Broshuis heeft gisteren officieel de nieuwe generatie gestuurde opleggers gepresenteerd aan de media.
De SL-trailers zijn uniek vanwege:
De laagste laadvloerhoogte
Het hoogst nuttige laadvermogen
De grootste stuuruitslag
Onderhoudsvriendelijk
Elke transportondernemer zoekt een zo laag mogelijke oplegger, met een zo hoog mogelijk laadvermogen, zonder in te leveren aan de inzetbaarheid.
Broshuis komt met dé oplossing, waarbij de hoogte alleen afhankelijk is van de bandhoogte en de door de klant gewenste slag in de vering.
Hiermee wordt een normale rijhoogte gerealiseerd van maar 850mm (de laagste stand bereikt zelfs 790mm!), met een 245-band.
Het bijzondere is tevens dat Broshuis SL-Trailer door de gekozen oplossing een toegestane aslast krijgt, met ontheffing, van 12 ton per as(lijn)!
Echter, voor de transporteurs is de toegestane aslast niet belangrijk, maar het feitelijke laadvermogen van 12 ton per as.
Deze nieuwe asconstructie is lichter dan de gebruikelijke doorgaande assen! De transporteur krijgt dus meer nuttig laadvermogen dan met een pendelas (welke dezelfde aslasten krijgt, maar wel een hoger eigen gewicht kent).
Naast de laadvloerhoogte en het laadvermogen is ook het onderhoud van groot belang. Het onderhoudsarme systeem biedt enorm veel voordelen ten opzichte van het pendelassysteem.
Het wisselen van een band duurt bij een pendelas gemiddeld 4 kostbare uren. Bij onafhankelijke wielophanging duurt dit slechts 20 minuten.
MET DIT NIEUWE SYSTEEM VERVALT DE NOODZAAK VAN DURE/ZWARE PENDELASSEN BIJ SEMI-DIEPLADERS!
Broshuis heeft haar eerste SL Trailer geleverd aan de firma Van Maanen uit Barneveld.
Van Maanen koopt al Broshuis opleggers sinds 1930 en kocht al in 1955 een Broshuis oplegger met pendelassen.
Een logisch vervolg hierop is de aanschaf van de allereerste Broshuis oplegger, met deze nieuwe wielophanging.
Van Maanen koos een dubbel uitschuifbare oplegger, welke aan de internationale pers is voorgesteld.
Met de nieuwe asophanging blijft de laadvloerhoogte 850mm, ook als de oplegger zelfs dubbel of triple uitschuifbaar wordt. Het aantal assen (maximaal 10 aslijnen) maakt voor de laadvloerhoogte niet uit.
René van Maanen: “Ook het stuurgedrag is uitzonderlijk: een stuuruitslag van bijna 60 graden en de ongeëvenaarde stabiliteit, je moet er simpelweg mee gereden hebben!
Met deze aankoop krijgen we een lagere oplegger, met meer laadvermogen, meer stuuruitslag en meer veerweg. De keuze wordt je dan wel erg simpel gemaakt!”
Het onderhoud van de as is , door het gebruik van standaard componenten (Wabco, Knorr, ZF-lagers), erg eenvoudig uit te voeren. Het stuursysteem is ongewijzigd: het bekende Broshuisstuursysteem. Ook iets normaals als een bandenwissel en onderhoud aan de remmen, is bij deze asophanging, hetzelfde als bij een doorgaande as. Echter het onderhoud is veel eenvoudiger dan bij pendelassen, waarbij onderhoud onderweg vaak niet eens mogelijk is.
Broshuis biedt de onafhankelijke wielophanging, naast de doorgaande of pendelassen (diepladers), aan op alle semi-diepladers en diepladers. Van deze typen opleggers zijn er op dit moment al meerdere in productie.