er een nieuw riool aangelegd in de binnen stad van Sneek.
Waar deze Henshell HS 261 zijkipper zeer goed tot zijn recht kwam,in deze toch wel zeer smalle baan.

Afbeelding
Op het chassis van deze Henshell F 261 werd in de werkplaats een hagelnieuwe cabine gemonteerd.
Verder werd de komplete wagen opnieuw gespoten.
Let ook op het oude tank-eiland op het nieuwe terrein in St.Jacobiparochie (ongeveer 1973).

Afbeelding
Deze Hanomag buldozer laat zien dat er meer gebeurde!

Afbeelding
Het nieuwe terrein aan de Kadal 34 St.jacobiparochie midden jaren zeventig.
En waar de firma nu nog steeds zit.

Afbeelding
Het laden met een draadkraan met sleepbak was in de jaren zeventig nog heel normaal getuige deze foto's.

Afbeelding

Afbeelding
In augustus 1978 was deze Henshell het spoor beister.
Met man en macht werd de auto gered.
Zie foto onder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Losplaats zandschepen bij aanleg van industrieterrein De Hemrik te Leeuwarden.
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Klaes » zo mar 28, 2010 8:21 pm

Afbeelding
Bailybrug over de Kurkemeer Leeuwarden 2-2-1977.

Afbeelding
Een schelpentrailer gekanteld bij Zwolle.
De schade viel wel mee.

Afbeelding
In de herfst van het jaar 1976,werd na een qua werk slecht jaar,begonnen met het grootste werk in de historie van het bedrijf.
De aanleg van bedrijventerrein De Hemrik te Leeuwarden.
Circa 1,2 miljoen m3 zand vervoeren en verwerken.
Op de foto is te zien dat 2 draadkranen een zandzuiger lossen.
Verder de 2 Caterpillars van de Haan en diverse ingehuurde kipauto's.
En de 2 oude Daf 1500 (?) tankauto's.
Dit is de tegenwoordige Junokade.

Afbeelding
Repareren,tanken en smeren,alles werd zelf gedaan op de Hemrik.
Hier krijgt Henschell nr.12 technische bijstand.
Verder staan de Daf tankwagen en de Hanomag servicebus op de foto.

Afbeelding
Hier de kleinste van de twee caterpillar shovels aan het werk.
Het motto in de jaren zeventig was zoveel mogelijk zelf doen.
In deze tijd waren er zo'n 18 kipauto's,2 draadkranen om schepen te lossen.
Een Caterpillar buldozer en 2 Caterpillar shovels.
Deze tijd betekende ook de overname van Hanomag Henschell door Mercedes.
Waardoor ook de eerste 3 Mercedessen ten tonele verschenen.

Afbeelding
In Februari 1979 lag Friesland bedekt onder een grote bult sneeuw zodat vele dorpen en boerderijen afgesloten waren van de buitenwereld.
Hier een nieuwe Mercedes Benz 2626 geladen met sneeuw door een Caterpillar shovel.
Dit zijn beelden op de oudebildtdijk.

Afbeelding

Afbeelding
Eind zeventiger jaren deed ook de kippertrailer zijn entree.
Omdat de transportafstanden groter werden was het van belang om meer volume te hebben zodat je de transportprijs laag kan houden.
Spijtig genoeg waren de voorzieningen niet altijd goed geregeld zodat de trailers niet een constante bezetting hadden.

Afbeelding
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Klaes » zo mar 28, 2010 8:38 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bovenstaande foto's zijn van de Hemrik en de bootreis naar Ameland.
Van het wel en wee van bedrijventerrein in aanleg de Hemrik,
met de stad Leeuwarden en de 3 pijpen van de centrale op de achtergrond.

Afbeelding
De Haan's eerste containerauto's waren de Volvo F10 en de Daf 3300 die eerst als trekker door het leven ging.
Verderop is de Daf te zien met kippertrailer.

Afbeelding

Afbeelding
Deze Nobas draadkraan stond later op de loskade van van Droge BV uit Harlingen aan de industrieweg.
De motor van de Nobas gaf op een gegeven moment de geest.
Gelukkig was de motor van één van de Scania Vabis 6x4 kippers bewaard gebleven.
Na een andere brandstofpomp van een super,zodat er een beter koppel ontstond heeft de kraan nog jaren dienst gedaan om schepen te lossen.
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Klaes » di mar 30, 2010 5:31 pm

Afbeelding
Henschell HS 261 hier op de Oude Bildtdijk.
Deze auto had een houten 3 zijdige kipper.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De Daf was inmiddels omgebouwd tot containerauto waardoor deze Iveco met voorloop-as werd gekocht voor de kiptrailer.

Afbeelding
Deze Mercedes Benz 2233 was voorzien van een Radson drive tussen de achterassen,zodat hij in het terrein net wat meer kon dan een gewone 6x2.

Afbeelding
Deze Man die hier te zien is als asfaltauto bij de voormalige asfaltcentrale Kiesterzijl.
Verderop is de Man 8x4 te zien als truck met aanhanger.

Afbeelding
Deze D4 Caterpillar buldozer heeft het werk er op zitten aan de Westerzeedijk bij Harlingen.

Afbeelding
Dat het transport en ook het bedrijf begon te veranderen laat deze Ford Transcontinental met verhoogde kippertrailer zien.
Hiermee werd bijvoorbeeld graan,kunstmest en later schelpen vervoerd.
In het begin werd er gereden voor Beerends Schelpenhandel,en later werd dat eigen handel.
Zo veranderde het bedrijf in zo'n 25 jaar,van een klein bedrijf tot een bedrijf dat in staat was om zelfstandig komplete woonwijken,bedrijventerreinen en wegen te voorzien van zand.
Zowel de aanlevering per schip,als de aanvoer per auto en het verwerken van de producten gebeurde met eigen middelen.
Dus een bedrijf om rekening mee te houden.

Afbeelding
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Klaes » di mar 30, 2010 5:39 pm

Afbeelding
De jaren tachtig brachten jammer genoeg niet die groei die er in de zeventiger jaren was geweest.
De economische recessie trof de bouw en de wegenbouw hard.
Zoals de donkere wolken op de foto ook weergeven.
Er was wel goed geïnvesteerd in nieuwe auto’s maar het bracht niet wat er van verwacht werd.

Afbeelding
Er werd naarstig gezocht naar nieuwe mogelijkheden in het transport.
Zo ook deze mooie dikke Daf 3300.
Als trekker gekocht voor de kiptrailer en als containerauto geeindigd.
Dit was tekenend voor de situatie die er begin jaren 80 heerste.

Afbeelding
Een andere opvallende auto was deze MAN 33.280 8x4 met een zelf kippende aanhangwagen.
Deze wagen kon bijvoorbeeld zout,schelpen,vervuilde grond als combi rijden.
En als losse truck zonder opzet schotten in de wegenbouw worden ingezet.
Dit alles om een zo goed mogelijke bezetting te hebben.

Afbeelding
Deze Iveco met Deutz motor is onderweg met een 40 voets container van het Veembedrijf Leeuwarden naar een container terminal in de Rotterdamse haven.

Afbeelding
Een andere telg uit de Iveco familie was deze Magirus Deutz 6x6 met “neus”.
Deze oersterke auto’s werden heel veel gebruikt voor het echte zware kippertransport.
Een voordeel was dat autosloper en handelaar Hollander bijna altijd de onderdelen had zodat een auto snel en vrij goedkoop gerepareerd kon worden.
Wat in de jaren tachtig zeer wenselijk was.

Afbeelding
Omdat het kippertransport niet goed ging werd deze Mercedes Benz 1933 met tautliner gekocht.
En in de kleuren van de Nabek in Hoogezand gespoten.
Dit om toch maar continuiteit in het bedrijf te krijgen.
Naast deze Mercedes reed er ook nog een MAN 361 in de kleuren van de Nabek.

Afbeelding
Zo zag het wagenpark er in 1988 uit.
Het bedrijf was inmiddels overgegaan naar de 3de generatie.
Hendrik de Haan nam het bedrijf in die tijd over.
Opvallend op deze foto is de grindopslag voor op het terrein,dat bedoeld was voor de particuliere handel.

Afbeelding
Het dieptepunt van het trailertijdperk is hier goed in beeld gebracht.
De trailer geladen met asfalt kantelde bij Kiesterzijl van de weg de sloot in.
De combinatie was dusdanig beschadigd dat dit het einde betekende van de laatste kiptrailer.

Afbeelding
Het leed was begin jaren 90 nog niet geleden.
Deze Magirus Deutz 6x6 frontstuur wist het verschil tussen de weg en de sloot niet meer.
Wonder boven wonder bleef de schade beperkt.
Het wagenpark was eind jaren 80 gereduceerd tot 10 eenheden.
Waarvan er ook nog 2 eenheden voor de Nabek reden.
Van het eens zo machtige kipperbedrijf uit de zeventiger jaren was niet zoveel meer over.
Maar als zo vaak niks blijft bij het oude.
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Klaes » di mar 30, 2010 5:50 pm

Afbeelding
In 1991 werd er samen met van Droge BV uit Harlingen een grote zandklus geklaard.
Langs de spoorlijn richting Stavoren moest een verbreding komen i.v.m. het verzakken van de spoorlijn.
Er werd niet alleen zand aangevoerd,maar nogal wat “drek’ afgevoerd met de Iveco nr.5.

Afbeelding
Op het zelfde werk reden ook 2 MAN’s 8x8 (36.331) kippers die toen voor 19 m3 per vracht reden.
Het zand werd o.a. gelost in Harlingen door de laatste draadkraan die de Haan nog bezat uit de roemruchte zeventiger jaren.
Het bedrijf zou de komende jaren (negentig) weer een prominente rol gaan spelen op de kippermarkt van Noord Nederland.

Afbeelding
Aardappels rijden in de herfst was eind jaren tachtig tot midden jaren negentig vaste prik.
Voor van Tuyl uit Gameren werd er circa 3 maanden continu gereden.
Doordat het transport later gedaan werd door zelflossers werd het voor ons een stuk minder interessant om te doen.

Afbeelding
Het wagenpark bestond in die jaren vooral uit Mercedes Benz vrachtwagens.
Boven staat een 6x6 type 2635 met aanhanger.
Deze auto was voorzien van een 8 cilinder in V-vorm en leverde 350 Pk.
Op dat moment in het regionale kippertransport veruit de sterkste.

Afbeelding
Aanleg van Maartenwoude en nieuwe sportvelden in Stiens.(1992/1993)

Afbeelding
Wachten in de Ardennen om een vracht kalk te laden voor het kassen gebied Het Westland in Nederland.
De vracht moest keurig worden afgezeild om beschadiging te voorkomen.
Dit moet in de zomer van 1987 zijn geweest.

Afbeelding
De MAN 361 die voor de Nabek in Hoogezand reed.
De trailer is door Rondaan gebouwd.
Het dak van de trailer kon open en dicht geschoven worden.
Dit was voor speciaal transport van potgrond naar Duitsland en staal retour.
Het was een mooi plan maar het is nooit werkelijkheid geworden.

Afbeelding
Zandtransport ten behoeve van het bouwrijp maken van de zoutfabriek Frisia zout bij de haven van Harlingen.
De Komatshu kraan was van Hollebeek en Vens uit Zaandam een onderdeel van Ballast Nedam.
2 Bakken van de kraan en de Mercedes was met 10 m³ zand geladen.

Afbeelding
Het oranje wagenpark in de bouwvakvakantie van 1993.
Op de foto ontbreken de 3 trekkers die voor de Nabek en Rinsma reden.

Afbeelding
In de zomer van 1992 werd deze Terberg 1350 WDG aangeschaft.
Dit was de eerste 6x6 wide spread met gestuurde achteras van Friesland.
Het laadvermogen ligt rond de 18 ton.
Deze auto zou een grote verandering in het kippertransport teweeg brengen.
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Klaes » di mar 30, 2010 5:58 pm

Afbeelding
In 1993 kwamen er 2 nieuwe Mecedessen bij.
Op de foto staat de 2644 containerauto met een zelfkippende GS. Containeraanhangwagen.
Deze foto is genomen op recreatiecentrum de Holle Poarte te Makkum.
De andere Mercedes was een 4x2 1938 Eurocab.
Deze reed eerst voor de Nabek uit Hoogezand en later voor Rinsma uit Franeker.

Afbeelding
Nachtwerk bij de spoorwegovergang Kimswerderweg te Harlingen.
Mercedes nr.10 voorzien van 2 containerbakken.

Afbeelding
In april 1993 werd deze stoere Mercedes 8x8 3735 aangeschaft.
Dit was de eerste auto met hydraulische afdekkleppen voor Fa.de Haan.
Door z’n hoge opbouw was deze auto puur geschikt voor asfalt transport.
Het grote nadeel was zijn geringe laadvermogen.

Afbeelding
Monsterachtig,angstaanjagend dat zijn gepaste termen voor deze imposante 10x8 Terberg met een totaal GWV van 47 ton.
Dit was een oude wagen van Temmink Oldenzaal.
Voor de Fa.de Haan een nieuwe stap “voorwaarts”.
Deze foto is genomen in het nieuwbouwplan ’t Bosch te St.Annaparochie.

Afbeelding
Auto nr.4 was deze Iveco (Deutz) 4x4 kraanauto.
Een mooie stoere kleine auto die in 1996 is vervangen door een 6x6 Mercedes.

Afbeelding
In 1995 stond deze Mercedes containerauto grind 4/16 te laden bij Smalls in het Limburgse Cuyk.
De lading grind was bestemd voor Steenhuis beton in het Groningse Uithuizermeeden.
Na wat omwegen is dit een eigen klant geworden,zodat de Haan grindhandel ontstond of nieuw leven werd ingeblazen.

Afbeelding
Ook de eigen opslag werd langzamerhand uitgebreid.
Maar zoals altijd blijft de ruimte te klein.
Deze foto is gemaakt in 1998.
Hier is ook te zien dat in dat jaar de voorgevel zijn eerste face-lift heeft gehad.

Afbeelding
Opnieuw zo’n dikke Terberg 10x8 klaargemaakt in de eigen werkplaats.
Intussen was de gele Terberg ook in de oranje bedrijfskleuren gespoten.
De groei van het bedrijf was zo langzamerhand te zien.

Afbeelding
In 1996 had de Fa.de Haan zijn eigen zouthandel.
Ingekocht werd er bij Frima (Taalimpex) uit Harlingen,en werd doorverkocht aan de gemeente Haarlemmermeer.
Na de winter van 96/97 is deze incidentele handel weer opgehouden.
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Haan, Fa. de - St. Jacobiparochie

Bericht door Klaes » di mar 30, 2010 6:39 pm

Afbeelding
Dit plaatje van de winter van 96/97 doet enigszins denken aan de Henschell periode zo’n 20 jaar terug.
5 Terberg trucks met een Volvo F12 cabine.
Op de foto staat naast de 6x6 w.s (nr.5) drie 10x8 trucks en één keer een 8x8 truck nr.8
Het Mercedestijdperk leek nu te worden overgenomen door Terberg uit Benschop.

Afbeelding
Terberg 10x8 nr.15 staat hier zand te laden op zandput Pruntel nabij Wolvega voor de drafbaan van Wolvega.

Afbeelding
Dezelfde Terberg nr.15 staat hier aan de kant op het werk van van der Wiel uit Drachten.
Dit waren de Oostvaardersplassen in de Flevopolder bij Lelystad,waar klei werd vervoerd voor de dijkverhogingen in het rivierengebied.

Afbeelding
Op de foto is te zien hoe Terberg 8x8 nr.8 beton staat te lossen in een container.
Deze 8x8 was de eerste met 11,5 tons voorassen zodat er een laadvermogen overbleef van circa 24 ton netto.

Afbeelding
Nog een overzicht van verschillende Terberg trucks in actie in de negentiger jaren.
Een Terberg 6x6 w.s. (nr.5) die in de ochtendschemer een vracht gaat laden bij de voormalige vuilverbranding aan de Greunsweg in Leeuwarden.

Afbeelding
De Terberg 8x8 nr.8 met een vracht beton door het oppervlak van moeder aarde gezakt ter hoogte van Giekerk,waar een betonpad werd aangelegd.
De hulp van de kraan en shovel was geen overbodige luxe.

Afbeelding
Terberg nr.15 in een rioleringsklus aan het werk.
Dit was voor een 10x8 truck “mooi werk”aangezien hij normaal altijd in het zandtransport werkzaam was.
Dit was brandstofbesparend.

Afbeelding
23 m³ grond voor bij uw nieuwbouwhuis.
Deze machtige 10x8 truck draaide daar zijn hand niet voor om.
Mooi is te zien hoe imposant deze auto’s waren met het oog op de woning.

Afbeelding
Terberg nr.8 in het weekend bij de chauffeur in Tzummarum.
De meeste auto’s staan en stonden bijna nooit op de standplaats in St.Jacobiparochie.

Afbeelding
Terberg nr.5 met Bulthuis aanhanger onderweg met zout vanuit Harlingen naar Hoofddorp.
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Plaats reactie

Terug naar “Bedrijven H”