Transportnieuws

Voor de laatste nieuwtjes uit de transportsector!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beheerder
Site Admin
Berichten: 17094
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 6:17 pm
Contacteer:

Transportnieuws

Bericht door Beheerder » za sep 13, 2008 11:42 am

Dit topic is bestemd voor nieuws betreffende transport.
Hier mogen alleen de nieuws berichten geplaatst worden. Discussie mogen hier niet worden gevoerd.
In verband met copyright moet te allen tijde de bron vermeld worden.
Dit is het account voor berichten en officiële mededelingen vanuit het team.
Stuur geen E-mails & PMs naar dit account, deze worden niet gelezen. Klik >hier< voor de teamleden


Zelf mooie foto's voor dit topic maar niet zo handig met het borderen en uploaden van foto's? U kunt ook uw foto’s naar ons toesturen, dan plaatsen wij ze op het forum! Klik op deze tekst voor meer informatie!

Gebruikersavatar
Theo.D
Berichten: 3866
Lid geworden op: zo jun 29, 2008 9:53 am
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Transportnieuws

Bericht door Theo.D » vr okt 31, 2008 4:40 pm

Kuipers Logistics neemt stukgoedvervoer Hegeman Transport over

Oldenzaal, 31 oktober 2008

Met ingang van maandag 3 november 2008neemt Kuipers Logistics uit Oldenzaal al het stukgoedvervoer van collega-transporteur Hegeman Transport uit Bemmel (Gld.) over.
Naast de vervoersactiviteiten neemt Kuipers ook een deel van het personeel van Hegeman over.
Hegeman Transport was met zo’n 20 vrachtwagens actief in het transport op Italië.
Door deze overname versterkt Kuipers Logistics haar toonaangevende positie in het vervoer van stukgoed van en naar Italië. Het Bemmelse vervoerbedrijf zal zich in de toekomst alleen nog bezig houden met haar core-business namelijk het cement- en silovervoer


Bron:kuiperslogistics
http://www.kuiperslogistics.nl/nieuws.asp?ID=106

Gebruikersavatar
Theo.D
Berichten: 3866
Lid geworden op: zo jun 29, 2008 9:53 am
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Transportnieuws

Bericht door Theo.D » do nov 05, 2009 8:05 pm

Melis Internationaal transport neemt Ter Heerdt-Reijmer over ARNHEM - De economische crisis heeft vele bedrijven geraakt, zeker in de transportsector. Ook Melis Transport heeft een lastige periode achter de rug met dalende volumes en minimale marges.

Dankzij goede bedrijfsvoering en goed ondernemerschap lijkt het er nu eindelijk weer op dat er een betere periode aan komt voor Melis Transport. Zo veel beter zelfs, dat per 1 november het in Zevenaar gevestigde transportbedrijf Ter Heerdt-Reijmer overgenomen is.

De directeurs van beide bedrijven beleefden een spannende laatste week van oktober. De overname van een bedrijf, inclusief materieel en personeel, is immers geen kleinigheid. De heer Ter Heerdt (Ter Heerdt-Reijmer) zag geen toekomst in zijn bedrijf, waar Marwin Melis (Melis Transport) een kans zag.

Na de onderhandelingen braken spannende uren aan. Op donderdagmiddag 29 oktober zou bekend worden of de overname een feit was.

Na lang wachten kwam laat in de middag het verlossende telefoontje. Melis Transport neemt Ter Heerdt-Reijmer in zijn geheel over. Dat betekent een uitbreiding van het wagenpark met vier auto's en zeven trailers. Daarnaast wordt het personeel overgenomen, als ook diverse werkzaamheden.

Voor de opdrachtgevers van Ter Heerdt-Reijmer heeft dit niet tot discontinuïteit in het transport geleid. Een knappe prestatie, en een proeve van kunne voor de toekomst.

Deze overname geeft Melis Transport de kans om te groeien en haar marktpositie te versterken. Op deze wijze wordt ook het Duitsland netwerk uitgebreid: dagelijks wordt gereden op Frankfurt en Mannheim. Bovendien wordt door de toegenomen import uit Duitsland het Nederlandse netwerk verstevigd.

©Transport Online | Esther van der Wal

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma dec 14, 2009 10:04 am

8 miljoen verlies voor CBR

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is in de rode cijfers gedoken. Volgens het NOS Journaal van zondagavond lijdt het CBR dit jaar een verlies van bijna 8 miljoen euro. Oorzaak is onder meer dat het aantal examens beroepsgoederenvervoer met een kwart is gedaald.

Dat het CBR financiële problemen had, werd in september al bekend. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) stuurde de Tweede Kamer op 22 september een brief over de tegenvallers.

Hij noemde toen wel de oorzaak, maar niet de hoogte van het bedrag. Het negatieve resultaat is het gevolg van pensioenverplichtingen en een reservering van 8,6 miljoen voor de kosten van een reorganisatie.

Volgens een woordvoerder van het CBR is het pensioensysteem van de organisatie te duur geworden. Het CBR heeft nog een eindloonregeling terwijl de meeste bedrijven zijn overgestapt op een middenloonregeling.

De organisatie moet naar verwachting zeker 7 miljoen euro bijstorten om aan de pensioenverplichtingen te kunnen voldoen.

Op het gebied van examens heeft het CBR dit jaar te maken gekregen met een daling van de examens voor het beroepsgoederenvervoer. Door de financiële crisis is het aantal examens voor de transportbranche met 25 procent gedaald en daarmee ook de inkomsten.
Volgens de woordvoerder zijn de problemen met de automatisering waarover minister Eurlings in september berichtte grotendeels opgelost.

Het CBR verwacht in 2010 op een positief resultaat van 1,2 miljoen euro uit te komen.

Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma dec 14, 2009 10:07 am

Eurlings start onderhoudsestafette snelwegen

Verkeersminister Camiel Eurlings geeft maandag het startsein voor een 'onderhoudsestafette' aan de Nederlandse snelwegen. Dat doet hij langs de A9 tussen Holendrecht en Diemen, waar de vluchtstroken in beide richtingen worden ingericht als spitsstroken. Het werk duurt tot juli volgend jaar.
Rijkswaterstaat pakt zo voor mei 2011 dertig fileknelpunten aan. Tien daarvan worden nog voor die tijd opgeleverd. Het gaat om uitbreiding van snelwegen met één rijstrook of met een spitsstrook.

Het werk gebeurt volgens Eurlings juist nu omdat het in crisistijd wat rustiger op de weg is. Niettemin zullen automobilisten flink veel overlast ondervinden van de werkzaamheden. Via tv-spotjes en ook de iPhone zullen weggebruikers geïnformeerd worden over de werkzaameden, zodat ze kunnen kiezen voor een andere route of voor alternatief vervoer.

Bron: Nieuwsbladtransport.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma dec 14, 2009 10:12 am

Chinese trucker rijdt met kartonnen voorruit

China News Network maakte afgelopen week melding van een trucker die van de weg werd gehaald nadat gebleken was dat hij al honderden mijlen had gereden met een stuk karton over zijn vernielde voorruit.

Afbeelding

Chauffeur Li reed met zijn hoofd uit het raam gestoken -terwijl het streng vroor- of al glurend door de kleine gaatjes in het karton dat de gehele voorkant bedekte.

De verkeerspolitie zette hem aan de kant op de Jinggang'ao snelweg in de provincie Henan. "Het weer was extreem koud maar we zagen die truck met zijn kartonnen voorruit en de chauffeur had zijn hoofd al een flinke poos buitenboord gestoken voordat we hem van de weg haalden", zei een politiewoordvoerder.

Li sprong uit de cabine met een gezicht dat paars aangelopen was van de kou. Hij vertelde de agenten dat hij betrokken was geweest bij een ongeluk in de provincie Hubei, een paar dagen eerder. Door zijn overvolle werkschema had hij nog geen tijd kunnen vinden de ruit te laten repareren.

Hij bekende de politie dat hij al ruim 400 mijl had afgelegd met het karton voor de kapotte ruit. "Als er een boel verkeer was dan stak ik m'n hoofd uit het zijraam", vertelde hij de politie. Hij reed met zijn hoofd uit het raam gestoken tot zijn nek stijf werd en bevroren aanvoelde; daarna reed hij weer een stuk al turend door de gaten in het karton. De politie heeft Li verplicht zijn truck eerst te laten repareren, voor hij zijn weg mocht vervolgen.

Bron: TTM.nl/RD
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma dec 14, 2009 10:16 am

Tol voor Tweede Maastunnel

Weggebruikers moeten samen een miljard euro aan tol betalen om de tweede oeververbinding onder de Maas bij Rotterdam versneld mogelijk te maken. De tunnel kan dan rond 2018 klaar zijn. Dat meldt de Telegraaf.

CDA en VVD willen het Havenbedrijf Rotterdam en de stadsregio groen licht geven voor de Tweede Maastunnel. Het project zal de A15 als enige havenverbinding ontlasten. "Het is belangrijk dat deze nieuwe infrastructuur er komt, terwijl er tot nu toe geen geld voor is", zegt CDA-Kamerlid Koopmans, die vandaag samen met VVD'er Aptroot een motie indient voor de financiering. De benodigde 800 miljoen tot 1,1 miljard euro moet daarom rechtstreeks van de gebruikers van de tunnel worden gevraagd. "De automobilist en transportsector willen best wat extra betalen als zij er nieuwe snelle verbindingen voor krijgen", stelt VVD-Kamerlid Aptroot.

President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam is blij met het initiatief. "Straks is de Tweede Maasvlakte klaar en hebben we met de A15 slechts één goede aan- en afvoerroute. Dat is veel te kwetsbaar. Als er één vrachtwagen op zijn kant ligt, staat alles stil", zegt Smits. "Voor de zomer willen we tot een keuze komen en dan ook een voorstel doen aan de minister." In het meest optimistische scenario is de tunnel in 2016 klaar. Maar twee jaar later is realistischer. Zonder tolfinanciering kan het nog tien jaar langer duren.

Bron: TTM.nl/ Telegraaf
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » di dec 15, 2009 1:24 pm

Volvo Trucks combineert voordelen dieselmotor en gas in Euro 5 uitvoering

Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant, die een efficiënte dieselmotor ontwikkelt die werkt op een combinatie van methaangas en diesel. De motor voldoet aan de strikte Euro 5 emissie-eisen uit 2009. Door een efficiënte dieselmotor te combineren met de voordelen van gas daalt het energieverbruik van de truck aanzienlijk ten opzicht van traditionele trucks op gas. De eerste praktijktesten starten in Zweden en Engeland in 2010.

In september 2007 onthulde Volvo Trucks zeven trucks die op verschillende biobrandstoffen reden. Na uitgebreide analyses focust het bedrijf naast hybride nu op twee duurzame brandstoffen: DME en de combinatie methaangas en diesel.

“Methaangas is zonder twijfel het meest toegankelijke alternatief op diesel. Er zijn grotere voorraden gas dan olie. Maar bovenal, de productie van klimaatneutraal biogas wint qua acceptatie terrein in veel landen. Het lost het meest urgente probleem van dit moment op: de verlaging van de CO2 uitstoot”, legt Lars Mårtensson, environmental director van Volvo Trucks uit.

Afbeelding

In het verleden was het moeilijk om methaangas te gebruiken voor langeafstandstransport. Trucks met een bougie beschikten over het algemeen over een beperkte actieradius(gemiddeld 150-200 km). Volvo Trucks heeft dit probleem opgelost door methaangas te combineren met diesel en deze brandstof te gebruiken in een dieselmotor.

De actieradius groeide daarmee met meer dan 50 procent en bij gebruik van vloeibaar gas met een nog hogere concentratie energie zelfs nog veel meer. Bovendien verbeterde de souplesse van de dieselmotor ten opzichte van een benzinemotor.

Hoe werkt de gas truck van Volvo?
De techniek is gebaseerd op Volvo’s betrouwbare Euro 5 dieselmotor. Zodra de motoren klaargemaakt zijn om op gas te functioneren, worden speciale tanks toegevoegd voor vloeibaar methaangas (LNG/LBG) of gecomprimeerd methaangas (CNG/CBG). Daarnaast wordt een gescheiden brandstofsysteem toegevoegd met gasinjectoren in het inlaat spruitstuk.

Een kleine hoeveelheid diesel wordt geïnjecteerd en ontbrandt door de compressie waardoor de methaangas/luchtmix wordt aangestoken. Hierdoor hoeft er geen bougie te zijn en is het mogelijk om de efficiënte dieseltechnologie volledig te benutten. De kracht en souplesse zijn vrijwel gelijk aan die van een conventionele dieseltruck.

“Processors berekenen continu het brandstofmengsel volgens het actuele rijpatroon van de chauffeur. De meest gunstige situatie wordt bereikt door geleidelijk en continue te rijden”, verklaart Mårtensson.

Zodra het gas op is, kan de truck verder rijden op diesel. Dit is uniek aan Volvo’s technologie en zorgt ervoor dat dit systeem een realistische optie is voor veel klanten. Zelfs in gebieden waar het gasdistributienetwerk onderontwikkeld is.

Optimaliseren van de technologie
De hoeveelheid diesel die tijdens het rijden nodig is, varieert. Volvo Trucks tracht het dieselverbruik te minimaliseren. “We verwachten dat het mogelijk is om 80 procent van de rit te rijden op methaangas zodra de technologie getest en verder verbeterd is”, vertelt Mats Franzén, manager engine strategy en planning van Volvo Trucks.

“Voor onze praktijktesten in 2010 gebruiken we een mix die ruim 70 procent methaangas bevat. De rest bestaat uit een biodieselmix: conventionele diesel gemengd met diesel geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen.”

Afbeelding

Over de hele brandstofketen berekend , van productie tot het gebruik op de weg, en vergeleken met traditionele dieseltechnologie kan de nieuwe technologie op lange termijn kooldioxide-emissies met meer dan 80 procent verminderen, mits biogas en 100 procent biodiesel wordt gebruikt.

Veel vraag vanuit de markt
Er zijn twee redenen dat de vraag naar op gas rijdende trucks groeit. Allereerst levert het kostenbesparingen op. Methaangas is op dit moment een relatief goedkope brandstof. Ten tweede spelen de strenge milieueisen in steden een belangrijke rol in de keuze voor op gas rijdende trucks. Volvo Trucks onderhoudt nauw contact met verschillende tankstations om te garanderen dat er op zoveel mogelijk plaatsen getankt kan worden zodat voldaan kan worden aan de groeiende vraag naar het tanken van gas.

Een brede marktintroductie in de nabije toekomst is daardoor een mogelijkheid. Om de technologie te optimaliseren en verfijnen werkt Volvo Trucks ook samen met technologische bedrijven als Clean Air Power, Hardstaff Group en Westport.

Volvo Trucks’ technologie methaangas en diesel – de sterke punten op een rij:
- Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant die een efficiënte dieselmotor ontwikkelt die werkt op een combinatie van methaangas en diesel én in Euro 5.
- Circa 25 procent lager verbruik vergeleken met traditionele gasaandrijving.
- Dezelfde kracht en souplesse als conventionele dieseltrucks.
- Het gebruik van twee brandstoffen maakt het mogelijk om verder te rijden op alleen diesel zodra er geen gas meer is – een zeer bruikbaar onderdeel zolang de gasdistributie niet volledig ontwikkeld is.
- De hoge efficiency gecombineerd met de mogelijkheid van vloeibaar gas in tanks, maakt dat de technologie een realistische optie is voor langeafstandstransport.

Feiten methaangas:
Zowel natuurlijk gas als biogas bevatten methaan. Het verschil is dat natuurlijk gas een fossiele brandstof is terwijl biogas wordt geproduceerd uit biomateriaal zoals afval.

Bron: Transportonline
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » di dec 15, 2009 1:35 pm

Aantal LZV’s groeit sterk

Uit de laatste voortgangsrapportage blijkt dat het aantal LZV’s in ons land fors is toegenomen en dat de gemiddelde gewichten niet hoger zijn dan ca 50 ton. Nederland gaat de komende jaren actief lobbyen voor een Europese LZV.

Afbeelding

Op dit moment rijden er in ons land 398 LZV's tegen 194 in 2008. Het aantal ondernemers met LZV's is gegroeid van 109 naar 190. De gewichten blijken uit meetgegevens van de WIM/VID systemen, de weeglussen in de snelwegen met camera's. Daaruit blijkt dat het gemiddelde gewicht van LZV's rond de 50 ton ligt. Veel LZV's vervoeren een groot aandeel volumegoederen waardoor veel volbeladen LZV's onder het maximaal toegestane gewicht blijven.

Geen 'modal shift'
LZV's worden veel ingezet voor goederenstromen in de nationale distributie door supermarktketens en grootwinkelbedrijven, voor expresspost en bloementransport. Dit zijn stromen die volgens de rapportage, zeker nationaal, niet door binnenvaart of spoor worden vervoerd. Waar tot voor kort de LZV's vooral werden ingezet voor vervoer tussen industrieterreinen (fabrieken, groothandel, distributiecentra, veilingen etc), is een nieuwe toepassing het gebruik van innovatieve LZV combinaties van twee citytrailers waarmee men ook winkels kan bevoorraden. In sommige gevallen kan men met de LZV over geautoriseerde routes direct naar een filiaal aan een stadsrand rijden, één trailer daar lossen en de andere trailer als normale combinatie naar een filiaal in de stad rijden. In andere gevallen wordt op een bedrijventerrein buiten de bebouwde kom ontkoppeld en worden de trailers afzonderlijk naar de filialen gereden. Enkele transporteurs zetten daarbij voor het stadsverkeer zeer schone en stillere aard- en biogastrekkers in.

Innovatief ondernemerschap
De rapportage constateert verder dat diverse Nederlandse carrosseriebedrijven en trailerbouwers zagen kans een nieuwe marktvraag voor dergelijke combinaties van citytrailers te scheppen. "Een mooie staaltje innovatie en ondernemerschap in deze door de crisis zwaar getroffen sector. En voor de Nederlandse verladers betekent het een reductie van tientallen procenten op de transportkosten, naast de daarmee samenhangende CO2 besparing, die zelfs nog verder kan oplopen door dit ook nog eens met stil PIEK materieel vóór en na de spits uit te voeren, de zogenaamde dagranddistributie."

LZV is veilig
De monitoring en evaluatie van de verkeersveiligheid bij de inzet van LZV's gebeurt via detailanalyses van de incidenten die zich hebben voorgedaan. Het gaat daarbij om zeer geringe aantallen: 11 in de afgelopen drie jaren waarbij uitsluitend materiele schade optrad. In de meeste gevallen was er geen aanwijzing is dat LZV-eigenschappen, zoals de extra lengte of het eventueel hogere gewicht bij de incidenten een rol hebben gespeeld. Uit nadere analyse en interviews met chauffeurs, KLPD en wegbeheerders komen ook geen verrassingen tevoorschijn. Gezien de geringe incidenten is de conclusie gerechtvaardigd dat LZV verkeer, ook bij inzet van enkele honderden LZV's per dag, volgens de rapportage probleemloos lijkt te verlopen.

Internationaal
LZV's worden in steeds meer Europese landen beproefd. In Zweden en Finland is dit concept al 30 jaar gemeengoed, zonder beperkingen of speciale eisen voor routes of voertuigen. Denemarken en Noorwegen verkeren sinds een jaar ook in een proeffase waarbij een beperkt routenet is opengesteld maar waar geen specifieke voorwaarden aan voertuigen of chauffeurs worden gesteld. Ambtenaren van het departement, zo meldt de rapportage, onderhouden contacten met de Scandinavische landen om kennis en ervaringen uit te wisselen en waar nodig zaken af te stemmen.

De rapportage vervolgt: "Hoewel de Europese Commissie formeel stelt dat internationaal verkeer met LZV's in strijd is met de betreffende Richtlijn, rijden in heel Scandinavië LZV's ook op internationale routes. Datzelfde geldt sinds kort voor enkele LZV's uit de Duitse deelstaat Mecklenburg Vorpommern, waar Duitse LZV's via Rostock met de ferry naar Zweden varen. Met de komst van de nieuwe Duitse federale regering mag verwacht worden dat LZV's ook in andere Duitse landsdelen weer gaan worden beproefd. Uiteraard zullen we contact leggen met onze oosterburen om de mogelijkheden af te tasten voor het toelaten van (proeven met) LZV's op vervoersrelaties tussen Nederland en Duitsland. Tenslotte zijn ook België en Frankrijk van plan om LZV proeven te starten en ook met deze landen onderhouden we contacten en bieden we onze kennis en ervaring aan. "

Op naar Europese LZV
Onze overheid wil actief bijdragen aan invoering van de LZV op Europese schaal. Men blijft daartoe bilaterale mogelijkheden zoeken en bespreken met vooral de Duitse, Belgische en Franse collega's en waar relevant met nog andere Europese collega's. "Streven is om internationaal proeven op te zetten om effecten ook op langere afstanden te monitoren. Vooral de enorme vervoerstromen over de weg naar en van Nordrhein-Westfalen en de Antwerpse regio bieden een groot potentieel voor vervanging van conventionele vrachtauto's door LZV's." Het ministerie streeft in de periode tot 2020 naar een werkbare introductie van LZV's op Europese schaal, eventueel door aanpassing van de Europese Richtlijn voor Afmetingen en Gewichten. Vanuit het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal actief worden geagendeerd op bilateraal en Europees niveau, waar relevant samen met het bedrijfsleven, ten behoeve van efficiënter en duurzamer wegvervoer. Niet alleen voor het inzetten van LZV's maar ook om vrachtvoertuigen aerodynamische en veiliger te kunnen vormgeven.

Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » wo dec 16, 2009 11:18 am

Twee nieuwe MAN's voor van Nierop Trucking

Voor het eerst in vijftig jaar dat het familiebedrijf bestaat, heeft Van Nierop Trucking/Transport in Monster voor nieuwe MAN vrachtauto’s gekozen. De levering van een 3-assige MAN TGX trekker met liftbare stuuras en een MAN TGS kipper met autolaadkraan viel samen met de festiviteiten rond het jubileum en de opening van het nieuwe pand.

Aan de keuze voor deze nieuwe trucks ging een brede oriëntatie en een goed gesprek met beide chauffeurs vooraf. Uiteindelijk was hun voorkeur mede bepalend voor deze door Van Leeuwen Truckservice Westland geleverde nieuwe MAN TGS en TGX.

Directeur John van Nierop van het gelijknamige familiebedrijf kan zich inmiddels volledig vinden in de keuze voor de nieuwe MAN trucks. "In principe reden we hier met twee merken en toen de vervanging van twee oudere voertuigen in beeld kwam, vroeg ik de chauffeurs naar hun voorkeur. Een van hen was, op basis van oude ervaringen, zeer te spreken over MAN. De ander was nog niet overtuigd van zijn keuze. Dus vroegen wij verschillende dealers om een demonstratiemodel beschikbaar te stellen voor een test. Ik moet zeggen dat de vertegenwoordiger van MAN zich geweldig heeft ingezet om hier aan de slag te kunnen. Het is een goed merk, wij hadden er alleen geen ervaring mee."

Na de verschillende proefritten bleken de beide chauffeurs enthousiast over het MAN product. Cees Zonneveld is al 32 jaar werkzaam bij het bedrijf en chauffeur van de trekker.

“Heel eerlijk moet ik zeggen dat mijn collega Frank Broeksema (van de kipper met kraan) al een heel stuk verder was. Hij wist alles van de MAN en voor hem stond die keuze al langer vast. Na het rijden met de verschillende auto’s sloot ik mij daar bij aan. Wat mij opviel was de grote cabine, de afwerking hiervan en de stilte. De combinatie met de 480 pk motor en de volautomaat is ook bijzonder naar mijn zin. Normaal gesproken rijd ik met een Nooteboom semi-dieplader grondverzet- en montagemachines voor de kassenbouw naar locaties in Europa. Dan ben je vaak meerdere dagen van huis en slaap je in de cabine. Ook daar scoort MAN voor mij prima. Het bed heeft een lattenbodem en doet niet onder voor waar ik thuis op slaap. Die cabine is echt super comfortabel.”

De MAN TGS kipper met autolaadkraan is eveneens voorzien van een slaapcabine. John van Nierop: “Dat was een wens van de chauffeur, want voor het werk is het niet echt nodig. Het is een auto die we inzetten in de kleinschalige wegenbouw- en asfaltklusjes, waarbij een voertuig nodig is met een geïsoleerde tweezijdig kiepende laadbak en een goede autolaadkraan. Deze auto biedt dat allemaal. Verder was chauffeur Frank Broeksema vanaf het begin enthousiast voor het merk. Daarbij heb ik als ondernemer wel gekeken naar de financiële consequenties, maar die bleven binnen de marges. Dan telt de voorkeur van de chauffeur zeker mee, omdat je deze mensen ook graag voor de toekomst wilt behouden.”

Afbeelding

De chauffeur in kwestie maakte vele jaren geleden bij een vorige werkgever al kennis met een MAN en wist er alles van. “Voor mij speelt het comfort in de cabine een heel belangrijke rol. Je bent in dit werk niet alleen overdag aan het werk, maar ook wel eens ’s avonds en ’s nachts. Wanneer je dan aan de uren zit en niet om 5 uur ’s morgens thuis wilt komen om daar de familie wakker te maken, is het bed in deze auto een uitkomst. Verder heeft MAN voor dit werk een heel goed, wat ik noem, kaal chassis. Alles is zo aangebracht dat je heel makkelijk een bak en een kraan kunt opbouwen. Piet Ruizeveld leverde de kipper met een zeilafscherming en de 16 ton meter twee keer uitschuifbare kraan is van Tirre en door hetzelfde bedrijf geleverd. Ik heb een wat smallere cabine, omdat je dan makkelijk via de spatborden naar achteren kunt overstappen om de kraan te bedienen. Die kraan heeft ook een afstandbediening. Deze auto heeft een Euro 5 motor met 360 pk en in combinatie met de aandrijving op de beide achterassen is dat in het werk dat ik ermee doe beslist voldoende."

Bij Van Nierop Trucking/Transport rijden momenteel 18 zware vrachtauto’s, waaronder de twee MAN auto’s. Het klein onderhoud van deze voertuigen doet men in eigen beheer, het overige werk wordt uitbesteed bij de dealer.

Van Nierop vierde in 2009 het vijftigjarige bestaan en is uitgegroeid van een klein familiebedrijf dat zich bezighield met het vervoer van agrarische producten tot een veelzijdige dienstverlener. Daarbij onderscheidt men naast het Trucking en Transport onderdeel, ook een loonbedrijf, een verhuurtak en een grondhandel. Voor de winterperiode beschikt men over meerdere grote en kleine strooivoertuigen ten behoeve van de gladheidbestrijding. Verder verhuurt men allerhande machines en gereedschappen, toiletunits en rijplaten.

Bron: Transportonline.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » wo dec 16, 2009 11:45 am

Geen versoepeling rij- en rusttijden

Vorige week meldde TTM naar aanleiding van de ondertekening van het Transportconvenant dat Minister Eurlings terloops gezegd zou hebben dat er een nieuwe Europese richtlijn zou komen die de rij- en rusttijdenregeling flexibeler maakt. Het ministerie wijst erop dat dat niet het geval is.

Bij de ondertekening van het convenant werd gemeld dat recent een start is gemaakt met de certificering van parkeerplaatsen. ‘Da's mooi, maar de strikte handhaving van rij- en rusttijden en het tot nog toe ontbreken van voldoende veilige parkeerplaatsen levert veel chauffeurs problemen en regelmatig ook forse boetes op."stelde TTM toen. Uit een opmerking van Eurlings leidde TTM vervolgens af dat de Europese Commissie een richtlijn gaat uitvaardigen die regelt dat flexibeler met de rij- en rusttijden kan worden omgegaan: "Want het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest dat chauffeurs voor kleine overtredingen beboet zouden worden.

" TLN-voorzitter Alexander Sakkers zei zelfs in een eerste reactie dat die richtlijn er volgend jaar komt. "Prima, maar het is eerst nog maar eens zien of de handhaver in laten we zeggen Spanje ook zo flexibel wil zijn als de richtlijn voorschrijft."
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat reageerde als volgt: "Graag maak ik u erop attent dat uw berichtgeving dd 10 december jl. onjuiste informatie bevat ten aanzien van de rij- en rusttijdenregelgeving. De berichtgeving volgt naar aanleiding van de ondertekening van het convenant transportcriminaliteit op woensdag 9 december jl.

U schrijft dat de rust- en rijtijdenregelgeving wordt versoepeld. Dit is niet juist. Minister Eurlings heeft aangegeven dat een aanpassing heeft plaatsgevonden om chauffeurs gelegenheid te bieden nog naar een (beveiligde) parkeerplaats door te rijden."
Die aanpassing ligt vast in een richtsnoer dat we volledigheidshalve op de website hebben gezet: http://www.ttm.nl/download/Richtsnoer.pdf

Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » do dec 17, 2009 10:03 am

Het sneeuwt: drukste spits van het jaar

De ochtendspits was donderdag met 671 kilometer de drukste spits van het jaar. In de top tien van files staat deze ochtendspits op de vijfde plaats. Dat heeft de ANWB gemeld. De langste file was donderdagochtend 84 kilometer lang en stond op de A12 tussen Reeuwijk en Arnhem. Het grootste probleem deed zich voor bij Nieuwerbrug, daar werden twee van de drie rijstroken afgesloten door een gekantelde vrachtwagen.

Afbeelding

Vanaf half negen namen de files langzaam af, maar het blijft voorlopig extreem druk op de weg.

De sneeuw is voorlopig het land nog niet uit. Het neerslaggebied dat vannacht in oostelijke richting over het land trok, trekt naar verwachting in zuidwestelijke richting weer terug. De sneeuwval is minder intensief, maar omdat het sneeuwgebied zich tergend langzaam voortbeweegt, kan er tot in de avond lokaal nog veel sneeuw vallen. Dat meldde een woordvoerder van het KNMI donderdagochtend. Omdat ook de oostelijke wind aantrekt, gaat de temperatuur weer zakken. Dat heeft tot gevolg dat de sneeuw overal blijft liggen. Bovendien moet het verkeer er rekening mee houden dat op plaatsen waar het opklaart, mist kan ontstaan. In de kop van Noord-Holland en delen van Groningen is dit al het geval. Dus wie weet is er vanavond een nieuw file-record.

De top tien van drukste spitsen:

1. 8 februari 1999: 975 kilometer, sneeuwval en gekantelde vrachtwagens

2 . 25 maart 2008: 888 kilometer, sneeuw, dag na Pasen, ochtendspits

3. 25 november 2005: 810 kilometer, sneeuw, avondspits

4. 26 februari 2004: 760 kilometer, winterweer met sneeuwval, ochtendspits

5. 17 december 2009: 671 kilometer, sneeuwval, ochtendspits

6. 6 maart 2006: 660 kilometer, sneeuw en einde krokusvakantie, ochtendspits

7. 26 mei 2009: 605 kilometer, noodweer, onweersbuien, windstoten,ochtendspits

8. 13 november 2006: 594 kilometer, regen, ochtendspits

9. 16 november 2006: 592 kilometer, regen, avondspits

10. 29 januari 2004: 571 kilometer, sneeuwval en zware windstoten, ochtendspits

A28 nauwelijks begaanbaar

De A28, is tussen Groningen en Assen, nauwelijks begaanbaar. Dat heeft de ANWB gemeld. Sneeuw en wind zorgen voor sneeuwduinen op de weg. Ook op de lokale wegen in Drenthe en de provincie Groningen is het zeer lastig om te rijden. Volgens de politie hebben zich in de provincie Groningen in verhouding weinig ongevallen voorgedaan. Sinds woensdagavond heeft de politie vijftig meldingen binnengekregen. Ernstige ongevallen deden zich niet voor.

Bron:Nieuwsbladtransport.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » do dec 17, 2009 10:04 am

Van der Vegt Transport overgenomen door SK & Bok Transporten

Afbeelding

LEEUWARDEN / HEINO – Van der Vegt Transport, aan de L.J. Costerstraat 10 in Heino wordt per vrijdag 1 januari 2010 overgenomen door Harry van der Zee, die ook eigenaar is van SK & Bok Transporten, aan de Sinusweg 6 in Leeuwarden.

Dit is donderdag 17 december bevestigd aan Transport Online door directeur Harry van der Zee van het laatst genoemde transportbedrijf.

Van der Vegt Transport wordt ook voor de helft eigendom van de firma Bakker op Texel. Alle activiteiten in Heino stoppen. De chauffeurs en het kantoorpersoneel gaan vanuit Leeuwarden werken. Vooralsnog zal op de dertien overgenomen vrachtwagens de oude bedrijfsnaam prijken.

De reden van de overname is dat SK & Bok Transporten veel vervoert richting het zuiden voor Koopmans bakproducten. Het bedrijf zit – zeker in deze periode – verlegen om retourvrachten en denkt die voldoende te krijgen nu het bedrijf uit Heino is ingelijfd.

Vreemd genoeg wordt bij het transportbedrijf van Bakker op Texel een belang in Van der Vegt donderdagochtend nog ontkend. “Tot op heden is dat niet aan de orde”, beweert woordvoerder Jan.

Volgens bronnen zijn er onderhandelingen bij SK & Bok Transporten gaande om met ingang van 1 april 2010 een nieuw bedrijf op te richten samen met Winconton. Het zou voor een groot deel gaan om warehousing. Van der Zee wil niet ingaan op die vermeende plannen.

© Transport Online / Marcel van der Voort
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » do dec 17, 2009 10:05 am

Nieuwe Mercedes-Benz Actros voor ConDoor

De nieuwe Mercedes-Benz Actros die sinds enkele weken door ConDoor uit Zeewolde in gebruik is genomen, valt uitstekend in de smaak bij zowel de directie als bij de chauffeurs. De Actros 1841 LS wordt gebruik voor het eigen vervoer van overheaddeuren in Nederland, België en Duitsland.

ConDoor
In 1997 werd ConDoor opgericht als tweemansbedrijf, maar al snel groeide de organisatie uit tot één van de marktleiders in Europa met een productiebedrijf van ruim honderd medewerkers. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in de productie van overheaddeuren voor zowel industrieel als particulier gebruik. Overheaddeuren worden veelal gebruikt binnen de industrie en bij garages om grote objecten gemakkelijk naar binnen te kunnen vervoeren.

Binnen heel Europa worden dealers bevoorraad met de maatwerkdeuren van ConDoor. Hiervoor maakt men gebruik van drie eigen Mercedes-Benz trucks. Onlangs werd een nieuwe Actros trekker aan het wagenpark toegevoegd.

Afbeelding

Actros 1841 LS
Voor het vervoer in Nederland, België en Duitsland werd onlangs een nieuwe Mercedes-Benz Actros type 1841 LS aangeschaft. De trekker met een 300 kW sterke dieselkrachtbron is voorzien van een aerodynamicapakket Plus waarin ondermeer dakspoilers, zijfenders en sideskirts zijn opgenomen die ervoor zorgen dat de luchtweerstand tot een minimum wordt beperkt.

Daarnaast levert de Mercedes PowerShift automatische versnellingsbak een belangrijke bijdrage aan een efficiënter verbruik. De chauffeurs proberen zo zuinig mogelijk te rijden en realiseren een verbruik van bijna één op vijf. ConDoor heeft ook rekening gehouden met de wensen van de chauffeurs door een Actros aan te schaffen die is voorzien van een comfortabele Megaspacecabine.

Ook het Super Drivers Line Pakket levert veel extra comfort met onder andere houten dashboard, koelbox, cd box en ambiënte verlichting. Daardoor zijn zowel de directie van ConDoor als de vaste chauffeurs helemaal tevreden met de nieuwe Mercedes-Benz Actrossen.

Bron: Transportonline
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » do dec 17, 2009 3:30 pm

Veel overlast door sneeuw op de wegen

Het is winter in Nederland: het sneeuwt voor het eerst dit seizoen. In delen van Nederland heeft dit al tot grote overlast gezorgd. De politie adviseert om niet de weg op te gaan indien dit niet strikt noodzakelijk is.

In dit nieuwsbericht zullen wij u gedurende dag steeds samenvattingen geven van de situatie op de wegen.

Friesland
Vooral in het Noorden van Nederland is de chaos groot. Meer dan 25 vrachtwagens zijn al van de weg geraakt door de gladheid. In Friesland komen duinen op de weg voor van meer dan 1 meter.

Afbeelding
© Michel Eising

Vrachtwagens van de weg
In de provincie Friesland raakte zo'n 25 vrachtwagens van de weg. Er vielen geen gewonden bij. Maar ook in de provincie Groningen was het raak. Zo raakte op de N46 op de Eemshavenweg een vrachtwagen van de weg.

Afbeelding
© Pieter Woudstra

Bij Halfweg is vanochtend een vrachtwagen geschaard en blokkeerde de volledige weg.

Afbeelding
©HFV

Bij schermer was het vanochtend raak voor een vrachtwagen met brood. Deze belandde op zijn kop in de sloot.

Afbeelding
©HFV

Ter hoogte van het Groningse plaatsje Baflo raakte een onfortuinlijke chauffeur ook van de weg. De politie heeft een bergingsbedrijf met spoed verzocht de vrachtwagen af te slepen. De weg is ongeveer een half uur afgesloten geweest.

Afbeelding
©Wim Henstra

Op de A6 was het donderdagmiddag ook raak. Daar schaarde een vrachtwagen tussen Oosterzee en Sint Nicolaasga. De weg is zeker tot 15:00 uur afgesloten volgens Rijkswaterstaat.

Files
De ochtendspits ondervond ook veel hinder. Op het hoogtepunt stond er maar liefst 671 kilometer file op de Nederlandse wegen.
Ook voor de avondspits van donderdagavond wordt extra drukte verwacht door sneeuwval.

België
Ook in België is overlast ontstaan door sneeuwval in met name Oost- en West- Vlaanderen. De R4 rond Gent zit vast door een ongeval met een vrachtwagen.

Touring(de Belgische ANWB) roept de automobilisten op om vanavond rekening te houden met meer sneeuw over heel Vlaanderen.

Bron: Transportonline.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Plaats reactie

Terug naar “Transport gerelateerd nieuws”