Het is nu zo sep 23, 2018 1:50 pm

Alle tijden zijn GMT




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9722 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 644, 645, 646, 647, 648, 649  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2018 9:47 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
Forse aanmoedigingspremie voor opleiden vrachtwagenchauffeurs

In de strijd tegen het nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs hebben werkgeversorganisatie TLN en gezamenlijke partners een subsidieregeling voor ondernemers in het leven geroepen. Het doel is om 1500 nieuwe chauffeurs op te leiden.

Afbeelding

De subsidie is gericht op vergroting van de groep zogeheten doorstromers en zij-instromers. Er is geld beschikbaar om werkgevers in de transport en logistiek aan te zetten om medewerkers een opleiding tot beroepschauffeur te laten volgen. Ook voor het aantrekken en opleiden van mensen van buiten geldt de subsidieregeling. Voor doorstromers wordt 65 procent van de kosten van het lesgeld vergoed, voor zij-instromers 50 procent.

Baangarantie
Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moeten de kandidaten voor een chauffeursopleiding een test voor de opleiding met positief gevolg afleggen. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek (het samenwerkingsverband van werkgevers- en werknemersorganisaties in de sector) verzorgt de werving en selectie van deelnemers. Voor doorstromers geldt dat de werkgever verplicht is ze een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aan te bieden. Zij-instromers hebben aan het eind van de opleiding een baangarantie van minimaal één jaar en 32 uur per week.

Campagne
Binnenkort start een publiekscampagne om de subsidieplannen onder de aandacht te brengen van zowel werkgevers als werknemers, ondersteund door de website www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Werkgevers worden aangemoedigd kandidaten voor de opleidingen aan te melden.

Chauffeurstekort groot knelpunt
Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is voor ondernemingen in de transport en logistiek momenteel één van de grootste knelpunten voor verdere groei. Het aantal openstaande vacatures bedraagt enkele duizenden.


Bron: TLN.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2018 10:03 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
Simon Loos werft 135 nieuwe chauffeurs

Afbeelding

Ondersteund door vlogs, organiseerde Simon Loos voor de tweede keer een honderd dagen durende campagne om chauffeurs te werven voor de logistieke dienstverlener. Uiteindelijk werden 135 nieuwe chauffeurs aangenomen.
“De hele transportwereld is op zoek naar chauffeurs, het tekort wordt steeds nijpender. Onze vorige campagne leverde maar liefst 182 nieuwe collega’s op, en verrassend genoeg komen we met de laatste campagne flink in de buurt: in totaal staat de teller vandaag op 135 nieuwe chauffeurs! In deze behoorlijk overspannen arbeidsmarkt lukte het ons om een flinke stijging in sollicitaties te bereiken en dus ook heel wat nieuwe chauffeurs aan te nemen. We zien ook dat de inloopsollicitaties, die we voor de vorige campagne bedachten en die we sindsdien wekelijks vast op een aantal locaties houden, nog steeds goed bezocht worden", zegt HR maganer Eric Stam van Simon Loos.

Ook recruiter Hans Peeman is tevreden. Wat hem betreft heeft de campagne een mooie rol gespeeld bij het aannemen van zoveel nieuwe collega’s: “Het is natuurlijk lastig om exact te meten welk deel van onze wervingsacties nu precies tot een sollicitatie heeft geleid. We zijn heel actief op social media, maar we adverteren bijvoorbeeld ook in kranten en op billboards, en vergeet ook niet dat onze chauffeurs onze grootste ambassadeurs zijn. Maar ik hoor tijdens sollicitaties toch vaak - ook ongevraagd - hoe de vlogjes een goed beeld hebben gegeven van het werken bij Simon Loos. En hoe dat de kandidaat een positief gevoel heeft gegeven om bij ons te komen solliciteren.”

Bijna een half miljoen keer bekeken
De collega’s in de vlogs werden vaak ter plekke gevraagd om mee te werken, en het was voor velen van hen best even wennen voor de camera. In de praktijk bleek het echter allemaal wel mee te vallen en leverde het zulke enthousiaste verhalen op dat er zelfs regelmatig de vraag kwam of de vlogs niet werden gescript. Simon Loos plaatste de dagelijkse vlogs elke middag o.a. op YouTube, Facebook, Twitter, LinkedIn en de eigen website. De vlogs werden alleen al op Facebook en YouTube tot nu toe ruim 430.000 keer bekeken, zo’n 5.500 uur in totaal. Er kwamen veel positieve reacties op, zowel van collega’s als van buitenstaanders. De best bekeken vlog was met 35.500 views het filmpje van dag 51, waarin twee chauffeurs bloemen ontvingen van de politie Hoorn voor hun stoere actie eind vorig jaar.


Bron: Bigtruck.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2018 8:39 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
UK beboet strenger op rij- en rusttijden

In het Verenigd Koninkrijk is met ingang van deze week een nieuw boeteregime van kracht voor rij- en rusttijdovertredingen. Tot nu toe mochten handhavers alleen beboeten voor overtredingen begaan op de dag van de controle. Nu mag dit tot 28 dagen terug. Dat meldt Evofenedex.

Afbeelding

Per geconstateerde overtreding mag er worden beboet tussen de 300 en 1500 pond. Buitenlandse bestuurders moeten de opgelegde boete direct betalen. Mochten zij hiertoe niet in staat zijn, dan mag het voertuig in beslag worden genomen tot het boetebedrag voldaan is.
In het Verenigd Koninkrijk zijn in de periode tussen april 2015 en maart 2016 6300 boetes opgelegd voor overtredingen van de rij- en rusttijden. Ook wordt er sinds afgelopen november volop gehandhaafd op het parkeren van de vrachtauto op vluchtstroken en andere locaties die niet bedoeld zijn om de vrachtauto te parkeren.


Bron: Evofenedex.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2018 8:45 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
Kilometerheffing trucks niet vóór 2023

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft aan de Tweede Kamer haar stappenplan voor een invoering van de kilometerheffing voor trucks gepresenteerd. Daarin bevestigt ze wat ze al eerder liet weten: er komt deze kabinetsperiode geen kilometerheffing. Het stappenplan gaat uit van een start in 2023.

Afbeelding

In het Regeerakkoord staat dat een km-heffing zo snel mogelijk moet worden ingevoerd, ‘in navolging van de ons omringende landen’. Minister van Nieuwenhuizen schrijft aan de Kamer: “Het kabinet streeft naar een zo spoedig mogelijke invoering van de vrachtwagenheffing. Uit ervaringen in andere landen blijkt dat de doorlooptijd vanaf beleidsontwikkeling, wetgeving, ontwerp, aanbesteding tot en met de implementatie over het algemeen minimaal vijf jaar bedraagt. Dit geldt ook in het geval wordt uitgegaan van bestaande systemen. De belangen voor de markt zijn veelal groot en we zien in het buitenland dat als dit overhaast en niet zorgvuldig wordt uitgevoerd grote risico’s optreden (bijv. juridische procedures of te hoge prijs).”
De minister gaat daarom uit van een beoogde invoeringstermijn van vijf jaar. Het stappenplan voor invoering van de kilometerheffing ziet er zo uit:


Afbeelding

Het voornemen van de minister is mooi, maar het stappenplan creëert wederom een mogelijkheid dat de beoogde invoering door een nieuw kabinet vertraagd, uitgesteld dan wel wéér anders wordt aangepakt, zoals het de afgelopen twintig jaar is gedaan.

Bron: TTM.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2018 8:53 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
Laatste woord over ‘Code Rood’ nog niet gezegd

De discussie over een verbod op (lege) vrachtwagens tijdens een ‘Code Rood’ duurt nog wel even voort. Vakbond CNV Vakmensen is boos op dat minister van Nieuwenhuizen niet aan een rijverbod wil. “We leggen alvast een spiegel klaar voor de minister. Die krijgt ze van ons bij de eerste vrachtwagen die bij Code Rood omver gaat”, aldus Tjitze van Rijssel van CNV. Ook de PvdA is nog niet klaar met dit onderwerp.

Afbeelding

Afgelopen week schreef minister van Nieuwenhuizen van I&W aan de Tweede Kamer dat een verbod op lege vrachtwagens ‘disproportioneel’ zou zijn. “Maar wacht even, we hebben het hier over Code Rood”, aldus een furieuze Van Rijssel. “Dat ís per definitie disproportioneel! Daar horen dus ook stevige maatregelen bij.”
Uit de enquête die CNV Vakmensen in januari hield, blijkt dat veel vrachtwagenchauffeurs voor duidelijke regels zijn: een rijverbod voor lichte en lege vrachtwagens. “Dat kan bijvoorbeeld via matrixborden op de snelwegen worden aangegeven. Chauffeurs moeten dan zo snel mogelijk van de weg af en de luwte opzoeken.”
Van Rijssel vindt dat de minister – na de brief aan de Tweede Kamer – geen recht van spreken meer heeft op dit onderwerp. “De minister wilde na die stormdag in gesprek met de sector, ook met ons. Maar dat gesprek is er nooit gekomen. En nu ligt daar opeens die brief, waarin de verantwoordelijkheid gewoon weer bij de chauffeurs wordt gelegd. Wij hebben gevraagd om duidelijkheid voor de chauffeurs. Die duidelijkheid komt er dus niet.”
CNV Vakmensen werkt nu aan een eigen service voor vrachtwagenchauffeurs, zodat ze bij Code Rood weten hoe ze het beste kunnen handelen. De bond richt hier dan een hulplijn voor in, die zonodig kan bemiddelen tussen chauffeurs en werkgevers.
Tegenover RTL Nieuws liet Tweede-Kamerlid Gijs van Dijk ook al weten het niet eens te zijn met het standpunt van de minister. Hij vindt dat alle vrachtwagens tijdens code rood een rijverbod zouden moeten krijgen. Op het moment dat code rood wordt afgegeven zouden vrachtwagens wat hem betreft zo snel mogelijk op een veilige plek moeten parkeren. “Je kunt niet vanaf de buitenkant zien of een vrachtwagen leeg is, dus alleen een verbod voor lege vrachtwagens zou niet te handhaven zijn.” Van Dijk beseft dat zo’n verbod een financiële klap zou betekenen voor de vervoerssector, maar hij benadrukt dat code rood niet vaak wordt afgegeven. “Nu zag je dat heel Nederland stil stond vanwege al die ongelukken met vrachtwagens, dat moeten we ook niet willen. Code rood heet niet voor niets code rood: dan kunnen bepaalde dingen, zoals rijden met een vrachtwagen, niet.”


Bron: TTM.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2018 8:55 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
Koos Spee: ‘Flexibel rijstrookverbod voor vrachtwagens’

De toename van voertuigen in Nederland zorgt ervoor dat het steeds drukker wordt op de weg. Voormalig verkeersofficier Koos Spee heeft daar wel een oplossing voor: flexibele rijstrookverboden voor vrachtwagens. Die moeten dan in de plaats komen van inhaalverboden, zegt hij in een ledenmagazine van CNV. Spee pleit ook voor een flexibele maximumsnelheid voor trucks.

Afbeelding

Extra asfalt is volgens Spee niet nodig, maar het asfalt wat er ligt kan beter benut worden. “Bijvoorbeeld door speciale rijstroken voor het vrachtverkeer te creëren. Die zijn er op dit moment nog niet veel. Je zou op veel wegen de rechterrijstrook daartoe kunnen inrichten. De meeste personenauto’s rijden toch al links. Ook is het goed nog eens te kijken naar de inhaalverboden voor vrachtwagens. Vooral op wegen met twee rijstroken geldt dat verbod vaak. Maar met een inhaalverbod moet je voorzichtig zijn. Want het ‘treintje rijden’ is juist voor chauffeurs weer gevaarlijk.”
Spee ziet meer in het inrichten van flexibele rijstrookverboden voor vrachtwagens. “Daar kun je de matrixborden boven de weg voor gebruiken. Flexibel, want stel dat rijstrookverbod alleen in op momenten dat het nodig is. In het verlengde daarvan ben ik ook voorstander van flexibele maximumsnelheid voor vrachtwagenchauffeurs. Ik vind dat ze op 120- en 130-vakken 90 kilometer per uur mogen rijden en op 100-vakken 80 kilometer per uur. Het voordeel is dat het snelheidsverschil met personenauto’s minder wordt. Ongevallen ontstaan vaak door grote snelheidsverschillen. Ook daarvoor kun je de matrixborden gebruiken. Ik zou het liefst naar een systeem willen waarin we naar een maximumsnelheid van 120 gaan op alle snelwegen, die beperkt kan worden als gevolg van drukte of gevaar.”


Bron: CNV Vakmensen.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2018 9:03 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
AB Transport richt eigen Academy op

AB Transport Group wil de kwaliteit van de opleidingen voor haar medewerkers verder verbeteren. Daartoe heeft AB Transport Group een eigen Academy opgericht, genaamd AB Move on. AB Move on is een samenwerking met Advance Groep.

Afbeelding
Petra Giesing (HR Manager AB Transport Group) en Roberto Palland (directeur Advance Groep).

Afbeelding

Dennis Wetenkamp, algemeen directeur van AB Transport Group: “Met AB Move on bieden we onze medewerkers maatwerkopleidingen, toegespitst op het specifieke AB bedrijf en de praktijk.” AB Transport Group vervoert losgestorte agrarische producten, gekoelde foodproducten, veevoer, meel en zuivel. Voor elke discipline zijn specifieke kennis en vaardigheden nodig. De Academy voorziet hierin. Alle Code 95 trainingen worden ook door AB Move on Academy verzorgd, zodat de AB chauffeurs tijdig de vereiste Code 95 punten behalen.
“AB Move on Academy biedt niet alleen vakinhoudelijke opleidingen, maar ook opleidingen gericht op beroepshouding”, licht Dennis Wetenkamp toe. “We willen uitgroeien tot de meest gewaardeerde logistieke dienstverlener in food en agri. Onze chauffeurs zijn daarin allesbepalend. Met de Academy investeren we in hun verdere ontwikkeling.”
AB Move on is een samenwerkingsverband tussen AB Transport Group en Advance Groep. Roberto Palland, directeur Advance Groep: “Met de realisatie van deze BedrijfsAcademy ontstaat er een strategisch partnership tussen AB Transport Group en Advance Groep, iets waar we heel trots op zijn. Met AB Move on creëren wij vooruitgang bij AB Transport Group en daar zullen de klanten van AB veel profijt van hebben. Een mooie win win situatie.”


Bron: TTM.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2018 9:06 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
Van der Linden van Sprankhuizen neemt MS de Vries over

Truckdealer Van der Linden van Sprankhuizen heeft de activiteiten van collega-dealerbedrijf MS de Vries overgenomen. Jos Bot, directeur van Van der Linden van Sprankhuizen en Piet de Vries, directeur van MS de Vries, hebben daar overeenstemming over bereikt. Beide bedrijven zijn actief als dealer van Volvo Trucks en Renault Trucks.

Afbeelding

MS de Vries is Volvo Trucks en Renault Trucks-dealer voor Friesland en Van der Linden van Sprankhuizen is Volvo Trucks en Renault Trucks-dealer voor Noord-Holland. Het management was al sinds vorig jaar in overleg over het samenvoegen van beide bedrijven. Per 26 februari jl. is de overname een feit.
“Wij zijn heel blij met deze stap. De beide prachtige familiebedrijven hebben een lange historie, diep geworteld in de truckbranche. Qua mentaliteit, flexibiliteit en klantgerichtheid sluiten ze goed op elkaar aan. We gaan vol vertrouwen de toekomst tegemoet”, verklaart Jos Bot.
Met de overname groeien de truckactiviteiten van Van der Linden van Sprankhuizen naar vijf vestigingen met in totaal ruim 120 medewerkers. De Friese vestigingen in Bitgum en Heerenveen blijven opereren onder de naam MS de Vries. Van der Linden van Sprankhuizen heeft in Noord-Holland vestigingen in Broek op Langedijk, Beverwijk en Zwaag.


Bron: TTM.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2018 9:28 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
Meer omzet, meer winst

Afbeelding
Foto: ANP

Opnieuw juichberichten van Transport en Logistiek Nederland. 2017 was een uitstekend jaar: er was meer omzet, meer winst en een versterking van de financiële positie.
Met name het vierde kwartaal was uitzonderlijk sterk. Dat blijkt uit de Conjuctuurenquête die Transport en Logistiek Nederland onder de leden heeft gehouden. Er zijn ook zorgen: er is onvoldoende personeel om verdere groei bij te houden.

84 % van de bedrijven maakt winst
Voor veel ondernemers verliep 2017 positiever dan zij aan het begin van het jaar dachten, vooral in het laatste kwartaal. Over het geheel genomen sluit 84% van de bedrijven het jaar af met winst. Dat percentage is de laatste twaalf jaar nog nooit zo hoog geweest. 70 procent van de ondernemers vindt de financiële positie van hun bedrijf sterk of zeer sterk. Vooral verhuisbedrijven en bedrijven die met de bouw te maken hebben draaiden afgelopen jaar bovengemiddeld goed.

Een recordaantal bedrijven is van plan dit jaar uit te breiden. Een derde wil investeren in materieel, 45% denkt aan meer personeel. Personeelskrapte is echter een groot punt van zorg en houdt veel ondernemers uit de slaap. 60% van de ondervraagden vindt het moeilijk of zeer moeilijk om aan voldoende personeel te komen. Er zijn maar liefst 7000 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs en chauffeurs van bestelauto’s.

Het chauffeurstekort houdt ondernemers uit de slaap
Om nieuwe chauffeurs te werven is de actie ikwordvrachtwagenchauffeur.nl
van start gegaan. De ambitie voor 2018 is om 2.500 nieuwe chauffeurs te laten instromen in de sector. Ongeveer 1.000 jongeren via BBL en 1.500 via zij-instroom.

Bron: Truckstar.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2018 9:49 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
Terug in de tijd met Booy Twello

Afbeelding

BIGtruck gaat terug in de tijd met Pascal Booy, nazaat en archivaris van het prachtige bedrijf Booy...

Kijk en lees verder op Bigtruck.nl met prachtige foto's uit de glorietijd van Booy Twello

Bron: Bigtruck.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2018 9:54 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
1000 Punten test in Bigtruck

Afbeelding

In de nieuwe BIGtruck staat de 1000 punten test 2018. Drie trucks van Mercedes, Scania en Volvo strijden...

Kijk en lees verder op Bigtruck.nl voor de 1000 punten test

Bron: Bigtruck.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2018 10:05 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
Telefoon bedienen achter het stuur mag!

Afbeelding

De wetgeving over het gebruik van mobiele telefoons was een beetje te ver doorgeslagen volgens het gerechtshof in Leeuwarden. Een automobilist die betrapt werd op het bedienen van zijn toestel terwijl die in een houder zat werd vandaag vrijgesproken door het hof.
De automobilist kreeg vorig jaar een boete van 239 Euro. De kantonrechter veroordeelde hem aanvankelijk maar de man ging in beroep bij het hof. Veel automobilisten gebruiken hun toestel voor App’s als Flitsmeister, of als routeplanner. Als de telefoon dan in een houder zit dan zou dat volgens het gerechtshof geen probleem mogen zijn om hem te bedienen. Volgens het gerechtshof heeft de wetgever er heel bewust voor gekozen om het vasthouden van het toestel te verbieden. Het is dus geen verbod op het aanraken van het toestel.
Het hof is dan ook van mening dat het bedienen van een mobiele telefoon terwijl deze niet wordt vastgehouden niet valt onder artikel 61a van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Ook daar wordt expliciet gesproken over het vasthouden van het toestel.
Het versturen van Appjes terwijl het toestel in de houder zit lijkt ons niet aan te raden, en volgens persraadsheer Leo Wemes is dat ook niet de bedoeling. ,,Het is niet zo dat met deze uitspraak op zak een telefoon altijd bediend mag worden in een houder. Er zullen altijd omstandigheden zijn die het bedienen van een smarthpone wel strafbaar maken, ook al zit die in een houder. Dat kan het geval zijn als het leidt tot een ongeluk.''
Het is afwachten of de wetgever de regels verder aan gaat scherpen maar voorlopig voorspellen we de verkopers van telefoonhouders goede zaken!


Bron: Bigtruck.nl/Blog door Iep van der Meer

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: zo maart 18, 2018 10:20 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
VIDEO – Politie kijkt met camera tot achter het stuur

De Nederlandse politie test momenteel speciale camera’s waarmee het appende of bellende automobilisten al rijdend kan filmen. Zo kan de politie beboeten zonder een auto stil te zetten. De boete wordt verstrekt op basis van het gefilmde kenteken. Dat meldt NOS.

Afbeelding

Video meekijken tot de voorruit

Tot nu toe controleert de politie vooral door eigen waarneming of iemand met een telefoon in z’n hand zit te bellen of aan het appen is. De pakkans is echter klein omdat de bestuurder staande moet worden gehouden. Door de camera’s moet de kans groter worden dat een overtreder wordt betrapt.
De camera’s kunnen bijvoorbeeld op een viaduct worden geplaatst zodat er goed zicht is op tegemoetkomende auto’s. Beelden van bestuurders die niets strafbaars hebben gedaan worden vernietigd.
Het Openbaar Ministerie (OM) onderzoekt de juridische haalbaarheid van het handhaven op deze wijze en stelt hoge eisen aan de technische kwaliteit van de beelden. ”Het moet onomstotelijk vaststaan dat iemand z’n telefoon in de hand heeft tijdens het rijden. De ramen van de auto zijn soms vies of iemand krabt aan zijn oor. Je wilt niet dat mensen ten onrechte een bekeuring krijgen”, zegt een woordvoerder van het OM.
Voor vrachtwagenchauffeurs kan de mogelijke controle extra vervelend zijn. Doordat zij hoog in de cabine zitten kan de camera waarschijnlijk beter waarnemen wat ze aan doen zijn. Interessant is ook hoe de privacy van de automobilist hiermee gewaarborgd wordt. Enkele jaren geleden verbood de Autoriteit Persoonsgegevens camera’s in de cabine om die reden.


Bron: TTM.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: zo maart 18, 2018 10:27 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
BP/Aral biedt universele tolkast

BP/Aral biedt wagenparkbeheerders een nieuwe oplossing aan voor de betaling van tolgeld in heel Europa. Het gaat om de door Telepass vervaardigde BP/Aral Tollbox. Dit apparaat maakt gebruik van de European Electronic Toll Service (EETS) voor de automatische verrekening van tolgeld. Op deze manier hoeven wagenparkbeheerders slechts één tolgeldapparaat in elk voertuig te installeren in plaats van aparte oplossingen voor elk Europees land.

Afbeelding

De introductie van een gestandaardiseerde Europese tolbox bespaart wagenparkbeheerders tijd en kosten en vergroot daarmee de kostenefficiency van wagenparken”, zegt Jeroen de Vries, die als sales manager bij BP/Aral verantwoordelijk is voor tankpassen in Europa.
De BP/Aral Tollbox voor EETS laat zich snel en eenvoudig installeren en kan direct in gebruik worden genomen. Het apparaat kan daarnaast op soepele wijze naar een ander voertuig worden overgezet. De BP/Aral Tollbox is direct vanaf de introductie inzetbaar in België (met inbegrip van de Liefkenshoektunnel), Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Polen (de A4), Portugal en Spanje. Het aantal ondersteunde landen zal voortdurend worden uitgebreid totdat pan-Europese dekking is bereikt. De functionaliteit voor nieuwe landen zal automatisch online worden geactiveerd voor wagenparkbeheerders zodra die beschikbaar komt.
De nieuwe BP/Aral Tollbox biedt nog meer functies, zoals telematica-oplossingen voor het lokaliseren van voertuigen en beheer- en rapportagefunctionaliteiten voor wagenparken. Overige interfaces binnen het apparaat dragen bij aan een efficiënte inzet en verwerking van voertuiggegevens.
De geleverde diensten hebben een modulaire opzet. Het aanbod varieert van basisdiensten tot integrale dienstenbundels. Wagenparkbeheerders kunnen daarmee een pakket van diensten samenstellen dat op hun specifieke behoeften aansluit. Gebruikers van de tankpas van BP/Aral kunnen zich direct gratis aanmelden voor het laatste nieuws over de EETS-oplossing en de beschikbaarheid daarvan in Europa.
De nieuwe oplossing wordt door BP/Aral aangeboden in samenwerking met tolexpert Trafineo. Gebruikers van de tankpas van BP/Aral profiteren reeds van een breed scala aan diensten van Trafineo, zoals veilige parkeergebieden, wasbeurten voor vrachtwagens en exclusieve veerbootverbindingen in samenwerking met PIQUE Ferry Agency GmbH.


Bron: TTM.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transportnieuws
BerichtGeplaatst: zo maart 18, 2018 10:32 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 10, 2009 12:50 pm
Berichten: 20344
Woonplaats: Fryslân
Europa past richtlijn rijbewijs en Code 95 aan

Het Europees Parlement heeft afgelopen week toegestemd in een voorstel om de opleiding en training van vrachtwagenchauffeurs te verbeteren.

Afbeelding

De EC had in februari vorig jaar een voorstel tot aanpassing van richtlijn 2003/59/EC gedaan. Dat voorstel is nu met grote meerderheid aangenomen.
De voorgestelde veranderingen hebben betrekking op de rij-opleiding, maar ook de Code95 trainingen. De nadruk van de aanpassing van de opleidingen en trainingen ligt bij veiligheid, bijvoorbeeld bij het beschermen van kwetsbare verkeersdeelnemers en het gebruik van assistentiesystemen. Ook het beperken van brandstofverbruik moet meer aandacht tijdens opleiding en nascholing krijgen. De chauffeursopleiding moet ook worden aangepast naar moderne technieken, met onder meer e-learning.
Het Europees Parlement wil eveneens dat er duidelijkheid komt rond de regels voor de leeftijd van beroepschauffeurs in de richtlijn en de overige Europese regels voor het hebben van een rijbewijs. Tevens moeten opleidingen en nascholing tussen lidstaten onderling worden geaccepteerd. Daarom wil het EP een elektronisch systeem opzetten waarmee eenvoudig in heel Europa snel kan worden gecheckt of een chauffeur de juiste opleiding en nascholing heeft gevolgd. Dit systeem kan ook worden gebruik bij handhavingsinstanties.
Branche-organisatie TLN heeft zich naar eigen zeggen sterk gemaakt de richtlijn in te richten naar de Nederlandse transportsector en zet de belangrijkste wijzigingen even op een rij:

Per nascholingsperiode (van 5 jaar) dient er minstens een training te worden gevolgd met een verkeersveiligheidsthema. Speciale nadruk ligt er ook op een ‘rationeel brandstofverbruik’ (art. 7);
Herhaling van hetzelfde onderwerp binnen dezelfde cyclus is niet meer toegestaan (art. 7). De bijlage bij de richtlijn vermeldt dat er diverse onderwerpen aan bod moeten komen in de 35 uur nascholing. Een herhalingsopleiding is wel toegestaan indien blijkt dat de chauffeur een specifiek corrigerende opleiding nodig heeft;
Bij de keuze van de onderwerpen voor nascholing wordt rekening gehouden met de specifieke behoeften van het door de bestuurder uitgevoerde vervoer en de ontwikkelingen op het gebied van geldende regelgeving en technologie (art. 7);
De minimumleeftijd voor een chauffeur beroepsgoederenvervoer blijft 18 jaar. Er is aansluiting gezocht bij de Europese richtlijn 2006/126 (rijbewijs);
Code 95 wordt vermeld op het rijbewijs. Als dat niet kan, wordt door de lidstaat een ‘kwalificatiekaart bestuurder’ uitgereikt, waarop de Code 95 vermeld staat. Lidstaten erkennen deze kwalificatiekaarten onderling, de bevoegde autoriteiten controleren of het rijbewijsnummer dat vermeld staat op de kaart inderdaad geldig is. Een chauffeur verkrijgt de kwalificatiekaart nadat hij heeft aangetoond dat de vereiste 35 uur nascholing is gevolgd. In Nederland blijft de verklaring van nascholing gelden. Deze wijziging heeft alleen gevolgen voor chauffeurs met een niet-Nederlands rijbewijs. Hoe die Nederlandse praktijk er voor hen uit gaat zien, is zo kort na het besluit nog niet duidelijk. TLN en het ministerie van IenW zijn hierover met elkaar in gesprek;
Wederzijdse erkenning tussen lidstaten van Code 95-trainingsdagen vindt de EC erg belangrijk. Dat zou volgens TLN alleen mogelijk moeten zijn als er ook een adequate handhaving bij wordt georganiseerd. TLN heeft daarom gepleit voor een verbinding met RESPER, om fraude met Code 95 tegen te gaan. Dit is in de Richtlijn Rijbewijzen (2006/126) in artikel 15 gehonoreerd;
Het niveau voor initiële vakbekwaamheid en nascholing is door het EP vastgesteld op ten minste MBO2-niveau;
ADR is in de Code 95-nascholingscatalogus opgenomen. Maar omdat er bij het Europees Parlement een sterke wens leeft om geen herhalingscursussen binnen dezelfde nascholingscyclus toe te staan, had TLN bedenkingen bij dit succes. De aanhouder wint soms in een lobbytraject: TLN’s argument dat een ADR-cursus van 14 uur toch gewoon voor al die uren mag worden meegeteld, heeft navolging gevonden;
TLN heeft een aantal jaren geleden al gezorgd dat er vrijstelling wordt verleend aan chauffeurs die zonder code 95 op het rijbewijs vrijwilligerswerk verrichten, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vrachtwagen, ten behoeve van liefdadigheidsinstellingen en non-profitorganisaties. Ook deze vrijstelling is in de nieuwe richtlijn opgenomen (art. 2 lid f).
TLN meldt dat er ook op het gebied van duurzaamheid nog een succes is te melden.

In de Rijbewijsrichtlijn wordt aan artikel 6, lid 4 punt toegevoegd dat voertuigen van meer dan 3.500 kg die rijden op alternatieve brandstoffen gereden mogen blijven worden door houders van een rijbewijs B als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
De totale massa is niet groter dan 4.250 kg
Het gewicht boven de 3.500 kg is uitsluitend toe te schrijven aan de grotere massa van het alternatieve aandrijfsysteem, in vergelijking met de massa van het aandrijfsysteem van een voertuig met dezelfde afmetingen dat is uitgerust met een interne verbrandingsmotor met een elektrische of compressieontsteking
Het laadvermogen wordt niet verhoogd ten opzichte van hetzelfde voertuig
Er mag geen aanhanger worden gebruikt
Lidstaten kunnen zelf bepalen of ze hier gebruik van willen maken.


Bron: TTM.nl

_________________
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom


Omhoog
 Profiel
 
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9722 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 644, 645, 646, 647, 648, 649  Volgende

Alle tijden zijn GMT


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group - phpBB.nl Vertaling