Transportnieuws

Voor de laatste nieuwtjes uit de transportsector!
Gebruikersavatar
Glasbak
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 10, 2010 6:42 pm

Re: Transportnieuws

Bericht door Glasbak » wo mar 30, 2011 4:59 pm

Klaes schreef:Belgische trucker elf dagen achter het stuur

Afbeelding

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft dinsdag op de A67 bij Geldrop een vrachtwagenchauffeur uit Ekeren (België) op de bon geslingerd, omdat hij te lang achter het stuur had gezeten.

Volgens de tachograafschijven had hij de afgelopen drie dagen slechts 4.35 uur, 4.20 uur en 6 uur gerust. Ook kwam de man na elf dagen achtereen werken niet aan zijn verplichte wekelijkse rust.

Doordat de 25-jarige chauffeur onvoldoende rust nam, telde de tachograaf de rij-uren door op een en dezelfde dag. Omgerekend kwam de Belg aan een 'dagelijkse' rijtijd van 32 uur. De man kreeg een rijverbod van 24 uur en een boete van 5746 euro. Dat heeft het KLPD woensdag bekendgemaakt.

De chauffeur moest stoppen, omdat hij het inhaalverbod voor vrachtwagens negeerde. De chauffeur liet de politie nog een verlofbrief zien, maar die bleek later vals.
In de cabine troffen medewerkers van de Verkeerspolitie van het KLPD diverse tachograafschijven aan die onthulden dat hij 11 dagen achter elkaar had gereden.
De boete is ter plaatse door zijn werkgever betaald. (ANP)

Bron: Nieuwsbladtransport.nl
Ik weet niet of er in dit topic gediscussieerd mag worden, maar hoe kan er gesteld worden dat "de tachograaf de rij-uren doortelde op een en de zelfde dag" als er een analoge tachograaf met schijven inzit? Die dingen houden zelf toch geen urenregistratie bij?

Gebruikersavatar
Glasbak
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 10, 2010 6:42 pm

Re: Transportnieuws

Bericht door Glasbak » do mar 31, 2011 6:42 pm

HAULAGE magnate Edward Stobart has died at the age of 56.

Mr Stobart, who built up the well-known lorry empire and ran it for more than 30 years, suffered what were described as "heart problems" yesterday and died this morning in hospital in Coventry, West Mids.

He took the Eddie Stobart business — started by his dad Eddie — and built it into the best known haulage company in the country.

Mr Stobart sold the firm to his brother William and business partner Andrew Tinkler in 2004.

A statement on the Eddie Stobart company website today read: "It is with great sadness and regret that Stobart Group shares the news that Edward Stobart, 56, son of Eddie Stobart, passed away at 8.10am this morning at University Hospital Coventry, after heart problems yesterday.

"Although not involved with today's Stobart Group business, Edward was managing director of Eddie Stobart Ltd for over 30 years - a business started by his father Eddie.

"Edward built Eddie Stobart Ltd into the iconic brand and business we know today before selling the company to brother William and business partner Andrew Tinkler in 2004.

"William Stobart continues the family involvement in his role as chief operating officer of Stobart Group today.

"Our thoughts are with Edward's wife Mandy, his children and family at this difficult time."
Afbeelding


http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/ne ... -dies.html

Gebruikersavatar
Glasbak
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 10, 2010 6:42 pm

Re: Transportnieuws

Bericht door Glasbak » zo apr 03, 2011 10:35 am

ZOETERMEER - Vijf jaar na de invoering van de digitale tachograaf is er binnen het bedrijfsleven nog steeds veel onduidelijkheid en onbegrip over de toepassing en de consequenties van de rij- en rusttijdenwetgeving voor chauffeurs. Daardoor wordt de wetgeving gemakkelijk overtreden, vaak onbewust. Bijna alle Nederlandse bedrijven maken zich hieraan schuldig omdat één minuut te lang rijden al een overtreding is.

De digitale tachograaf registreert dit meedogenloos. Omdat alle ritgegevens een jaar lang verplicht worden bewaard, herbergt deze data een enorme hoeveelheid potentiële boetes. EVO, belangenvereniging voor eigen vervoerders, stelt dat een juist kennisniveau over de tachograafwetgeving bij het bedrijfsleven vereist is, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn.

Onwetendheid over tachograafwetgeving
Ondernemers die hun goederen vervoeren met voertuigen of voertuigcombinaties zwaarder dan 3,5 ton moeten een tachograaf gebruiken. Men denkt altijd dat de tachograafwetgeving geldt voor vrachtauto's maar ook bestelauto's met aanhangwagens kunnen tachograafplichtig zijn. Onbekendheid hierover zorgt bij aanhouding voor boetes van zeker 2200 euro. Ondernemers kunnen zich een boete besparen door zich te verdiepen in de tachograafwetgeving.

Hoge boetes
De tachograaf registreert de rij- en rusttijden heel nauwkeurig en maakt alleen onderscheid tussen goed en fout. Een overtreding van de rij- en rusttijden kan leiden tot zeer hoge boetes, tot wel 13.000 euro. Met name voor eigen vervoerders is dit problematisch omdat het vervoer van eigen goederen geen kernonderdeel is van hun dagelijkse werkzaamheden. Zo is de eigenaar van een bakkerij primair met zijn vak bezig. Hij heeft geen logistieke expertise, maar de bakkerswinkels moeten wel bevoorraad worden.

Parkeren op de vluchtstrook
De praktijk is dus weerbarstiger dan de wetgever zou willen. Dat leidt bij het bedrijfsleven tot veel onbegrip. Zo kan het voorkomen dat een chauffeur vlakbij zijn eindbestemming eerst tien minuten moet rusten. Ook gebeurt het regelmatig dat een chauffeur twee uur van zijn huisadres ergens langs de snelweg zijn weekendrust van 45 uur moet nemen voordat hij de laatste kilometers kan afleggen. Bovendien zijn er altijd onverwachte gebeurtenissen die het strakke tijdschema in de war kunnen brengen. En wat doet een chauffeur als hij de afslag naar een parkeerplaats niet op tijd haalt? Parkeren op de vluchtstrook? 10 seconden is volgens de wet al het verschil tussen goed en fout. Het bedrijfsleven ervaart het als een behoorlijke opgave om zich echt goed aan de wetgeving te houden.

Strengere controle
Vooralsnog kan het Nederlandse bedrijfsleven rekenen op de coulance en het begrip van de controleurs. Deze handelen vooral naar de geest van de wet. In het buitenland wordt veel strenger opgetreden, wat vaak leidt tot onaangename verrassingen. In Nederland zal de controle op termijn door de bezuinigingsplannen digitaal gaan plaatsvinden, waardoor de menselijke factor zal verdwijnen. Hierdoor dreigt het aantal boetes explosief te groeien.

Duidelijkheid
Door de onduidelijkheid over de tachograafwetgeving komen er jaarlijks duizenden vragen bij EVO binnen. Dit vraagt dus om een goede informatievoorziening en het leveren van eenvoudige hulpmiddelen zodat ondernemers zich goed aan de wet kunnen houden. Daarin vervult EVO als enige vereniging in Nederland voor haar leden een voortrekkersrol. EVO ziet het dan ook als haar taak om ondernemers te behoeden voor vervelende situaties door hen goed over de complexe wetgeving te informeren en te ondersteunen bij de naleving ervan. Dit doet de belangenbehartiger door middel van de Rij- en Rusttijden Checker, voorlichtingsbijeenkomsten en een overzichtskaartje voor chauffeurs.

Bron : EVO
Laatst gewijzigd door Glasbak op zo apr 03, 2011 10:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Glasbak
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 10, 2010 6:42 pm

Re: Transportnieuws

Bericht door Glasbak » zo apr 03, 2011 10:40 am

Uit bovenstaande bericht:
Zo kan het voorkomen dat een chauffeur vlakbij zijn eindbestemming eerst tien minuten moet rusten.
Sinds wanneer is 10 minuten een pauze? En sinds wanneer is het niet meer verplicht om als 2e deel van je 3 kwartier minimaal 30 minuten te pauzeren?

Gebruikersavatar
Glasbak
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 10, 2010 6:42 pm

Re: Transportnieuws

Bericht door Glasbak » ma apr 18, 2011 5:46 pm

Klaes schreef:Kraan splijt brug in Canada

Afbeelding

Een 22 ton wegende laadschop die keurig geladen stond op een dieplader, heeft in volle vaart een brug gespleten in Canada. De chauffeur zou op dat moment een telefoongesprek gevoerd hebben.

De giek of arm van de laadschop stond te hoog en het is vebazingwekkend dat de brug waar in volle vaart tegenaan werd gereden vrijwel door midden gescheurd werd. Gebleken is dat de chauffeur zelf niet geremd heeft en dat de combinatie uiteen gereten werd. Er zijn geen slachtoffers gevallen. Hoe snel de combinatie reed toen dit gebeurde is niet bekend. Maar de 'remweg' van de arm geeft aan dat de chauffeur lekker door reed.

Bron: Biglorryblog/Truckstar.nl
Aldus de foto uit 2006....

Gebruikersavatar
Glasbak
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 10, 2010 6:42 pm

Re: Transportnieuws

Bericht door Glasbak » ma apr 18, 2011 6:17 pm

Klaes schreef:Ja dat was mij ook opgevallen,maar het bericht is van 16 april 2011 op Biglorryblog.
Nou dan hebben ze daar last van oud nieuws want ik heb deze foto jaren geleden al eens gezien. Meerdere foto's trouwens..

Uit 2010 : http://nowthatsnifty.blogspot.com/2010/ ... ident.html

Deze zelfs uit 2006 : http://www.snopes.com/photos/accident/hoecrash.asp

wietze
Berichten: 778
Lid geworden op: do dec 28, 2006 11:45 am

Re: Transportnieuws

Bericht door wietze » ma apr 18, 2011 6:43 pm

Broshuis introduceert met trots de nieuwe eco klep. Dankzij deze innovatie is het mogelijk een besparing te creëren van:

20 % Brandstof verbruik
10 cent per kilometer
Afbeelding Afbeelding
Door het verwijderen van de oprijkleppen gaat het brandstof verbruik van 2.8 km/l naar 2.3km/l.
Naast de grote voordelen op het gebied van brandstofbesparing heeft de eco klep ook vele andere voordelen:
Afbeelding Afbeelding

- Eenvoudig laden en lossen
- Lichtere constructie
- Lange ladingen mogelijk, overhang mogelijk
- Minder ruimte nodig voor laden en lossen
- Klep overrijdbaar met 24 ton en 6 ton hefvermogen
Kun je hier je bedrijf niet vinden kijk dan op buzzybeeforum

Daniël B
Berichten: 151
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 1:57 pm
Locatie: Gunnerger Laand

Re: Transportnieuws

Bericht door Daniël B » ma apr 18, 2011 6:46 pm

Staat al op de vorige pagina
kin 't noit zoals 't mout, dan mout t zoals 't kin

Gebruikersavatar
Glasbak
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 10, 2010 6:42 pm

Re: Transportnieuws

Bericht door Glasbak » ma apr 18, 2011 6:53 pm

En zo heel erg nieuw is het idee nou ook weer niet want er rijden al jarenlang diverse auto's en trailers met een knikbak. (onder andere verwij uit lopik en wempe uit limmen zo uit m'n hoofd.)

Gebruikersavatar
Glasbak
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 10, 2010 6:42 pm

Re: Transportnieuws

Bericht door Glasbak » za mei 21, 2011 8:31 pm

Klaes schreef:Inhalende chauffeurs A1 met heli betrapt

Afbeelding
Vrachtwagens halen elkaar in op de snelweg. ANP Photo

BATHMEN - De politie heeft donderdag op de A1 tussen Azelo en Bathmen twaalf vrachtwagenchauffeurs betrapt op het negeren van het inhaalverbod.
Bij de controle tussen 15 en 18 uur is gebruik gemaakt van een helikopter van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD). Vrachtauto's die inhalen staan in de 'ergernis toptien' van weggebruikers.

Bron: de Stentor.nl
Het inhaalverbod staat op nummer 1 van de ergernis top 10 bij de vrachtwagenchauffeurs.
Op nummer 2 staan sloom sukkelende medeweggebruikers die juist tijdens het inhaalverbod exact 80 gaan rijden en als ze dat al niet doen dwalen ze zo'n beetje tussen de 75 en 85 km/u.

Mike van Stein
Berichten: 16
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 6:04 pm

Re: Transportnieuws

Bericht door Mike van Stein » za mei 21, 2011 9:12 pm

Klaes schreef:Inhalende chauffeurs A1 met heli betrapt
BATHMEN - De politie heeft donderdag op de A1 tussen Azelo en Bathmen twaalf vrachtwagenchauffeurs betrapt op het negeren van het inhaalverbod.
Bij de controle tussen 15 en 18 uur is gebruik gemaakt van een helikopter van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD). Vrachtauto's die inhalen staan in de 'ergernis toptien' van weggebruikers.

Bron: de Stentor.nl
Ik weet niet of je hier mag reageren, zo niet dan sorry en verwijder het bericht. Maar 3 uur lang met een helikopter over de A1 vliegen en dan maar 12 vrachtwagens betrappen. Misschien moet iedereen in dit kloteland eens wat helderder na gaan denken. De kosten van dat inhalen vallen in het niets, als er überhaupt al kosten aan verbonden zijn. Zolang er geen file is dan zul je niet zo veel extra kosten hebben. Maar dan zo een ding in de lucht, wat moet dat allemaal wel niet kosten? Het is helemaal van de zotte..

wietze
Berichten: 778
Lid geworden op: do dec 28, 2006 11:45 am

Re: Transportnieuws

Bericht door wietze » do jul 07, 2011 6:37 am

Broshuis biedt nieuw ontwikkelde, extra lage zwanenhalzen aan. In het streven naar een steeds lagere oplegger en daar mee een grotere laadcapaciteit heeft Broshuis de afgelopen periode veel tijd gestoken in de ontwikkeling van nieuwe extra platte zwanenhals voor hydraulische gestuurde opleggers. Voor naloop gestuurde varianten waren er al diverse varianten leverbaar, o.a. een met een dikte van 10cm met een schotelhoogte vanaf 95cm en heeft een technische capaciteit van 12 ton. De nieuwe nek voor hydraulisch gestuurde opleggers is 12cm hoog en leverbaar met een schotelhoogte vanaf 95cm. Ondanks de geringe hoogte heeft deze nek een technische capaciteit van 18ton! Belangrijk om te weten over deze nekken te verkrijgen zijn met een korte vooroverbouw (vanaf 1.200mm) en maatgemaakte doorzwenkradius.

Afbeelding

Afbeelding
Dit maakt deze opleggers ideaal in combinatie met auto's waarop een kraan gemonteerd staat waarbij de beperkte kopstraal, een relatief hoge schotelhoogte door het kraanframe en kritieke doorzwenkradius altijd een probleem zijn.
Afbeelding
Een van de eerste van deze nieuwe platte en gestuurde nekken is onlangs in gebruik genomen dor de firma Leemans uit Antwerpen. Doordat de platte zwanenhals de relatief hoge schotelhoogte van de kraanauto compenseert, is het toch mogelijk om op de zwanenhals een 20ft zeecontainer te vervoeren binnen de maximale hoogte van 4 meter.

Afbeelding
Afbeelding

Bron.Afbeelding
Kun je hier je bedrijf niet vinden kijk dan op buzzybeeforum

Gebruikersavatar
Glasbak
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 10, 2010 6:42 pm

Re: Transportnieuws

Bericht door Glasbak » do jul 07, 2011 5:21 pm

Klaes schreef:Schuld bij inhaalmanoeuvre met vrachtauto

Een bestuurder van een vrachtauto moet bij het inhalen op de autosnelweg heel goed opletten. Als er een snellere personenauto van achteren komt en er ontstaat een ongeval bij een inhaalmanoeuvre van de vrachtauto, omdat de personenauto niet tijdig meer kan remmen, dan ligt de schuld bij de bestuurder van de vrachtauto.

Afbeelding

Dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank in München. Zelfs als de automobilist technisch gezien nog tijd en ruimte had om te remmen, komt de schuld toch bij de vrachtautochauffeur te liggen. In dit geval had de automobilist 1,2 seconden te laat gereageerd en was daardoor achterop een naar links zwenkende vrachtauto gereden. Volgens de rechtbank volgt uit de vertraagde reactie van de automobilist geen schuld. Als de automobilist even door een zijwaartse blik of blik in de achteruitkijkspiegel niet naar voren kijkt, kost dat in de regel al snel een seconde. Daar heeft de bestuurder van de vrachtauto rekening mee te houden als die wil gaan inhalen.

Het oordeel van Oberlandesgericht München stamt van 8 april 2011 en heeft als dossiernummer 10 U 5122/10.

Bron: TLN.nl
Ah, makkelijk als je met een luxe wagen eerst zelf schade hebt gereden door achterop iets anders te vliegen. Even een kusje geven aan een inhalende vrachtwagen en je kan je eigen gemaakte schade verhalen op de chauffeur :sad:

wietze
Berichten: 778
Lid geworden op: do dec 28, 2006 11:45 am

Re: Transportnieuws

Bericht door wietze » ma jul 18, 2011 2:40 pm

Broshuis staat dit jaar met een 2 assige SL-dieplader op de carrosserie vakdagen in Gorinchem.

Na de zeer succesvolle introductie van de nieuwe onafhankelijke wielophanging eerder dit jaar, zijn er inmiddels diverse semi-diepladers en diepladers mee uitgeleverd.

De 2-assige dieplader die dit jaar op de stand van Broshuis in Gorinchem wordt getoond, is uitgevoerd met dit nieuwe systeem. Ook voor diepladers biedt deze moderne ophanging heel veel voordelen:


Afbeelding

Met 12 ton per as lijn (NL: in ontheffing, D: op kenteken) en een laag eigengewicht (150 kg per as lichter dan luchtvering en 900 kg lichter dan pendelassen) is het laadvermogen optimaal. In Duitsland bijvoorbeeld kun je per as dus bijna 1 ton meer laden dan met een pendelas.

De SL-dieplader heeft een asstel hoogte van 790mm en maakt deze dieplader uniek in zijn soort. Daar waar diepladers met pendelassen steeds hogere asstellen krijgen, is Broshuis er in geslaagd een bijzonder laag asstel te bouwen. Bovendien is de gieksleuf ook nog breder en dieper te maken dan bij doorgaande assen of pendelassen.

Deze onafhankelijke wielophanging heeft het allerbeste rijgedrag doordat in alle omstandigheden optimaal contact is tussen de band en de weg. Bovendien heeft de dieplader dankzij het brede spoor van de SL-assen de meeste stabiliteit.

Dit alles in combinatie met een stuuruitslag van 57°!! (Doorgaande as 45°, Pendelas 60°)

Naast deze noviteit neemt Broshuis nog een nieuwe ontwikkeling mee naar Gorinchem. Het multifunctionele container chassis is nog eens doorontwikkeld en is met een fusee-as en uitschuifbare zwanenhals verkrijgbaar. Dit vernieuwde chassis is na het herontwerp nog lichter geworden en creëert een ideale gewichtsverdeling (koppelingsdruk), tussen het asstel en de zwanenhals, bij alle soorten containers.

Ook het welbekende koppelbare container chassis, de 2CONnect ontbreekt niet tijdens deze dagen.

U vindt Broshuis op stand nummer 308.


Bron Afbeelding
Kun je hier je bedrijf niet vinden kijk dan op buzzybeeforum

maxgroot
Berichten: 47
Lid geworden op: vr aug 01, 2008 3:17 pm
Locatie: Limmen

Re: Transportnieuws

Bericht door maxgroot » ma aug 01, 2011 8:36 pm

Ze kunnen het beter 'Scania' Festival noemen. Jammer van zo'n uitslag

Plaats reactie

Terug naar “Transport gerelateerd nieuws”