Transportnieuws

Voor de laatste nieuwtjes uit de transportsector!
Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 15, 2018 10:43 am

Boete cabinekamperen pas vanaf februari

Chauffeurs die de wekelijkse rust van 45 uur in hun cabine doorbrengen, krijgen daarvoor pas vanaf de maand februari een boete. Dat bleek zondagmiddag bij de informatie- en waarschuwingsactie van ILT, samen met minister Cora van Nieuwenhuizen van Verkeer & Waterstaat.

Afbeelding

De minister deelde samen ILT folders met de nieuwe regels rond cabinekamperen uit op een parkeerplaats langs de A16 en informeerde slapende chauffeurs dat 45 uur in de cabine liggen nu toch echt niet meer mag.
De vorige maand door ILT aangekondigde handhaving ‘vanaf januari’ begint dus soft, met een vermanend vingertje en een folder. Vanaf volgende maand gaat de inspectie handhaven en boetes uitdelen bij overtredingen, liet een woordvoerder weten aan De Telegraaf. “We merken dat veel chauffeurs nog niet op de hoogte zijn van het verbod”, aldus de woordvoerder.
Een gewaarschuwd vervoerder telt dus voor twee. Het is namelijk de vervoerder die opdraait voor de boete, niet de kamperende chauffeur. De milde houding van ILT geeft transportbedrijven nog even de tijd om een oplossing te vinden als ze hun chauffeurs echt weekends laten doorbrengen op parkings.
De bouw van een chauffeurshotel is er bijvoorbeeld eentje.

Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 15, 2018 10:51 am

UWV: ‘7.000 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs’

Er zijn naar schatting 7.000 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Dat is 36 procent meer dan een jaar geleden. Voor werkzoekenden betekent dat volop kansen om aan het werk te gaan als vrachtwagenchauffeur. Dat zegt UWV in een analyse.

Afbeelding

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs heeft verschillende oorzaken. Door de economische groei is er weer meer behoefte aan vervoer. Vanwege de vergrijzing moeten bovendien veel chauffeurs die met pensioen gaan worden vervangen. Samen zorgt dat voor een groeiend aantal vacatures. Daar staat te weinig aanbod van personeel tegenover. De afgelopen jaren zijn er te weinig nieuwe chauffeurs opgeleid om in de vervangings- én uitbreidingsvraag te voorzien. Door de sterke daling van de werkloosheid zijn er minder werkzoekende chauffeurs.
De vacatures vertonen een seizoenspatroon, zegt UWV. Er ontstaan meer vacatures in het tweede en derde kwartaal en minder in het eerste en vierde kwartaal. Dat komt doordat er in de zomer meer landbouwproducten en bouwmaterialen worden vervoerd.
Relatief gezien zijn er vooral veel vacatures voor vrachtwagenchauffeurs in de regio’s Noord-Limburg, Drenthe, West-Brabant, Achterhoek en Rivierenland.
In de analyse
(hier volledig in te zien) meldt UWV tal van interessante feiten en weetjes. We zetten er hieronder een aantal op een rij:

In het derde kwartaal van 2017 werkten er 106.000 als vrachtwagenchauffeur. Sinds 2015 is het aantal vrachtwagenchauffeurs toegenomen met 4 procent.
Vrachtwagenchauffeurs zijn bijna uitsluitend mannen (97 procent). Dat is veel extremer dan in andere chauffeursberoepen. In tien jaar tijd is daar weinig aan veranderd.
De leeftijdsverdeling is sterk gewijzigd. Het aandeel 55-plussers verdubbelde bijna (van 16 procent naar 31 procent). Het percentage 25- tot 45-jarigen nam sterk af (van 49 procent naar 31 procent). De vergrijzing is bij vrachtwagenchauffeurs veel sterker dan gemiddeld.
Vrachtwagenchauffeurs zijn bijna uitsluitend middelbaar of laagopgeleid. De afgelopen tien jaar is het percentage laagopgeleiden sterk gekrompen (van 58 procent naar 48 procent) en het aandeel middelbaar opgeleiden flink toegenomen (van 40 procent naar 49 procent).
Vrachtwagenchauffeurs werken vooral als werknemer (93 procent). Een kleine minderheid (7 procent) werkt als zelfstandige, meestal als zzp’er (5 procent). Het aandeel zelfstandigen is de afgelopen tien jaar nauwelijks veranderd. Het is laag, vergeleken met andere beroepen. Het is namelijk voor transportbedrijven niet toegestaan om zzp’ers puur als chauffeur in te huren. . Werken als zzp’er zal daarom beperkt blijven tot eigen vervoer.
De meeste vrachtwagenchauffeurs hebben een vast contract (68 procent). Dat is veel minder dan tien jaar geleden (76 procent). Het aandeel vaste contracten wijkt niet af van het gemiddelde over alle beroepen. Er zijn nu meer tijdelijke contracten (van 13 procent naar 19 procent). Verder is ook het aandeel uitzendkrachten toegenomen (van 4 procent naar 7 procent).
De overgrote meerderheid van de vrachtwagenchauffeurs heeft een voltijdbaan (83 procent). Dat is veel meer dan in de werkzame beroepsbevolking als geheel (52 procent). Werken in deeltijd (minder dan 35 uur) is de afgelopen tien jaar echter wel toegenomen (van 11 procent naar 17 procent).


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 15, 2018 11:26 am

200ste Roelofsen Volvo Horse Truck

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roelofsen Horse Trucks uit Raalte vierde onlangs het 30-jarige jubileum van het bedrijf. Bij die gelegenheid werd nog een mijlpaal gehaald, namelijk de onthulling van de 200e Volvo horse truck. Nijwa Zwolle leverde de basis van de truck, een Volvo FH16 6x2 chassis met hydraulisch gestuurde voorloopas en 750 pk motorvermogen.
Roelofsen Horse Trucks is door Jonny Roelofsen gestart in 1987 en is in de afgelopen 30 jaar uitgegroeid tot Nederlands’ grootste carrosseriebouwer van paardentrucks. Volvo Trucks krijgt daarin een steeds groter aandeel. “Comfort en veiligheid zijn het allerbelangrijkste in het paardentransport. Dat zijn zaken waarin Volvo Trucks uitblinkt”, verklaart Jonny Roelofsen.
De laatst geleverde Volvo FH16 zal door Roelofsen worden ingezet als demomodel bij concoursen en is tevens beschikbaar voor de verkoop. “Het Volvo-chassis is bijzonder geschikt als basis voor de verdere opbouw”, vertelt Roelofsen. “De opbouw kan gemakkelijk op de cabine worden aangesloten en de chassisindeling laat voldoende ruimte voor de generator, kisten, zadelkast en andere essentiële onderdelen in een paardentruck.” De Volvo FH16 biedt in het paardengedeelte plek aan zes paarden en is tevens uitgerust met een grote, luxueus uitgevoerde living met vier slaapplaatsen en ruime badkamer met douche en toilet.

Prettige partner
Het dertigjarig jubileum is voor Roelofsen aanleiding om terug te blikken op de jarenlange samenwerking met Nijwa Groep. “Het is een prettige partner die proactief te werk gaat en precies weet wat we nodig hebben. De keuzes die wij maken betreffen niet alleen de chauffeur, maar verhogen vooral het rijcomfort voor de paarden: zo kiezen we standaard voor Volvo I-Shift met Volvo Dynamic Steering en, zo mogelijk, Dual Clutch. Een andere ‘must’ is luchtvering rondom. Hiermee kunnen we de in- en uitloop voor de paarden zo laag mogelijk zetten.” De Volvo FH is verder voorzien van Volvo Trucks’ meest uitgebreide uitrustingspakketten, waaronder Active Safety Pro, Visibility Pro, Driver FH16 Deluxe en een mediapakket met navigatie.

Uitbreiding
Met vakmanschap, passie en perfectie bouwt een team van experts bij Roelofsen Carrosseriebouw paardenvrachtwagens. De trucks worden in Raalte geheel op maat gebouwd naar de wensen van de klant: professionele en recreatieve ruiters uit alle paardensportdisciplines, handelsstallen en stoeterijen in heel Europa. Naast deze hoofdtak bouwt Roelofsen ook luxe campers en servicetrucks voor bijvoorbeeld sportteams en bedrijven. Tegelijk met de jubileumviering werden er twee nieuwe productiehallen officieel geopend: 2500 m2 extra ruimte om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar de voertuigen van Roelofsen Carrosseriebouw.


Bron: Trailertotaal.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » wo jan 17, 2018 4:10 pm

Houtman Logistiek en Van Zaal Transport efficiënt samen

Logistiek dienstverleners Houtman Logistiek uit Boskoop en Van Zaal Transport uit De Kwakel bundelen hun krachten in de regio Boskoop.

Afbeelding

Houtman gaat vanaf deze maand handel voor Van Zaal Transport uitrijden en ophalen. De samenwerking zorgt voor efficiëntere vervoersbewegingen, waardoor er minder vrachtwagens in het dorp Boskoop en omgeving rijden. Waar eerst beide vervoerders voor kleine hoeveelheden bij dezelfde klanten kwamen, haalt en brengt Houtman Logistiek nu alle handel in één keer.
“Het is een unieke samenwerking waarbij we elkaar als collega-transporteurs verstreken”, zegt Jeffrey Houtman, eigenaar van Houtman Logistiek. Houtman Logistiek Houtman Logistiek is een jong en ambitieus transportbedrijf, opgericht in 2014. Hun doel is om inefficiënte vervoersstromen in de regio te verbeteren en om logistieke totaaloplossingen te bieden. Dit doen ze onder meer door hun diensten te combineren met hun zusteronderneming: logistiek op – en overslagbedrijf Logistiek Centrum Boskoop.
Van Zaal Transport Van Zaal Transport is een vooruitstrevende sierteeltvervoerder met tweeëntwintig jaar ervaring op de teller. De onderneming vervoert jaarlijks miljoenen bloemen en planten in Nederland, België en Duitsland. Daarnaast biedt Van Zaal ook warehousing service en bedrijfsruimteverhuur.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » wo jan 17, 2018 4:18 pm

ILT: ‘Geen handhaving cabinekamperen op private truckparkings’

De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat niet handhaven op cabinekamperen op private truckparkings. Dat heeft ILT expliciet tegen TTM.nl gezegd naar aanleiding van eerdere berichtgeving.

Afbeelding

TV Rijnmond meldde dinsdag dat het van ILT vernomen had dat er ook gehandhaafd zou worden op private truckparkings, maar dat is volgens ILT pertinent onjuist. “Die berichtgeving geeft een verkeerde stand van zaken”, aldus een woordvoerder van ILT. “Het is nooit onze intentie geweest om op private truckparkings te gaan handhaven op het in de cabine doorbrengen van de 45 uurs wekelijkse rust. Het verbod op het doorbrengen van de verplichte 45-urige weekendrust geldt voor het doorbrengen daarvan in het voertuig. Het maakt daarbij dus in principe niet uit waar het voertuig zich bevindt. Maar ILT gaat niet handhaven op private parkings. Wij zijn blij dat een chauffeur zijn rust neemt. Hij zou het alleen op een andere plek dan zijn vrachtauto moeten doen. Voor de handhaving concentreren wij ons alleen op de parkeerplaatsen waarvan bekend is dat daar sprake is van overlast voor andere gebruikers en/of onveilige situaties ontstaan door de hoge hoeveelheid vrachtwagens op een verzorgingsplaats.”

Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » wo jan 17, 2018 4:35 pm

FNV verbijsterd over lage boetes voor Brinkman Trans Holland

Afbeelding

De FNV vindt dat de boetes voor malafide transportbedrijven veel te laag liggen. Dat heeft de vakbond onomwonden laten blijken in een reportage van Een Vandaag. ,,De boetes zijn een lachertje.”
De vakbond is met name niet te spreken over de boetes die Brinkman Trans Holland moet betalen. De FNV heeft uitgerekend dat het bedrijf zich schuldig zou hebben gemaakt voor een bedrag van 356.000 euro aan misdrijven. Brinkman zou bovendien voor 560.000 euro aan waarschuwingen zijn aangeslagen. Maar de kans dat Brinkman deze bedragen daadwerkelijk betaalt is vrijwel nihil, meent de FNV. De ILT is mild als de overtredingen voor de eerste keer worden geconstateerd. De FNV vermoedt dat Brinkman hoogstens 61.500 euro bij het ILT moet afrekenen.

Lachertje
,,Dit soort boetes is echt een lachertje, daar liggen ze niet wakker van bij dit soort bedrijven’’, fulmineert Edwin Atema van de FNV in de NPO-uitzending. ,,Terwijl het hier echt om een bedrijf gaat dat lak heeft aan de regels en personeel stelselmatig uitbuit. De pakkans is daarbij echt enorm laag. Bij dit bedrijf kwam bijvoorbeeld in vijf jaar tijd maar één keer een inspecteur langs. En dan hebben ze beet en komt een bedrijf er zo makkelijk van af.”
Brinkman Trans Holland geeft in Een Vandaag geen commentaar. Het transportbedrijf uit Emmen heeft nog een soort beroepsprocedure lopen bij de ILT.

Bekijk hier de reportage van Een Vandaag.

Bron: Truckstar.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » wo jan 17, 2018 4:38 pm

Tachtig bruggen en tunnels gaan tot en met 2028 op de schop

Rijkswaterstaat moderniseert de komende tien jaar 80 bruggen en tunnels in ons wegennet. Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur en Waterstaat) trekt op jaarbasis 350 miljoen euro uit voor de operatie. Dat heeft de bewindsvrouw vanochtend bekend gemaakt.

Afbeelding

Van Nieuwenhuizen zegt bij groot onderhoud in te zetten op de toepassing van innovatieve technieken zodat mankementen in de toekomst eerder worden gesignaleerd. Zo kunnen storingen die files veroorzaken worden voorkomen, aldus Van Nieuwenhuizen. De minister wil de bruggen die belangrijk zijn voor de doorstroming voorrang geven in het onderhoudsprogramma en met regio’s overleggen om hinder de komende jaren zo veel mogelijk te beperken.

Tachtig
Tot 2028 heeft Rijkswaterstaat tachtig tunnels en bruggen in het vizier die een opknapbeurt nodig hebben. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud toe. Uitval en storingen zorgen voor hinder, files en economische schade. Door de groei van het wegverkeer neemt de impact hiervan toe. Van Nieuwenhuizen: ,,Ik wil de files aanpakken. Daarvoor is het nodig dat we meer aandacht hebben voor het onderhoud van de bestaande bruggen en tunnels. Investeren in de bestaande infrastructuur is enorm effectief om de files terug te dringen.”

Schade
De minister trekt vanaf 2020 jaarlijks 350 miljoen euro uit voor onderhoud, in plaats van de huidige 150 miljoen euro per jaar. Voor veertig bruggen en tunnels lopen er al projecten. Dit jaar neemt de minister een besluit over de volgorde van aanpak van nog eens veertig objecten. Ze zegt daarbij te kijken naar de eventuele maatschappelijke schade die ontstaat als een brug of tunnel dichtmoet. ,,Dit betekent dat de impact van storingen zwaarder gaat wegen in de prioriteitstelling.’’

Verduurzamen
Van Nieuwenhuizen: ,,We kijken niet alleen naar het verlengen van de levensduur, maar zetten vooral ook in op de toepassing van de nieuwste technieken, waarmee we toekomstige storingen kunnen voorkomen en de infrastructuur voldoet aan de eisen voor toekomstig gebruik.”
Daarnaast wil Van Nieuwenhuizen de infrastructuur verduurzamen, bijvoorbeeld met bruggen en sluizen die energieneutraal gaan opereren en door hergebruik van asfalt.

Zuid-Holland
Met name Rijkswaterstaat Zuid-Holland (WNZ) moet de komende jaren een flinke inhaalslag maken. In Zuid-Holland hebben acht grote bruggen, waaronder de Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug groot onderhoud nodig. Rijkswaterstaat gaat in overleg met gemeenten pogen de verkeersoverlast zo veel mogelijk te beperken.


Bron: Truckstar.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 22, 2018 9:14 am

ForFarmers overweegt maatregelen bij storm

Transportbedrijven werden afgelopen donderdag gehinderd door de storm, ForFarmers werd getroffen door een ongeval waarbij een chauffeur om het leven kwam. Het bedrijf weet nog niet of het maatregelen neemt naar aanleiding van het fatale incident, zegt het tegen RTL.

Afbeelding

Het noodlottig ongeval vond plaats op de openbare weg bij Raalte (Overijssel). De getroffen vrachtwagenchauffeur is met veiligheidsvest en stootcap uit zijn vrachtwagen gestapt om een tak weg te halen die op de weg lag. Juist op dat moment brak een andere tak af, die hem fataal heeft geraakt. De politie was snel ter plaatse en hulpdiensten hebben geprobeerd zijn leven te redden.
“Wij verliezen met dit noodlottige ongeval een zeer gewaardeerde collega die al bijna veertig jaar voor ForFarmers werkte. We willen ons medeleven betuigen aan zijn nabestaanden en directe collega’s. Onze eerste aandacht gaat nu uit naar de opvang en ondersteuning van de direct betrokkenen, zowel familie en collega’s, om dit tragische voorval te verwerken”, laat het bedrijf weten op haar website.
ForFarmers vindt het te vroeg om nu al maatregelen te nemen, ook al krijgt het bedrijf openlijk kritiek. “Het ongeluk is kortgeleden gebeurd. We volgen de discussie die nu wordt gevoerd en voeren daarna onze eigen discussie. We bekijken eerst intern wat er is gebeurd en kijken daarna of we maatregelen moeten nemen”, aldus een woordvoerder tegen RTL.


Bron: RTL Nieuws/TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 22, 2018 9:29 am

Cornelissen Groep Nijmegen lijft Koeriersdienst Zwolle in

Afbeelding

Afbeelding

De Cornelissen Groep neemt per 1 februari Koeriersdienst Zwolle over. Daarbij blijven alle 85 arbeidsplaatsen behouden, zo benadrukken beide partijen. Koeriersdienst-directeur Gerben Kloosterziel treedt echter terug.
De naam Koeriersdienst Zwolle blijft gehandhaafd. Na de overname telt Cornelissen Groep in totaal 300 wagens en 500 medewerkers. Koeriersdienst Zwolle heeft zelf 30 vrachtwagens rondrijden.

Versterking
,,We zien de overname van Koeriersdienst Zwolle als een verdere versterking van onze activiteiten’’, aldus Mark van der Drift, algemeen directeur van de Cornelissen Groep. ,,We kunnen met de kracht en ervaring van Koeriersdienst Zwolle onze klanten snellere en flexibelere oplossingen aanbieden.” Gerben Kloosterziel, directeur van Koerierdienst Zwolle zegt content te zijn met de overname: ,,Schaalvergroting en een krachtig netwerk is wat we nodig hadden. Onze bestaande klanten kunnen nu ook gebruik gaan maken van het netwerk en de diensten van de Cornelissen Groep.
Gerben Kloosterziel treedt per 1 februari terug uit de dagelijkse leiding van Koeriersdienst Zwolle, maar blijft als adviseur betrokken. Richard Afman van Cornelissen Groep wordt de nieuwe leidinggevende in Zwolle.


Bron: Truckstar.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 22, 2018 9:52 am

Indrukwekkend eerbetoon aan Wilfred Vrieswijk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdagochtend 20 januari brachten ruim 24 chauffeurs een indrukwekkend eerbetoon aan Wilfred Vrieswijk. De eigenrijder uit het Friese Achlum kwam eerder deze week om het leven tijdens een bedrijfsongeval.
Wilfred was eigenrijder en reed in de suikerbieten campagne voor Zijderlaan BV. Tijdens het schoonmaken van zijn trailer op een boerenerf ging het vreselijk mis. Hij kwam terecht onder een kantelende kipper van een collega en dat overleefde hij niet. Vanmorgen werd er door ruim 25 collega's een mooi eerbetoon gebracht aan Wilfred. De indrukwekkende rij trucks reed vanaf wegrestaurant Routiers in Zurich via Harlingen naar het dorpje Achlum om daar afscheid te nemen.
Collega's in de suikerbieten campagne die vandaag niet deel konden nemen aan het konvooi hebben een zwart lintje aan de spiegel. Ook de kraanmachinisten die de trucks laden gedurende de campagne hebben een zwart lint aan de spiegel. Chauffeurs, machinisten en eigenrijders laten zich hier van hun beste kant zien en tonen daarmee een stuk saamhorigheid die je in maar weinig vakgebieden ziet.
Wilfred Vrieswijk laat zijn vrouw met vier kinderen achter. Hij werd slechts 47 jaar oud. Wij wensen de nabestaanden en collega's sterkte met dit verlies.


Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 22, 2018 9:56 am

Heisterkamp opent depot in Venlo

Afbeelding

Heisterkamp trailerverhuur opent op 1 februari aanstaande een nieuw depot in Venlo. Het is gesitueerd aan de Tasmanweg in Tradeport West. De trailerverhuurder zal hier 20 tot 40 trailers kwijt kunnen. Bemanning is er niet, beheer van het depot en reparaties en onderhoud aan de trailers is uitbesteed aan het nabij gelegen Bedrijfswagens Service Venlo.
Volgens manager trailer rental Rick Kruse is het depot goed vergelijkbaar met dat van Alblasserdam. Heisterkamp heeft verder depots voor huurtrailers in Duitsland en in België. Het trailerverhuurbedrijf van Heisterkamp maakt een fikse groei door. De afgelopen drie jaar is de vloot verdubbeld naar 2900 trailers. Op dit moment zijn Schmitz en Krone orders aan het uitleveren van respectievelijk 200 en 150 trailers, meest schuifzeilers en kastenwagens. Volgens Kruse krijgen die voorlopig geen depot te zien, want ze moeten direct door naar klanten. Om die te bedienen werden onlangs drie extra salesmanagers aangesteld.


Bron: Trailertotaal.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 29, 2018 7:40 am

Tielbeke verkoopt 30 procent aandelen aan Wadinko

Participatiemaatschappij Wadinko neemt een belang van 30 procent in Tielbeke Transport uit Lemelerveld. Met de deelname wordt de zelfstandige groei van de logistieke dienstverlener en daarmee de werkgelegenheid in de regio verder gestimuleerd. Tevens worden de komende jaren benut om nog meer en beter te anticiperen op ontwikkelingen in de transportsector en om de bedrijfsopvolging in goede banen te leiden.

Afbeelding

Tielbeke is een logistieke dienstverlener actief in (dedicated) transport, Benelux distributie en warehousing met diverse standplaatsen in Noord- en Oost-Nederland. Met slimme nationale en internationale samenwerkingsverbanden bedient Tielbeke klanten in de gehele Benelux. Tielbeke is een van de logistieke partners voor onder andere AH, Kruidvat, Scania en Akzo en beschikt over een state-of-the-art overslagcentrum in Lemelerveld en een modern warehouse in Zwolle.
Volgens eigenaar en algemeen directeur Robert Tielbeke staat de transportbranche op een kantelpunt. “Allereerst is er de trend onder klanten om hun gehele logistiek te outsourcen. Verder klinkt de roep naar duurzamer transport steeds luider door en zijn er ook allerlei ontwikkelingen op dat gebied. Neem de autonoom rijdende vrachtwagens, waar volop mee geëxperimenteerd wordt. Daarnaast hebben we stevig ingezet op een zuinige rijstijl, slimme technieken en samenwerkingen, alternatieve brandstoffen, stil materiaal, Lange Zware Voertuigen (LZV) en een efficiëntere planning. Niet voor niets zijn we in onze branche een duurzame koploper met meerdere onderscheidingen door Lean and Green, de organisatie die de CO2-reductie in onze branche monitort.”
“Maar de ontwikkelingen in onze branche houden geen halt, waarmee je jezelf de vraag moet stellen of je de aangewezen persoon bent om de onderneming door de komende decennia te loodsen”, aldus Robert Tielbeke. “Verkoop aan een strategische partner heeft niet de voorkeur, ook omdat we geen enkele concessie willen doen als het gaat om de werkgelegenheid in onze regio. Met de deelname door Wadinko hebben we ons verzekerd van een gewaardeerde strategische gesprekspartner met een zeer uitgebreid netwerk. En ja, bedrijfsopvolging is één van de onderwerpen die de komende jaren op de agenda staat.”

Tielbeke is de eerste logistiek dienstverlener in de portfolio van Wadinko. “En tegelijk is het ook een bijzondere deelneming”, aldus René Wolfkamp, directeur van Wadinko. “Zo is Tielbeke een financieel kerngezond bedrijf, dat op uitstekende wijze wordt geleid. Dat de directie een solide, duidelijk en toekomstgericht beleid voert, bewijst bijvoorbeeld wel de eigen bedrijfsschool. Op deze school, waar continu meer dan dertig leerlingen in opleiding zijn, wordt intensief samengewerkt met het Deltion College. Uiteraard sluit deze opleiding mooi aan op onze eigen human capital agenda. René Wolfkamp tot slot: ‘Het getuigt van moed én realiteitszin van de huidige eigenaar om in de komende jaren na te gaan denken over bedrijfsopvolging. Net zoals het ook veelzeggend is dat Tielbeke prioriteit geeft aan de regionale werkgelegenheid. Met onze deelneming in Tielbeke zijn we vastbesloten om samen met het huidige directieteam het bedrijf gereed te maken voor de toekomst.”
De directie van Tielbeke heeft de medewerkers van het bedrijf via een brief van de aandelenverkoop op de hoogte gebracht. Daarin staat ook dat het personeel een eenmalige beloning krijgt. “We belonen de mensen die ons geholpen hebben in de afgelopen 25 jaar en hopen dat ze dat ook willen blijven doen”, aldus directeur Ernst-Jan Dorgelo.
Participatiemaatschappij Wadinko heeft als doel het stimuleren van gezonde bedrijvigheid en werkgelegenheid in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe. Dat doet Wadinko enerzijds met substantiële minderheidsbelangen in bedrijven met risicodragend kapitaal, kennis, managementondersteuning en netwerken. Anderzijds stelt Wadinko ondernemingen in staat versneld te groeien met achtergestelde, laagrentende ondernemersleningen. Ook geeft Wadinko een impuls aan de kwaliteit van ondernemen in haar werkgebied met WIMM, wat staat voor Wij Investeren in Mensen en Maatschappij. Onderdeel van WIMM, waarin ook andere ondernemers participeren, zijn de Wimm Academie en het Wimm Traineeship. De bedrijven waarin Wadinko participeert hebben volop ontwikkelingsmogelijkheden en groeipotentie. Door de groei van winstgevende bedrijvigheid dragen ze in belangrijke mate bij aan de bevordering van de regionale economische structuur.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 29, 2018 7:53 am

ADAC signaleert meer files in Duitsland dan ooit tevoren

Afbeelding

Nog nooit stonden en zoveel files in Duitsland als vorig jaar. De Duitse ADAC becijfert dat er in 2017 ruwweg 723 duizend files stonden op de Duitse Autobahnen, vier procent meer dan het jaar ervoor. Een absoluut record.
Ook het aantal filekilometers groeide in 2017 met 1.448.000 tot recordhoogte, aldus de ADAC. Het betrof een plus met vijf procent ten opzichte van 2016. Dagelijks telde Duitsland vorig jaar gemiddeld 4.000 kilometer langzaam rijdend en stilstaand verkeer. Bij elkaar waren de verkeersdeelnemers 457 duizend uren kwijt in de file, becijfert de ADAC. Dat is 9 procent meer dan in 2016.

Noordrijn-Westfalen
De meeste files stonden in het aan Nederland grenzende Noordrijn-Westfalen (35 procent), gevolgd door Beieren (18 procent) en Baden-Württemberg (11 procent). De A3 was in 2017 de snelweg waar je in de spitsuren vooral niet moest zijn. Hier werd de meeste vertraging gemeten, gevolgd door de A8. Opvallend: de maanden januari, februari en december waren gemiddeld het rustigst.

Investeringen
Ingewijden wijzen de economische groei, in combinatie met de vele wegwerkzaamheden, als hoofdoorzaak van de stremmingen aan. Inmiddels hebben verschillende deelstaten miljardeninvesteringen aangekondigd, om het filespook te bestrijden. Alle goede voornemens ten spijt moeten chauffeurs in de komende jaren, mede door de vele Baustellen, nog even doorbijten.


Bron: Truckstar.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 29, 2018 7:59 am

TLN wil snel kilometerheffing vrachtverkeer

Voorzitter Arthur van Dijk van TLN pleit in zijn column in het blad 'Transport en Logistiek' voor een snelle invoering van een kilometerheffing voor vrachtverkeer.

Afbeelding

Met deze column reageert hij op de uitspraken van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Zij liet onlangs in een vraaggesprek weten geen kilometerheffing tijdens deze kabinetsperiode te willen invoeren. Daarbij doelde ze op het personenvervoer, want de heffing voor vrachtvervoer is opgenomen in het regeerakkoord.

Grootste effect
Van Dijk zou het liefst één regiem zien voor al het verkeer, omdat dat het grootste effect sorteert op het vlak van mobiliteit. Hij ziet het echter als een gegeven dat het regeerakkoord alleen beprijzing van het weggebruik door goederenvervoer noemt. In dat geval wil Van Dijk dat die maatregel zo snel mogelijk wordt ingevoerd.

Gelijk speelveld
'Waarom? Simpelweg omdat onze leden een gelijk speelveld verdienen. Waar zij inmiddels in heel veel landen een vorm van kilometerheffing krijgen opgelegd, mogen buitenlandse vervoerders nog altijd ‘gratis’ door Nederland rijden', aldus de TLN-voorzitter in het blad. Hij wil, met het oog op een eerlijker speelveld, meer vaart dan de 5 jaar die de minister eerder noemde als noodzakelijke voorbereidingstijd.

Nóg een goede reden
Van Dijk noemt nóg een goede reden om snel werk te maken van een kilometerheffing voor vrachtauto’s in Nederland. Bij de totstandkoming van het nieuwe kabinet is namelijk bepaald dat de opbrengsten uit deze heffing ten goede komen aan de transportsector.

Verder verduurzamen
Van Dijk: 'De kilometerheffing is daarmee een goed middel om het transport in ons land verder te verduurzamen en het is niet meer dan eerlijk dat degene die het geld opbrengt het ook terugkrijgt om te kunnen investeren.' Dat is één van de speerpunten van het beleid van TLN.


Bron: TLN.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 29, 2018 8:16 am

Duitse Politie: Chauffeurs schakelen noodrem uit

Afbeelding

Afbeelding

In Duitsland constateren politie en pechservicedienst ADAC dat het aantal ongevallen met vrachtwagens op de Duitse wegen stijgende is. Een oorzaak is volgens de Duitse politie dat chauffeurs hun noodremsysteem uitschakelen.
Dat stelt de politie in de regio Düsseldorf. In de omgeving van deze stad zijn vorig jaar bij ongevallen met vrachtwagens acht doden gevallen. Volgens de politie was in alle gevallen het noodremsysteem of niet voor handen of uitgeschakeld. Verder stelde de politie 5.000 overtredingen vast, waarbij chauffeurs te dicht op hun voorganger rijden. In Duitsland moet je een afstand van minimaal vijftig meter tot je voorligger hanteren en dat zal natuurlijk niet altijd lukken. Verder stelt de politie dat chauffeurs vaak hun mobiele telefoon gebruiken tijdens het rijden. "Waar je vroeger een zendbakje had, heb je nu een gsm", aldus de politie.

ADAC
De Duitse ANWB stelt dat er nog meer oorzaken zijn voor het toegenomen aantal ongevallen met trucks in Duitsland. De ADAC legt daarvoor niet de schuld alleen maar bij chauffeurs. "Duitsland komt veel parkeerplaatsen tekort. Het is van belang dat chauffeurs wel de kans krijgen om zich aan de rij- en rusttijdenwet te houden." Juist het fout parkeren langs de autosnelweg is een van de oorzaken van meer ongevallen, stellen betrokkenen. De ADAC stelt ook dat noodremsystemen op trucks niet meer uitschakelbaar zouden moeten zijn.


Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Plaats reactie

Terug naar “Transport gerelateerd nieuws”