Transportnieuws

Voor de laatste nieuwtjes uit de transportsector!
Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma sep 05, 2016 3:09 pm

De ‘Roemeense methode’ in Nederland?

De kans dat er in Nederland Roemeense bendes op ‘James-Bond’ achtige wijze al rijdend vrachtwagens leegstelen is erg klein. Dat zeggen chauffeurs zelf tegen de NOS, maar ook reacties uit Roemenië wijzen daar op.

Afbeelding

Afgelopen vrijdag luidde De Telegraaf op aangeven van Transport en Logistiek Nederland de noodklok: zeker zes vrachtwagens zouden al rijdend zijn beroofd van lading. Dat gebeurt dan volgens de ‘Roemeense’ methode: een personenauto gaat voor een vrachtwagen rijden en remt hem een beetje af, achter de oplegger gaat een andere auto rijden. Op de motorkap van die auto staat een heldhaftige crimineel die zich toegang verschaft tot de laadruimte en vervolgens lading steelt en die overhandigt aan handlangers in de auto of elders langs de weg.
Een scène uit een film, lijkt het wel. Te spannend om waar te zijn? Waarschijnlijk wel.
Vrachtwagenchauffeurs zeggen tegen de NOS al dat ze deze vorm van beroving wel erg onwaarschijnlijk vinden.
Omdat deze vorm van beroving de ‘Roemeense methode’ wordt genoemd heeft TTM.nl even inlichtingen ingewonnen bij een Roemeense transportexpert. Die zegt dat er in Roemenië één geval bekend is van een bende die op deze wijze transporten overviel. De lading betrof destijds dure merkkleding die in Roemenië werd geproduceerd. De bende werd gepakt en sindsdien achter de tralies. In Roemenië zijn dergelijke overvallen sindsdien niet meer gepleegd.

Het overvallen van transporten op deze manier moet, als het succesvol is, zeer goed georganiseerd zijn. Anders sta je als dief plotseling in een laadruimte met joekels van koelkasten, of matrassen, of ander goed wat of niet hanteerbaar is bij deze vorm van roof of niet van waarde is voor doorverkoop. Vreemd is ook dat er bij het artikel in de Telegraaf gebruik werd gemaakt van beeldmateriaal dat behoorde bij de Roemeense overvallen die hierboven werden genoemd. En dat terwijl er langs de Nederlandse snelwegen toch talrijke camera’s staan die elke verkeerssituatie waarnemen en indien nodig vastleggen.
Zeker gezien het feit dat deze vorm van roof al in het vorige decennium nieuws was (ook op TTM.nl), lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat de Telegraaf-berichtgeving een ietwat opgeklopt verhaal is. Als het dat niet is en er serieus dreiging is in NL van deze brutale vorm van roof, dan zouden actuele camerabeelden het in ieder geval kunnen ondersteunen.

Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma sep 05, 2016 3:31 pm

De nieuwe van Guldager: Eye Candy

Guldager is een bekende naam in de wereld van de showtrucks. Keer op keer weet deze Deen de wereld te verrassen met de meest waanzinnige showtrucks. Zijn nieuwste creatie is 'Eye Candy,' een Volvo FH met wel heel fraai spuitwerk! Vooral als je goed kijkt naar de detaillering is het echt indrukwekkend. Zelfs binnen de deuren zijn er flinterdunne lijntjes gespoten met heel veel detail daar weer in. Echt onvoorstelbaar hoeveel tijd, energie, liefde en vooral geld hier weer in gestoken is!
We spotten deze supertruck tijdens de Nordic Trophy in Jönköping. In de nieuwe BIGtruck meer van deze indrukwekkende show maar hier alvast een voorproefje!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » do sep 08, 2016 3:37 pm

Ruim duizend vacatures op TruckstarWerk

Het aantal beschikbare banen op TruckstarWerk, de vacaturesite van Truckstar, is inmiddels de duizend gepasseerd.

Afbeelding

De economie trekt aan en dat is ook in de transportwereld te merken. Daarnaast stromen er de komende jaren relatief veel chauffeurs uit, onder meer doordat ze met pensioen gaan. Dat betekent dat het chauffeurstekort gaat toenemen. Er zullen duizenden nieuwe chauffeurs opgeleid moeten worden om aan die vraag te kunnen voldoen.
Het betekent voor de huidige chauffeurs dat er meer mogelijkheden zijn om van baan te veranderen. TruckstarWerk bundelt de vacatures van diverse uitzendbureaus die in het transport actief zijn, zoals onder meer het MobiliteitsCentrum Transport, Randstad, Flex-In, Synergie, Logistic Force en Consolid. Maar ook transportbedrijven zelf kunnen vacatures plaatsen.
Op de site kun je zoeken op soort werk en op werk bij jou in de buurt. Het loont altijd de moeite om een kijkje te nemen, ook al ben je niet direct op zoek naar een nieuwe baan.

Ga naar de vacaturesite

Bron: Truckstar.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » do sep 08, 2016 3:49 pm

Tien meest gestelde vragen code 95.

Voor wie geldt de code 95?

Afbeelding

De code 95 geldt voor de houders van een rijbewijs C, C1 en/of D, D1, eventueel aangevuld met E, zowel in het eigen vervoer als in het beroepsgoederenvervoer. Voor de code 95 zijn er vrijstellingsmogelijkheden. Op de EVO site staat een overzicht van de vrijstellingen.
Bij gebruik van een vrijstelling moet bij controle aangetoond kunnen worden dat aan de vrijstellingsvoorwaarden voldaan wordt. Er bestaat geen officieel vrijstellingsdocument.

Vervalt mijn rijbewijs C als ik geen code 95 erop heb?

Nee, rijbewijs C blijft behouden alleen mag je zonder code 95 niet beroepsmatig rijden, tenzij een vrijstelling van toepassing is.

Als ik het rijbewijs C gehaald heb voor 10 september 2009 en ik laat de code 95 bijschrijven na 10 september 2016 ben ik dan de vrijstelling voor de basiskwalificatie kwijt?

Nee, de vrijstelling voor de basiskwalificatie blijft, maar u mag niet beroepsmatig op de vrachtauto rijden tot code 95 erop staat, tenzij een vrijstelling van toepassing is. Op het moment van bijschrijven van code 95 na 10 september 2016 mogen de gevolgde opleidingen niet ouder zijn dan 5 jaar.

Hoe kan ik zien of code 95 al op mijn rijbewijs staat?

Achter de geldigheidsdatum van rijbewijscategorieën C, C1 en/of D, D1 staat ‘95’ met een geldigheidsdatum.

Bestaat de 12 uurs vrijstelling nou wel of niet?

Er waren twee vrijstellingen waarbij de 12 uur rijtijd van toepassing is.

• De eerste was een nationale vrijstelling waarbij de chauffeur niet meer dan 12 uur rijtijd had per week. Deze was overgenomen van het Nederlandse chauffeursdiploma. Deze vrijstelling is vervallen per 1 juli 2015.

• Wel bestaat de Europese vrijstelling waarbij twee voorwaarden van toepassing zijn. Ten eerste moet de chauffeur de goederen die hij vervoerd nodig hebben voor uitvoering van zijn werkzaamheden en ten tweede mag het rijden niet de hoofdactiviteit zijn. In Nederland wordt hierop gehandhaafd met maximaal 12 uur rijtijd per week per chauffeur.

Waar kan ik als chauffeur zien hoeveel nascholingsuren ik heb gevolgd?

Op de website Mijn CBR kan de chauffeur door in te loggen met zijn DigiD code inzien hoeveel nascholingsuren op zijn naam geregistreerd staan. De werkgever heeft geen toegang hiertoe.

Wat is de boete als ik per 10 september 2016 geen code 95 op mijn rijbewijs heb staan?

Het boetebedrag is 800 euro, de chauffeur mag niet verder rijden en de verzekering dekt geen schade wanneer het rijbewijs niet geldig is. Als code 95 niet op het rijbewijs staat, wanneer dit wel nodig is, is het rijbewijs niet geldig.

• Als er wel 35 uur nascholing gevolgd is, maar de code 95 is nog niet op het rijbewijs bijgeschreven, dan geldt het rijbewijs als niet geldig bij beroepsmatig gebruik zonder vrijstelling. De controleur accepteert geen gevolgde 35 uur nascholing, alleen de code 95 op het rijbewijs volstaat.

Wat te doen als ik 35 uur nascholing heb gevolgd?

Om de code 95 op het rijbewijs te krijgen kun je, afhankelijk van de geldigheidsdatum van het rijbewijs, je rijbewijs verlengen of vernieuwen (officieel heet dit duplicaat aanvragen). Bij vernieuwing blijft de geldigheidsdatum van het rijbewijs gelijk en is geen medische keuring nodig. Bij verlenging krijgt het rijbewijs een nieuwe geldigheidsdatum van vijf jaar en is wel een medische keuring nodig.

• De rijbewijskosten bedragen maximaal 40 euro. De kosten van een medische keuring variëren.

• De aanvraag van een rijbewijs duurt 5 werkdagen. Een medische keuring kan veel tijd vergen.

Kan ik meer dan 35 uur nascholing volgen in een periode van 5 jaar?

Per periode van 5 jaar mag maximaal 35 uur nascholing gevolgd worden. Meer uren die gevolgd worden tellen niet mee voor code 95. Vooraf sparen is niet mogelijk.

• De eerste periode van nascholing is in Nederland verruimd van 5 naar 7 jaar voor chauffeurs die het C rijbewijs hebben gehaald voor 10 september 2009. Na deze eerste periode geldt standaard de 5 jaars periode.

Ik ben geboren voor 1 juli 1955. Ben ik nog vrijgesteld?

Nee, helaas. De vrijstelling voor chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 is vervallen per 1 juni 2015.

• Als de oudere chauffeur het rijbewijs heeft verlengd tussen 10 september 2009 (ingang Richtlijn vakbekwaamheid) en 1 juni 2015 (vervallen vrijstelling) dan is de code 95 met een geldigheidsdatum op het rijbewijs vermeld. Wil de oudere chauffeur opnieuw de code 95 op het rijbewijs hebben dan zal 35 uur nascholing gevolgd moeten worden.

Bron: EVO/Transportpers.eu
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma sep 12, 2016 3:07 pm

Inspectie: negen gecontroleerde trucks in overtreding

De inspectiediensten van de Benelux-landen hebben op donderdag 8 september 2016, op hetzelfde moment, een grote controle uitgevoerd op vrachtwagens in Nederland, België en Luxemburg. Bij negen van de 57 gecontroleerde vrachtwagens werden overtredingen vastgesteld.

Afbeelding

De inspecteurs van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer in België, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Nederland en Douane in Luxemburg hebben controles van het internationaal wegvervoer uitgevoerd in België (Tessenderlo/Aische-en-Refail), in Nederland (Venlo) en in het Groothertogdom Luxemburg (bij grensovergang Dudelange). Op alle controlelocaties waren inspecteurs van de Benelux aanwezig. Doel van de samenwerking is het delen van kennis om zo te komen tot grotere uniformiteit van controlepraktijken tussen de landen.
Tijdens de inspecties werden vrachtwagens gecontroleerd op de naleving van de rij- en rusttijden, op fraude met de tachograaf en op boorddocumenten. De inspecteurs controleerden 57 vrachtwagens (30 BE + 12 NL + 15 LU) . Er werden bij 9 voertuigen (4 BE +3 NL + 2 LU) overtredingen vastgesteld.

Deze gezamenlijke controle werd gehouden in het kader van het Verdrag van Luik dat door de drie partnerlanden in oktober 2014 werd ondertekend. Dit verdrag is gericht op verdergaande samenwerking tussen de Benelux-landen op het gebied van toezicht op en handhaving van EU-regelgeving met betrekking tot wegvervoer en op een harmonisatie van de regelgeving. Dankzij een uitvoeringsafspraak waarin dit verdrag voorziet, kunnen de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse inspecteurs op een efficiënte manier samen gezamenlijke controles uitvoeren op vrachtwagens en bussen in de Benelux. Deze samenwerking leidt tot een meer uniform toezicht op het wegvervoer, zorgt voor kostenbesparingen, alsook voor eerlijke concurrentie tussen transporteurs en correcte arbeidsomstandigheden voor chauffeurs. Hiermee vervullen de drie partnerlanden een voortrekkersrol binnen de Europese Unie. Het was de zesde keer sinds 2015 dat de drie landen samen een grote controle uitvoeren binnen dit kader. De inspecteurs hebben bij deze gelegenheid hun kennis over reglementeringen en controletechnieken met elkaar uitgewisseld.

Bij drie van de twaalf gecontroleerde vrachtwagens op de A67 bij Venlo zijn zes overtredingen geconstateerd. Twee vrachtwagens mochten niet meer verder rijden. Een had een defecte rem en had ook de tachograafverzegeling digitaal verbroken. De ander transporteerde illegaal bier, had een valse vervoersvergunning en een vals kentekenbewijs. Deze vrachtwagen is beslag genomen door de douane. De derde vrachtwagen had ook een verbroken verzegeling van de tachograaf. Dan is het mogelijk om tachograafgegevens te manipuleren zodat de inspectie geen overtreding meer kan zien. Deze vrachtwagen is niet aan de kant gezet, de verordening stelt dit binnen zeven dagen hersteld moet zijn. Alle twaalf gecontroleerde vrachtwagens waren van buitenlandse transportbedrijven. De ILT controleerde de vrachtwagens samen met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de politie.

In België zijn 28 vrachtwagens gecontroleerd en één bus. Vier voertuigen waren in overtreding: één vanwege het niet-naleven van de rij- en rusttijden, twee hadden de tachograaf gemanipuleerd en een chauffeur had niet de vereiste boorddocumenten bij zich. In Luxemburg zijn vijftien vrachtwagens gecontroleerd; er zijn twee boetewaarschuwingen gegeven in verband met het niet naleven van rij- en rusttijden.

Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma sep 12, 2016 3:11 pm

AB Transport Group neemt DML over

Logistiek dienstverlener AB Transport Group heeft per 1 september de transport- en op- en overslagactiviteiten van DML uit Wehe den Hoorn overgenomen. Met deze overname verstevigt AB Transport Group haar netwerk in het pootgoedtransport.

Afbeelding

DML is gespecialiseerd in het transport van pootgoed en op- en overslag. Het transportbedrijf uit Wehe den Hoorn heeft een wagenpark van 10 tautliners en 7.000 m2 opslagcapaciteit. “Door de overname van DML kan AB Transport Group haar dienstverlening in deze specifieke markt verder optimaliseren”, aldus Dennis Wetenkamp, directeur van AB Transport Group. “De overname sluit aan bij onze ambitie om uit te groeien tot de meest gewaardeerde logistieke dienstverlener in de agri- en foodketen.”

Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma sep 12, 2016 3:17 pm

Sjoemelsoftware bij Belgische bedrijven

Afbeelding
Bij gerichte controles zijn zeker zes fraudegevallen ontdekt.

De Belgische politie heeft verscheidene transportbedrijven in Oost- en West-Vlaanderen betrapt op geknoei met de digitacho.
Het gaat hier om software die rijtijd in rusttijd doet verkeren. Tijdens een gerichte controle hebben de Federale Gerechtelijke Politie en de Federale Wegpolitie die bij zes van in totaal zeventien trucks gevonden.

Oneerlijke concurrentie
Filiep De Ketelaere, aanklager bij het arbeidsgerecht (arbeidsauditoraat): “Met deze frauduleuze systemen kon rijtijd van de chauffeurs worden omgezet in rust, hetgeen een onmiddellijke invloed heeft op de verkeersveiligheid, de eerlijke concurrentie en de sociale wetgeving”.
Een speciale onderzoeksrechter zal zich nu met de zaak gaan bezighouden. Tot dusverre zijn er geen aanhoudingen verricht.

Professionele software
Bij de fraude is professionele software gebruikt. Onderzocht wordt waar deze vandaan komt. Eerder dit jaar zijn vooral transportbedrijven uit Roemenië betrapt op het gebruik van illegale software die het systeem voor uitlaatgasnabehandeling omzeilt. Hiermee kunnen trucks zonder AdBlue toch op vol vermogen rijden. Onder meer bij DAF wordt al maanden aan een oplossing voor dit probleem gewerkt.

Bron: Truckstar.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma sep 12, 2016 3:23 pm

Minister Schultz pleit in Europa voor digitale CMR-vrachtbrief.

Minister Schultz gaat het zogenaamde e-protocol CMR bij haar EU-collega’s onder de aandacht brengen.
Ratificatie van het e-protocol CMR is voorwaarde voor het internationaal papierloos rijden.


Afbeelding

Enorme besparingen
Momenteel zijn veel EU lidstaten (nog) niet aangesloten bij het e-protocol CMR. Hierdoor is de digitale vrachtbrief nog maar beperkt bruikbaar bij grensoverschrijdend vervoer. De verwachting is dat gebruik van de digitale vrachtbrief enorme besparingen zal opleveren ten opzichte van de papieren vrachtbrief. Ook draagt het papierloos rijden bij aan een efficiëntere Nederlandse transportsector.

Leden
Onder andere Nederland, Bulgarije, Denemarken en Spanje maken deel uit van het tiental landen dat reeds lid is van het e-protocol. Andere landen zoals België, Frankrijk, Finland, Noorwegen en Zweden overwegen deze stap ook te maken.

Pilot
De druk die de Minister uitvoert is daarbij van groot belang. De minister heeft het Benelux secretariaat verzocht om na te gaan of een Benelux beschikking voldoende is om de digitale vrachtbrief binnen de Benelux toe te staan. Ook bij de EU-Commissie heeft de Minister het dossier aangekaart. De Benelux streeft er naar medio 2017 te starten met een pilot.

Zeer actief
ESC voert zeer actief gesprekken met de brancheorganisaties in andere landen, waaronder OTM, de Vlaamse zusterorganisatie van EVO. In deze gesprekken benadrukt EVO het belang van de nieuwe digitale standaard vrachtbrief. Bovendien zet ESC alles op alles om het betreffende E-protocol door alle lidstaten te laten ratificeren.

Bron:EVO/Transportpers.eu
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma sep 12, 2016 3:27 pm

Chauffeurs geven hun beroep een 7,5

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs geven hun beroep zelf als rapportcijfer gemiddeld een 7,5, maar vrezen dat buitenstaanders het imago van het beroep zeer negatief beoordelen, namelijk met een 4,8, zeggen de onderzoekers.

Afbeelding

Met name jonge chauffeurs staan niet erg positief tegenover de ontwikkeling van (gedeeltelijk) elektrisch aangedreven trucks die onomkeerbaar is. De grootste verkeersergernis onder chauffeurs is het plotseling voor de truck schieten om uit te voegen, gevolgd door inhalen en vervolgens langzamer gaan rijden. Dit zijn een paar uitkomsten van het Nationaal Chauffeurs Onderzoek (NCO) 2016 dat tijdens de vakbeurs Transport Compleet werd gepresenteerd door voormalig Landelijk Verkeersofficier van Justitie Koos Spee. Er deden 860 chauffeurs mee aan het onderzoek, dat werd geïnitieerd door Logistic Force, een specialist in personeelsmanagement.
Gemiddeld geven chauffeurs hun beroep een 7,5, chauffeurs uit Flevoland zijn het meest tevreden en geven hun beroep een 8,3. Toch denken de deelnemende chauffeurs dat buitenstaanders het imago van het beroep een dikke onvoldoende geven, namelijk een 4,8.

Code 95
Iedereen die beroepschauffeur is en wil blijven moet op 10 september 2016 een geldige code 95 op zijn/haar rijbewijs hebben staan. Hiervoor moet een chauffeur iedere 5 jaar 35 uur nascholing volgen. Dertien procent van de gevraagde chauffeurs had deze code op 1 augustus nog niet op orde. Hier is dus nog wel wat werk aan de winkel. Vier van de vijf chauffeurs vindt dat er ook nascholing moet zijn voor andere weggebruikers om de verkeersveiligheid te vergroten. Koos Spee is het hier roerend mee eens en hoopt van harte dat nascholing voor alle weggebruikers verplicht wordt in de toekomst.

Bedreigingen
Nederlandse chauffeurs zien de aanwas van buitenlandse chauffeurs als een zeer grote bedreiging, score 4,1 op een schaal van 5 (1 = geen bedreiging, 5 is zeer bedreigend). Chauffeurs uit Drenthe ervaren dit met een score van 4,6 als de grootste bedreiging. Een van de actuele ontwikkelingen in de branche is de komst van (gedeeltelijke) elektrisch aangedreven trucks. De meeste chauffeurs staan hier gematigd positief tegenover, De jonge generatie chauffeurs, die hier in de toekomst het meest mee te maken zal krijgen, zien dit met een score van 3,3 als een redelijke bedreiging. Ook de toename van het aantal files wordt met een score van 3,75 als een bedreiging gezien.

Met de vlam in de pijp
DAF is met 39 % veruit het meest gereden en geliefde merk onder Nederlandse vrachtwagenchauffeurs, gevolgd door Scania en Volvo. Opvallend is dat 55% van de jonge chauffeurs (18-25 jaar) het liefst in een Scania zou rijden als ze de keuze hadden.

Branchebreed aan de slag
Johan van de Elsen, partner binnen Logistic Force over het NCO 2016: “Wij hopen met dit onderzoek een bijdrage te leveren waar de hele sector transport & logistiek wat aan heeft. Zo zien we dankzij dit onderzoek bijvoorbeeld waar chauffeurs zich serieus zorgen over maken en dat het imago van het beroep vrachtwagenchauffeur nog te wensen over laat. We zullen branchebreed aan de slag moeten om ervoor te zorgen het beroep van vrachtwagenchauffeur interessant blijft en dat de aanwas van nieuwe, jonge chauffeurs niet verder stagneert. Laten we met zijn allen kijken waar we dingen kunnen verbeteren, dat komt de hele branche ten goede.”

Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma sep 12, 2016 3:43 pm

Primeur voor Logus met HIAB XS 177K-2 Pro

Bouwcenter Logus in Vlissingen heeft de Nederlandse primeur met de nieuwe Hiab XS 177K-2 Pro autolaadkraan. Deze kraan is specifiek ontwikkeld voor het transport van bouwmaterialen.

Afbeelding

Afbeelding

Dhr. R. Elenbaas namens Bouwcenter LOGUS: ‘voor het transport van Bouwmaterialen waren wij op zoek naar een voertuig waarmee wij snel en precies bouwmaterialen op de juiste plaats te krijgen. Hefmatic in Borssele en Dennis Boot van Hiab hebben samen dit concept gepresenteerd. Samen met Hefmatic en Willem Wille carrosserie in Barneveld is de auto opgebouwd.’
De K kraan is een concept dat speciaal ontwikkeld is voor bouwmaterialen. Hierbij zijn snelheid en precisie de uitgangspunten geweest waaraan de kraan moet voldoen. De niet opvouwbare constructie heeft een extra lange hefarm en een kortere knikarm. Dit zorgt voor een extra snelle beweging van dichtbij naar ver weg. De twee uitschuifdelen van de kraan hebben extra snelheid doordat deze gelijktijdig uitschuiven in een systeem met één hydraulische cilinder en een ketting, welke het tweede uitschuifdeel bedient. Hierdoor schuift de kraan twee keer sneller uit dan een conventionele autolaadkraan. De hoogzit zorgt voor optimaal zicht bij het verplaatsen van de lading.

‘We rijden nu enkele weken met deze nieuwe kraan en zijn zeer te spreken over de snelheid‘, aldus dhr. R. Elenbaas. ‘De uitschuifdelen in combinatie met de ketting uitschuif en de capaciteit op maximale lengte zijn een paar van de zaken waar wij zeer tevreden over zijn.’
Bouwcenter LOGUS Vlissingen is toeleverancier van bouw- en afbouwmaterialen voor zowel particulieren als bedrijven. LOGUS participeert in Bouwcenter, de grootste inkooporganisatie voor bouwmaterialen in Nederland en is onderdeel van De Hoop Terneuzen.

Bron: Trailertotaal.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma sep 12, 2016 3:48 pm

Toyota Landcruiser met oplegger van Veldhuizen

Veldhuizen Wagenbouw presenteert tijdens de vakbeurs Agro Techniek Holland in Biddinghuizen een Toyota Landcruiser met een zogenaamde 'Gooseneck' oplegger.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De oplegger naar Amerikaans model is vooral bedoeld voor mensen die normaal in een terreinwagen rijden en maar een aantal weken in een jaar een oplegger nodig hebben. Omdat verwacht wordt dat deze opleggers achter verschillende trekkende auto's gehangen gaan worden is ervoor gekozen om de oplegger uit te rusten met een elektrisch remsysteem om de aanpassingskosten van de auto laag te houden. Met andere woorden, er is dus geen compressor nodig voor luchtremmen.
De zwanenhals is gemaakt van "Domex"staal en is sierlijk ontworpen volgens een "automotive design". Zo is de oplegger zeer geschikt voor demonstratie of promotieactiviteiten. De oplegger heeft een laadvermogen van 3.600 kg en is ontwikkeld om te besturen met een rijbewijs B+E.
De oplegger is ontwikkeld voor gebruik achter een Toyota Landcruiser of een Toyota Hilux. Het ontwerp is zo gemaakt dat ook andere modellen Japanse of Europese terreinwagens zijn te koppelen aan de "Gooseneck" oplegger.

Bron: Trailertotaal
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma sep 12, 2016 3:53 pm

D-Tec ontwikkelt ophanging zonder schokdemper

Containerchassis- en mesttrailerfabrikant D-Tec is in de afrondende fases van de ontwikkeling van een nieuwe wielophanging voor zijn containerchassis en mesttrailers. Kenmerk van de nieuwe ophanging is een geïntegreerde schokdemping.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hydraulische schokdempers ontbreken dus. In plaats daarvan heeft de D-Tec wielophanging, zoals bij de hydropneumatische veersystemen van Citroën, een systeem van kleppen die de lucht van de vering snel wegperst, maar minder snel in de luchtkamer laat terugkeren. "Daardoor worden hydraulische schokdempers overbodig. Dat scheelt niet alleen in gewicht, maar ook in servicekosten'', aldus directeur Gerrit van Vlastuin. ''Schokdempers hoeven niet langer om de zoveel tijd vervangen te worden, ze zijn niet meer nodig. Bovendien verwachten we een veel beter rijcomfort, vooral wanneer het chassis of de mesttrailer leeg is'', aldus Van Vlastuin.

Marktintroductie
Met partners bevindt D-Tec zich in de slotfase van de praktijktesten. De marktintroductie van de schokdemperloze trailers is op z'n vroegst voorzien voor 2017. Het is nog niet bekend wat het systeem betekent voor de bandenslijtage. Van Vlastuin geeft toe dat deze constructiewijze bij wielophangingen niet helemaal nieuw is: in de VS wordt met soortgelijke techniek gewerkt. Zoals bekend zijn daar de treingewichten voor dergelijke trailers een stuk lager.
Meer hierover binnenkort in BIGtruck Online Magazine.

Bron: Trailertotaal.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » di sep 13, 2016 4:00 pm

FMX rijdt-‘m-zelf in Zweedse mijn

Volvo begint een proef met zelfrijdende FMX-trucks in een Zweedse mijn.
In het noorden van Zweden rijden, diep onder de grond, trucks af en aan met versgedolven ijzererts. De auto’s zien nooit daglicht, want alle onderhoud gebeurt in werkplaatsen onder de grond. De chauffeurs van deze mijnbouwtrucks zien de hemel alleen als ze geen dienst hebben. Zij rijden dag in, nacht uit hetzelfde rondje door de mijngangen. Bij de vulkoker wordt de laadbak volgestort, bij de lift naar boven kiepen ze hem leeg. Eentonig werk waar weinig stuurmanskunst aan te pas komt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Boliden-mijn
Juist voor deze inzet begint Volvo het komende jaar een uitgebreide proef met zelfrijdende FMX kippers. Vijftien maanden lang moeten de trucks in de Boliden-mijn in Kristineberg zelf hun weg zien te vinden. In de tussentijd bekijkt de fabrikant hoe de techniek en de elektronica zich onder deze zware omstandigheden houden.

Geen hoofdpijn
Eerder dit jaar introduceerde Volvo Trucks al een zelfrijdende Volvo FMX. Met deze truck wil Volvo het werk in mijnen, havens en andere plaatsen waar steeds dezelfde, eenvoudige routes worden afgelegd, efficiënter en veiliger maken. Anders dan de mens heeft de techniek aan boord van deze FMX-en geen last van vermoeidheid, hoofdpijn, stress en andere narigheid. Om nu in de praktijk te zien of het allemaal echt werkt, gaan er uiteindelijk drie van deze zelfrijdende Volvo’s in de Boliden-mijn aan de slag.

Zonder onderbreking
De drie trucks zijn normale FMX-en met sensoren die de route in de mijn tijdens enkele verkenningsritten exact vastleggen. Zo ‘weet’ de auto welke route hij moet volgen, wanneer en hoeveel er gestuurd, geaccelereerd en geremd moet worden om de gunstigste snelheid aan te houden teneinde brandstofverbruik en logistiek te optimaliseren. Op die manier kunnen ze bijna non-stop rijden en worden de laad- en lostijden korter. En waar chauffeurs na iedere gecontroleerde explosie in de mijn moeten wachten totdat de lucht geklaard is, gaan de trucks gewoon door. Pauzes en wisselingen van de wacht zijn er evenmin.

Hoe het allemaal in zijn werk gaat, kun je zien in deze film.

Veiligheid
Natuurlijk besteedt Volvo veel aandacht aan de verkeersveiligheid. Komt een zelfrijdende FMX iets onverwachts tegen, dan stopt hij automatisch en krijgt de verkeersleiding van de mijn een seintje. “Van de zes sensoren in het systeem zijn er altijd twee die telkens hetzelfde gebied rondom de truck in het oog houden”, laat Volvo weten. “Gaat er iets stuk, dan kan het in veel; gevallen op afstand worden opgelost.”

Ontwikkelingsproject
De proef in de Boliden-mijn hoort bij een groot ontwikkelings- en onderzoeksproject waarin Volvo onderzoekt hoe trucks autonomer kunnen worden. Systemen zoals Adaptive Cruise Control (ACC) spelen daarin een belangrijke rol. Bij het transport over de openbare weg blijft de chauffeur voorlopig nog onmisbaar, denkt men bij Volvo.

Bron: Truckstar.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » di sep 13, 2016 4:04 pm

4e Truckshow Appelscha op zaterdag 17 september 2016.

“De mooiste dag van het jaar”.

Afbeelding

Truckshow Appelscha
Showtrucks massaal naar Appelscha op ‘mooiste dag van het jaar De tijd vliegt, nog maar een dagen en de 4de Truckshow van Appelscha is een feit. Een vleugje van het oude en het moderne transport kan men op zaterdag 17 september in al zijn glorie bewonderen. Alle trucks worden op deze dag geshowd van 08.00 tot 24.00 uur.

Internationale Truckshow
Truckshow Appelscha zit voor de komende editie ramvol. Met ruim 475 showtrucks uit heel Europa belooft de 2016 editie spraakmakend te worden! Deelnemers komen uit Duitsland, Engeland, Tsjechië, Finland. Zweden, Denemarken, Oostenrijk, Italië en Frankrijk om maar een paar landen te noemen. De verste zullen komen uit Schotland en Ierland Dit jaar en ook de komende jaren zal het show element de hoofdtoon gaan voeren. Er is dit jaar meer ruimte voor de trucks waardoor er meer inschrijvingen mogelijk waren. Ook het aantal minitruckers is sterk gestegen volgens de organisatie en komt op ruim 50 stuks. Truckshow Appelscha wordt tegelijkertijd gehouden met de Oldtimerdag Appelscha, namelijk op zaterdag 17 september 2016

Boeiende verhalen
De organisatie van de Truckshow Appelscha, die samenwerkt met de Stichting Oldtimerdag Appelscha, spreekt ook nu weer over de mooiste dag van het jaar. Gaat het om oude historische trucks, dan weten de eigenaren daarover – aan de hand van foto’s – boeiende verhalen te vertellen. Merken als Volvo, Scania, MAN, Iveco en Mercedes zullen in groten getale aanwezig zijn. In totaal een dikke 40. Als het gaat over historische vrachtwagens, dan zullen merken als Steyr, GMC, Ford V8, Pegaso en Magerius de liefhebbers ongetwijfeld doen watertanden.

Terrein uitgebreid
Naar verwachting zullen er naast de Show trucks vele oldtimers te bewonderen zijn. We hopen weer op een hoog aantal bezoekers. Voor de organisatie vormt het grote aantal show trucks en bezoekers geen enkel probleem, omdat het terrein van de Oldtimerdag en de Truckshow terreinen groot genoeg zijn. Bovendien is het terrein dit jaar ook nog eens uitgebreid om alle voertuigen een plaats te kunnen geven.

Grootste evenement
Op zaterdag 17 september zal de Oldtimerdag Appelscha en de Truckshow Appelscha weer het grootste gratis toegankelijke Oldtimer- en Showtruck evenement van Nederland zijn. Iedereen kan dus gratis naar binnen om al dit moois te bekijken.

Bron: Transportpers.eu
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » di sep 13, 2016 4:09 pm

Logistra innovatie award voor Kögel

Afbeelding

Het Duitse trailermerk Kögel heeft met het 'Side-protection net' de Logistra 'Best practice' Innovation Award 2016 gewonnen.
Het systeem bestaat uit een netwerk van relatief smalle nylon banden die door middel van snelkoppelingen in de rongen geplaatst kunnen worden. De toepassing hiervan maakt zware houten- of aluminium planken achter schuifzeilen onnodig. Door gebruik te maken van een speciaal hulpstuk kan de chauffeur ook naast de trailer staand de hogere clips los- of vastmaken. Daarmee is het niet alleen een veilig, maar ook een arbo-vriendelijk alternatief.
Uitvoerige testen door TüV Nord hebben aangetoond dat het Side protection net minstens zo effectief is als de traditionele planken. Het syteem voldoet dan ook aan de TüV normen en valt onder het ladingszekering-certificaat.

Bron: Trailertotaal.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Plaats reactie

Terug naar “Transport gerelateerd nieuws”