Transportnieuws

Voor de laatste nieuwtjes uit de transportsector!
Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 29, 2018 8:20 am

Daf test nieuw front en camera's

Afbeelding

Onze zustersite www.iepieleaks.nl heeft met een nieuwe DAF weer een aardige scoop te pakken. De nieuwe DAF werd gespot in Scandinavië waar hij getest wordt in de barre winterse koude. Nieuw zijn onder meer de frontpartij en de opvallende camera's op de buitenspiegels.
Alle Europese trucks worden binnenkort voorzien van een wat langere frontpartij. De Europese unie maakt dit mogelijk om de veiligheid te verhogen en de luchtweerstand te beperken. Het nieuwe neusje komt dan ook voor de huidige frontpartij. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de koeling van de motor en daarvoor zijn testen nodig. De verlenging van het front is overigens maar minimaal. Wij schatten het op rond de 20 centimeter.
Ander nieuws wat er aan zit te komen is dat je binnenkort zonder spiegels, maar mét camera's de weg op mag. Ook dat moet uiteraard getest worden, en dat is de reden dat deze DAF aan weerszijden van die camera's op de spiegelsteunen heeft. Meer over deze DAF op www.iepieleaks.nl


Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 29, 2018 8:23 am

Volvo komt volgend jaar met elektrische trucks

Afbeelding

Volvo Trucks zegt volgend jaar elektrische trucks te willen gaan verkopen in Europa. De eerste trucks van dit type worden dit jaar al in gebruik genomen door geselecteerde referentieklanten. Het is duidelijk dat Volvo in hetzelfde jaar waarin Tesla de markt op wil komen alsmede Nikola, een antwoord klaar wil hebben. Ook Daimler en MAN verwachten over een jaar concreter te worden met hun projecten.
Elektrische trucks bieden volgens Volvo nieuwe logistieke mogelijkheden. Er kunnen meer transporten 's nachts worden uitgevoerd zodat minder trucks ruimte op de weg innemen in de spits.
“Elektromobiliteit is geheel in lijn met de zienswijze van Volvo Trucks voor duurzame stedelijke ontwikkelingen met nul uitstoot op de lange termijn”, zegt Claes Nilsson, President Volvo Trucks.
“Als elektrisch aangedreven en stille trucks worden gebruikt voor goederentransporten in stedelijke gebieden, kunnen we verschillende uitdagingen tegelijkertijd aan. Zonder storende geluiden en uitlaatgassen is het mogelijk om ook in de meer gevoelige stadskernen te leveren. Transport kan zo ook plaatsvinden in de minder drukke perioden, zoals 's avonds laat of 's nachts. Zo worden de wegen overdag tijdens de spits minder belast en is de inzet van het wegennetwerk en de voertuigen veel efficiënter dan nu”, aldus Claes Nilsson.

Nachtwerk
In het onlangs uitgevoerde project Off Peak City Distribution van de stad Stockholm en het KTH Royal Institute of Technology zijn de effecten bestudeerd van nachtelijke goederentransporten in het centrum van Stockholm. Omdat de trucks niet in de spits hoefden te rijden, werden de transportopdrachten in een derde van de normale tijd voltooid.
Om de kwaliteit van het leven in de stedelijke omgeving te verbeteren, moeten we overstappen op duurzamere transportoplossingen, zegt Volvo. Met een goed ontwikkelde logistiek en een efficiënter gebruik van de wegen in de avond en nacht kunnen veel kleinere voertuigen ook worden vervangen door een paar grote, wat minder uitstoot en verkeer oplevert. Een distributietruck heeft iets meer dan tien keer de laadcapaciteit van een doorsnee bestelwagen. Als een groot deel van de transporten kan worden uitgevoerd als er minder mensen op de weg zijn, vermindert ook het risico op ongevallen significant, aldus Volvo.
“Onze technologie en kennis van elektromobiliteit zijn gebaseerd op bewezen commerciële oplossingen die al worden gebruikt in elektrische Volvo-bussen en oplossingen die al in 2010 werden geïntroduceerd in de hybride trucks van Volvo. We werken nauw samen met klanten, steden, leveranciers van oplaadinfrastructuur en andere belangrijke partijen om het vereiste raamwerk voor elektrische trucks op te zetten”, zegt Volvo.

Verstedelijking
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie en de VN zal in 2030 60 procent van de wereldbevolking – circa 5 miljard mensen – in steden wonen. Dat is een toename met meer dan 1 miljard ten opzichte van de huidige situatie. Het snelle tempo van de urbanisatie stelt immense eisen aan de verkeerssystemen, die in veel gevallen nu al niet meer aan de vraag kunnen voldoen. Binnen de EU wordt geschat dat congestie en samenhangende verkeersproblemen circa 100 miljard euro per jaar kosten.


Bron: Transportenmilieu.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 29, 2018 8:36 am

Arabische kipper in Moerdijk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij PK Trucks in Moerdijk staat een zeldzame kippertrailer te koop, bedoeld voor het zwaardere werk in de bouw. Het is een trailer van het merk Bion, dat wordt gebouwd in Dubai, Verenigde Arabische Emiraten.
De forse trailer met zijn opvallende Hardox laadbak weegt 12 ton leeg en is 10,80 meter lang. Het laadvermogen bedraagt een niet kinderachtige 52 ton. De drie 16 tons BPW assen hebben forse banden, maat 325/95 R 24 met dubbele montage. Het zijn Michelin banden van het type XZE 2, dus in principe toepasbaar op andere assen dan trailerassen. Deze assen zijn van het wide track type, precies goed voor deze trailer van bijna drie meter breed. Het laadvolume bedraagt 48 kuub en met behulp van een 100 tons Hyva cilinder kan de lading weer worden gelost. De rem elektronica is afkomstig van Wabco. Het kenmerk van deze Arabische trailer die nu in Moerdijk staat, is dat die gloednieuw is.


Bron: Trailertotaal.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 29, 2018 8:43 am

Belastingdienst legt beslag bij Noppert

Afbeelding

Afbeelding

De politie heeft de laatste weken in opdracht van de belastingdienst trucks van Fokke Noppert uit Joure in beslag genomen wegens belastingschulden. Dit wordt bevestigd door de politie zelf die bijgaande foto op Twitter zette. Naar verluid werd één van de trucks staande gehouden maar mocht die eerst nog wel lossen. De chauffeur kreeg vervolgens van zijn planner de opdracht om hem na het lossen vast te rijden in een zompig weiland. Hij had echter niet gerekend op de doortastendheid van de politie. Die schakelde namelijk een berger in die, uiteraard op kosten van het transportbedrijf de combinatie weer vlot trok.
Inmiddels bereiken ons uit meerdere bronnen berichten over dit onderwerp en anonieme bronnen rondom het bedrijf bevestigen bovenstaand verhaal. Fokke Noppert is al jarenlang de randjes aan het opzoeken en aan het overschrijden. Meerdere faillissementen en zelfs het intrekken van de transportvergunningen konden het bedrijf tot nu toe niet stoppen. De technische staat van het vaak zwaar verouderde, en dus vervuilende wagenpark is bij iedereen bekend maar dat weerhoud zelfs Rijkswaterstaat er niet van om deze vervoerder in te schakelen, onder meer bij de aanleg van het nieuwe knooppunt Joure.

Foto: Team Hoofdwegen Twitter en anonieme bron


Bron: Bigtruck.nl/blog door Iep van der Meer
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma jan 29, 2018 8:48 am

Burgemeester sluit parkeerplaats na rellen

Afbeelding

Op last van de burgemeester worden de parkeerplaatsen 'Groot Bijgaarden' in het Belgische Dilbeek aan de E40 voortaan gedurende de nacht afgesloten voor vrachtwagens. Burgemeester Willy Segers nam dit kloeke besluit na rellen waarbij assielzoekers de politie te lijf gingen.
Vorige week zette een groep van dertig asiel- of gelukzoekers de aanval in op de politie nadat die hun op heterdaad betrapte op het binnentreden van vrachtwagens. Dit was niet het eerste incident met asielzoekers op deze locatie. Meerdere vrachtwagenchauffeurs werden al overvallen op deze, inmiddels beruchte parkeerplaats. Om aan deze onveilige situatie het hoofd te bieden ging de burgemeester niet over tot extra beveiliging, cameratoezicht of extra politiesurveillances. Dat zou namelijk alleen maar geld kosten. De oplossing die Willy Segers nam is veel doortastender, namelijk gewoon afsluiten die parking!
Tussen 22:00 uur en 6:00 uur geldt er voortaan een parkeerverbod voor vrachtwagens. De shop en het tankstation blijven gewoon open en de politie zal in de omgeving extra toezicht houden op geparkeerde trucks. Dat zijn nog eens maatregels! Dat zal ze leren, die vervelende chauffeurs waar al dat gespuis op af komt. Daarmee worden ook de problemen voor de omwonenden opgelost want ook daar escaleerde de situatie al meerdere malen. Rondhangende vluchtelingen werden steeds agressiever en er werd veel gestolen in de omgeving.
Hoe en waar de gedupeerde vrachtwagenchauffeurs voortaan hun verplichte nachtrust door moeten brengen vertelt het verhaal niet. Dat is immers ook niet de verantwoordelijkheid van een burgemeester, maar van die chauffeurs zelf.


Bron: Bigtruck.nl/blog door Iep van der Meer
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 05, 2018 9:02 am

‘Belgische tolboetes rijzen de pan uit’

Adviesbureau Transport in Nood luidt de noodklok over de tolboetes in België. Transport in Nood betaalt de boetes als tussenpersoon voor Nederlandse transportbedrijven en moest in de afgelopen twee weken zestien boetes met een totaalbedrag van 175.000 euro aftikken.

Afbeelding

Afbeelding

Dat meldt Transport in Nood in een e-mailnieuwsbrief. Donderdag 1 februari kwam er een boete binnen van 51.600 euro voor het onbewust niet betalen/afrekenen van de Belgische tol. De vrachtwagen was onderweg naar het vliegveld van Luxemburg (luchtvracht) en werd aangehouden door een Belgische ‘Contrôleur fiscal’ in Wallonië. De combinatie moest daar blijven totdat de boete volledig voldaan was. Na aankondiging dat de advocaat van Transport in Nood een claim zou indienen voor elk uur dat het vliegtuig moest wachten, mocht de vrachtwagen gelukkig wel verder rijden. Het transportbedrijf heeft daarvoor wel schriftelijk moeten bevestigen dat zij de openstaande boete z.s.m. betaalt.
Transport in Nood adviseert transportbedrijven in deze materie contact op te nemen met de leverancier van het tolkastje en te (laten) verifiëren of alle kentekens correct zijn geregistreerd. Denk hierbij aan het gewicht, het aantal assen en de emissieklasse. “Bekijk ook of alle kentekens gefactureerd worden, want het is mogelijk dat een kenteken om de één of andere reden niet gefactureerd wordt. Spreek uw chauffeurs er ook nogmaals op aan om na problemen met de OBU onmiddellijk te stoppen en contact op te nemen met de planning. Ook moet de leverancier direct gebeld worden. U krijgt dan 3 uur de tijd om het probleem op te lossen”, aldus Transport in Nood, dat getuige onderstaande cartoon ook nog wel lachen om de hoge boetes.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 05, 2018 9:50 am

TLN en de ZZP-Wetgeving

Afbeelding

Nu het nieuwe kabinet werkt aan nieuwe regelgeving voor zzp-ers, pleit de grootste werkgeversorganisatie in de sector, TLN, voor een uitzondering voor 'zelfstandige chauffeurs'.
"De nieuwe regels die het kabinet wil, zouden voor zzp’ers in deze sector alleen maar onnodige administratie met zich meebrengen", zegt TLN. Zoals de vlag er nu bij hangt, heeft TLN gelijk. Maar er is meer.
De regering onderscheidt drie typen ZZP-ers. Namelijk zelfstandigen met een hoog uurtarief, met een laag uurtarief en een grote groep die daar tussenin valt en voor wie niet precies duidelijk is of ze nu zelfstandig zijn of niet. Volgens TLN valt 80 - 90% van d zelfstandige chauffeurs of eigen rijders in de categorie die twijfelachtig is.
En juist in dit beroepsgoederenvervoer zijn de regels al streng, vindt TLN. "Deze zzp’ers moeten een Eurovergunning hebben. Om zo’n vergunning te krijgen, moet de ondernemer (!) beschikken over een speciaal vakbekwaamheidsdiploma, aantonen kredietwaardig en betrouwbaar te zijn, en dient er sprake te zijn van een reële vestiging. Verder moet de ondernemer beschikken over eigen materieel, een vrachtwagen dus. Dat gaat om een groot bedrag. Een werknemer zou nooit zo’n investering doen", aldus TLN.

Ondernemer of niet?
Bij BIGtruck stellen we, dat als een chauffeur niet in vaste dienst is, hij ondernemer is. Die ondernemer moet alles zelf regelen, ook zijn truck. Chauffeur worden kan niet zo maar. Wanneer we naar de huidige markt kijken, dan is een chauffeur met een eigen truck een schaarstegoed. Dat leidt tot stijgende tarieven. Ondernemers behoren zo iemand die ze tijdelijk inhuren dus meer te betalen dan het eigen personeel, omdat de beste man grote ondernemersonzekerheden kent. Van continuïteit kan nauwelijks sprake zijn. Is die continuïteit er wel, dan werkt hij meestal heel veel voor één klant, tegen een lager tarief en is hij dus de facto daar in dienst.
Minister Koolmees wil vanuit de overheid toch die middengroep toetsen en daar heeft deze minister groot gelijk in. Door allerlei schimmigheden is er een groot grijs gebied ontstaan, overigens niet alleen in het wegvervoer. Voor de zomer wordt bekend wat dit gaat betekenen voor werkgevers en werknemers in de sector. Intussen, zegt Chauffeurstoekomst, kunnen transporteurs die nerveuze klanten aan de lijn hebben die hun goederen niet weg krijgen, hun charters gerust meer betalen. Dan lost het probleem vanzelf op.


Bron: Bigtruck.nl/Blog door Tim de Jong
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 12, 2018 9:56 am

Wigchers bouwt nieuwe vestiging in Gieten

Wigchers Internationaal Transport uit Schoonoord bouwt een nieuwe vestiging op bedrijventerrein Bloemakkers in Gieten. Wigchers en de gemeente Aa en Hunze hebben hierover overeenstemming bereikt, meldt de gemeente met blijdschap.

Afbeelding
Wethouder Co Lambert, Aaldert Kuipers, Jaap Wigchers, Hedy Smit-Wigchers en wethouder Henk Heijerman (v.l.n.r.). Foto: Gemeente Aa en Hunze

De nieuwe vestiging in Gieten wordt de uitvalsbasis voor een aantal vrachtwagens en chauffeurs. De hoofdvestiging van Wigchers blijft in Schoonoord. Op het terrein van de nevenvestiging in Gieten komt naast stallingruimte voor de vrachtwagens eveneens een loods met kantoor en kantineruimte.
Wigchers kiest voor het bedrijventerrein Bloemakkers in Gieten vanwege de goede bereikbaarheid door de directe nabijheid van de N34 en N33 en omdat Gieten een centrale ligging in Noord-Nederland heeft. “Binnen een week zijn we tot overeenkomst gekomen met de gemeente! We willen graag zo spoedig mogelijk onze vestiging in Gieten openen.”
De gemeente is blij dat Wigchers Internationaal Transport voor haar nevenvestiging voor het bedrijventerrein Bloemakkers kiest. De logistieke sector is geen onbekende op Bloemakkers. Het transportbedrijf van Wigchers is hierop een mooie aanvulling. Het bedrijf draagt bovendien bij aan het versterken van de lokale werkgelegenheid.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 12, 2018 10:39 am

Müller neemt Prins Transport over

Müller Fresh Food Logistics uit Holten en Prins Transport te Lekkerkerk hebben overeenstemming bereikt over de overname van de vennootschappen van Prins door Müller. Arjen Prins zal als directeur leiding blijven geven aan de logistieke activiteiten van het bedrijf in Lekkerkerk. Ook zal Peter Prins binnen de transportactiviteiten zijn leidende rol voortzetten.

Afbeelding

Afbeelding

Met deze overname versterkt Müller haar stevige positie in de koelvers- en diepvriesmarkt in de Benelux en verbreedt zij haar dienstenpakket aanzienlijk. De locatie onder de rook van Rotterdam biedt een geweldige geografische uitbreiding. Voor de medewerkers van Prins zijn ook voordelen verbonden aan deze overname; de stevigere positie in de markt creëert nieuwe mogelijkheden binnen de organisatie, alsmede meer continuïteit van de werkzaamheden.
Het beheer alsmede de in- en verkoop van het wagenpark zal onder de vlag van Müller European Truck & Trailer Care te Lekkerkerk worden voortgezet. De directie van dit bedrijf wordt gevoerd door Anton Müller. Ook de werkplaatsactiviteiten in Lekkerkerk blijven doorgaan.
Müller Fresh Food Logistics is gespecialiseerd in warehousing, VAL/VAS en distributie van koelverse- en diepvries levensmiddelen. Voor haar opdrachtgevers belevert Müller dagelijks alle grote retail DC’s, het foodservice kanaal en de industrie in Nederland, België, Duitsland en Luxemburg. Daarnaast is Müller gespecialiseerd in internationale koel- en vriestransporten door geheel Europa via haar bedrijf in Tsjechië. Het familiebedrijf voert de warehousing uit in ruim 50.000 m² koel- en vriesmagazijnen. Tot op heden zijn deze gevestigd in Holten, Nijkerk en Roelofarendsveen. Voor de transport en distributieactiviteiten worden ruim 300 trekkende eenheden ingezet. De groep realiseerde in 2017 een omzet van ca. € 70 miljoen. Verdere uitbreiding van deze dienstverlening behoort tot de speerpunten voor de toekomst. “Met deze overname verstevigt Müller haar leidende positie binnen de Benelux op het gebied van koelvers- en diepvries logistiek en verbreden we ons dienstenaanbod”, aldus Jan Peter Müller, algemeen directeur van Müller Fresh Food Logistics. Samen bieden Muller Fresh Food Logistics en Müller European Trailer Care werk aan ca. 700 medewerkers.

Prins is bijna 80 jaar geleden in Lekkerkerk ontstaan als transportbedrijf. In de loop der jaren heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot logistieke dienstverlener met specialismen als opslag, handling en het vervoer van levensmiddelen (koel, diepvries en licht gekoeld). Dagelijks wordt er landelijk in 3 temperatuurzones, zeer fijnmazig gedistribueerd. In Lekkerkerk is forse invriescapaciteit in de warehouses beschikbaar. Het vervoer van geconditioneerde en ongeconditioneerde zeecontainers met de daarbij behorende documentatie en afhandeling is tevens een belangrijke activiteit van Prins. De terreinen in Lekkerkerk bieden ruimte voor 20.000 m2 uitbreiding.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 12, 2018 10:55 am

Ulft voelt zich overvallen door komst chauffeurshotel Don Trucking

Afbeelding

Inwoners van het Gelderse Ulft zijn niet te spreken over de komst van een chauffeurshotel in hun dorp. Bewoners van de bewuste wijk beweren niet te zijn geïnformeerd. Dat meldt dagblad De Gelderlander.
Omwonenden van het toekomstige chauffeurshotel zeggen het gevoel te hebben dat het onderkomen hen door de strot wordt geduwd. Een informatieavond heeft dat gevoel gisteravond niet weg kunnen halen, zo bericht de krant.

Oost-Europa
In het pand, een voormalige huishoudschool, moeten in het weekend 26 vrachtwagenchauffeurs gaan overnachten, voornamelijk afkomstig uit Oost-Europa. Zij rijden voor Don Trucking uit Winterswijk. Eigenaar Don de Jong zegt de chauffeurs hiermee een fatsoenlijk weekend onderkomen te willen bieden, nu zij de verplichte 45 uurs weekendrust niet meer in de cabine mogen doorbrengen. De ILT controleert hierop sinds deze maand.

Zero tolerance
Eigenaar Don de Jong heeft toestemming van de gemeente voor het chauffeurshotel. Hij belooft te voorkomen dat er rond het pand overlast komt. ,,Er zal een zero tolerance zijn’’, vertelt hij in De Gelderlander. ,,Ik heb geen alcoholvergunning en we wonen er zelf naast, dus we willen dat gedoe ook niet hebben.’’ Het is de bedoeling dat het chauffeurshotel uiterlijk deze zomer de deuren opent. In het pand komen niet alleen 26 slaapkamers, maar ook een ontspanningsruimte met een tafeltennistafel, biljart en fitnessapparatuur. In een ander deel van het gebouw komt een museum/galerie, waar kunst wordt tentoongesteld.


Bron: Truckstar.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 12, 2018 11:01 am

Chauffeurs Reining mogen in Hoogezand blijven slapen op de zaak

Afbeelding

Chauffeurs van Reining in Hoogezand mogen voortaan op de zaak overnachten. De gemeente Midden-Groningen heeft toestemming gegeven voor een proef, meldt RTV Noord. Die duurt tot 1 januari 2021.
Reining vindt dat de overnachtingsmogelijkheid bittere noodzaak is, nu chauffeurs hun 45 uurs weekendrust niet meer in de cabine mogen doorbrengen. De ILT controleert sinds 1 februari op naleving.

Oogje in zeil
,,Reining heeft verder aangegeven dat de chauffeurs in de directe omgeving van hun vrachtwagen met lading aanwezig dienen te blijven. Om die reden is overnachten in een hotel of vakantiehuis niet wenselijk omdat daar niet geparkeerd kan worden’’, meldt de gemeente Midden-Groningen in een toelichting op RTV Noord. Midden-Groningen voegt er aan toe een oogje in het zeil te houden. Omliggende bedrijven mogen van de proef geen hinder ondervinden.
Reining is niet het enige transportbedrijf dat slaapfaciliteiten voor chauffeurs op poten zet. Don Trucking uit Winterswijk realiseert een chauffeurshotel in een voormalige huishoudschool in Ulft.


Bron: Truckstar.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 12, 2018 11:11 am

Relatie ongevallen en chauffeurstekorten onterecht

Het gemakkelijke verband dat wordt gelegd tussen een groter aantal ongelukken met vrachtwagens en het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs is ongefundeerd en daarmee kwalijk.

Afbeelding

Het is wel heel gemakkelijk om een groeiend probleem op de weg weer af te schuiven op de vrachtwagen, zei TLN-voorzitter Arthur van Dijk tegen BNR-Nieuwsradio. Hij reageerde daarmee op berichten in de media hierover.

Geen onderzoek bekend
Bij Transport en Logistiek Nederland is geen onderzoek bekend waaruit het verband zou blijken. Het steekt ons dat een bedrijfstak en beroepsgroep weer collectief in de verdachtenbank wordt gezet. Dat er meer gevallen met vrachtwagens hebben plaatsgevonden is een feit. Dat is op zich een zorgelijke ontwikkeling; elk ongeluk is er één teveel. Dat er een tekort aan chauffeurs is, is ook een feit. Het verband dat nu tussen beide feiten wordt gelegd, is voor zover TLN weet, niet gebaseerd op een analyse of onderzoek. Zo is niet bekend of de vrachtwagens ook de oorzaak zijn van de ongelukken waar zij bij zijn betrokken, evenmin of sprake is van een stijging.

Chauffeurs doorlopen gedegen beroepsopleiding
Van Dijk maakt zich sterk voor verbetering van de veiligheid op de weg. Berichten alsof het daarmee de verkeerde kant op zou gaan, neemt hij daarom serieus, mits gebaseerd op feiten. Ergerlijk is de beeldvorming dat chauffeurs zonder voldoende opleiding de weg op worden gestuurd, aldus de TLN-voorman. Dat is gewoon aantoonbaar onjuist. Iedere chauffeur moet een gedegen beroepsopleiding doorlopen voor hij of zij achter het stuur mag plaatsnemen. Praktijkervaring is daar onderdeel van, net als een veiligheidsopleiding. Anders dan bij burgers die een auto besturen, zijn chauffeurs verplicht elke vijf jaar te bewijzen dat zij nog voldoen aan de eisen”.

Jaarlijks zijn er 2000 mensen in opleiding voor beroepschauffeur. Vorig jaar zijn er nog eens 2600 na een opleiding ingestroomd. Dat zijn allemaal mensen die serieus bezig zijn met hun vak en zich niet herkennen in dergelijke berichten.


Bron: TLN.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 12, 2018 11:24 am

Trucking Service Arnhem in Ede in opspraak

Afbeelding

Onlangs kwam transportbedrijf Trucking Service Arnhem aan bod in een uitzending van het programma Opgelicht?! Volgens het programma hebben vier chauffeurs nog duizenden euro’s aan achterstallig salaris tegoed.
De arbeidsomstandigheden zijn er volgens de geïnterviewde chauffeurs onder de maat: truckers maken overuren en hebben soms haperende tankpassen, waardoor hun vrachtwagens stil staan.
Een van de chauffeur vertelt dat hij een kleine 28.000 euro aan achterstallig salaris tegoed heeft. De chauffeur wint een rechtszaak, maar wordt nog altijd niet betaald. Een andere chauffeur vertelt dat Trucking Service Arnhem er een eigen CAO op nahoudt, wat verboden is.
Vakbond CNV heeft inmiddels een nieuwe rechtszaak aangespannen aan het adres van de eigenaar van het bedrijf Joop Z. In de uitzending bevestigt de CNV-juriste van de chauffeur het beeld. Zij heeft de Inspectie om een onderzoek verzocht en ze heeft faillissement aangevraagd. Meerdere chauffeurs klagen over slecht betaalgedrag van het bedrijf en dat de tankpas het soms niet doet.
Inmiddels probeert Trucking Service Arnhem nog steeds chauffeurs te werven. Opgelicht?! probeert weerwoord te halen maar Joop Z. reageert verre van vriendelijk. Hij ontvangt de delegatie niet en reageert niet verbaasd over wat hem ten laste wordt gelegd.


Klik hier voor de uitzending van Opgelicht.

Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 12, 2018 11:30 am

Klaes schreef:Chauffeurs Reining mogen in Hoogezand blijven slapen op de zaak

Afbeelding

Chauffeurs van Reining in Hoogezand mogen voortaan op de zaak overnachten. De gemeente Midden-Groningen heeft toestemming gegeven voor een proef, meldt RTV Noord. Die duurt tot 1 januari 2021.
Reining vindt dat de overnachtingsmogelijkheid bittere noodzaak is, nu chauffeurs hun 45 uurs weekendrust niet meer in de cabine mogen doorbrengen. De ILT controleert sinds 1 februari op naleving.

Oogje in zeil
,,Reining heeft verder aangegeven dat de chauffeurs in de directe omgeving van hun vrachtwagen met lading aanwezig dienen te blijven. Om die reden is overnachten in een hotel of vakantiehuis niet wenselijk omdat daar niet geparkeerd kan worden’’, meldt de gemeente Midden-Groningen in een toelichting op RTV Noord. Midden-Groningen voegt er aan toe een oogje in het zeil te houden. Omliggende bedrijven mogen van de proef geen hinder ondervinden.
Reining is niet het enige transportbedrijf dat slaapfaciliteiten voor chauffeurs op poten zet. Don Trucking uit Winterswijk realiseert een chauffeurshotel in een voormalige huishoudschool in Ulft.


Bron: Truckstar.nl
Bonden en SP stellen vragen over initiatief Reining

Afbeelding

Een bouwvakker slaapt toch ook niet op de bouwplaats", is de reactie van vakbond FNV op het initiatief van Reining om chauffeurs 'op de zaak' te laten slapen.
Stichting Chauffeurstoekomst gaat nog een stap verder en noemt het initiatief van de Groningse vervoerder 'uitbuiting ten top'. Voorzitter Joop Koenders is ook kaderlid van de vakbond CNV. 'De stichting vindt dat chauffeurs hun familie en vrienden moeten kunnen zien en bezoeken tijdens de verplichte 45 uur rust, die eens per twee weken verplicht is. 'Het gaat hier voornamelijk om chauffeurs uit Hongarije. Die moeten ook naar huis kunnen en niet maanden ronddolen in een heel ander land in Europa.' Volgens Koenders stellen de overnachtingsplekken op zo'n bedrijventerrein ook niet veel voor. 'Chauffeurs slapen daar op stapelbedjes. Bovendien is een terrein als dit daar gewoon niet voor bedoeld', aldus Koenders tegen RTV Noord.
Politieke partij SP Midden-Groningen gaat de gemeente vragen stellen over de gang van zaken. Zij vindt het initiatief van Reining 'onwenselijk'.
Reining heeft de gemeente betrokken in zijn plannen omdat het weet dat Groningen en omgeving lijden onder overlast door 'wild parkerende truckers'. De gemeente denkt zeker niet aan het weer intrekken van de vergunning, laat zij RTV Noord weten.


Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 12, 2018 11:50 am

Calais: Fransen schakelen camera's bewust uit

Afbeelding

De Engelse kranten melden vandaag dat de Franse douane bewust hun ultra gevoelige hartslagmonitors en camera’s die migranten moeten ontdekken hebben uitgeschakeld. Volgens insiders is de apparatuur door de Fransen de laatste zes maanden niet meer gebruikt.
Volgens het verhaal zouden de Franse autoriteiten bewust de andere kant op kijken als migranten de oversteek willen wagen naar het Verenigd Koninkrijk. De verhalen worden bevestigd door de Britse Road Haulage Association. ,,De Fransen hebben het liefste dat de migranten zo snel mogelijk de oversteek maken. Dat lost voor hun het probleem op namelijk’’.
De hele discussie komt op een behoorlijk pikant moment want Theresa May had de Fransen net een aanzienlijk extra bedrag toegezegd om de controles op te voeren. Dat nu blijkt dat de Fransen de peperdure systemen niet eens gebruiken komt de sfeer tussen de beide landen niet bepaald ten goede. Volgens het bericht betalen de Britten miljoenen aan Frankrijk voor controle op migranten in de havens en bij Eurotunnel.
Al jaren bivakkeren hele groepen asielzoekers in de omgeving van Calais, in afwachting van hun kans om Engeland te bereiken. De grote schoonveegactie van ‘the Jungle’ vorig jaar was niet meer dan een publiciteitsstunt om de media te laten zien dat er wat aan gedaan wordt. Intussen is het kamp groter dan ooit tevoren en gaat de oorlog gewoon door. Wat de Brexit gaat veranderen aan de situatie is niet bekend maar de verwachting is dat de Britten de controles verder op gaan voeren.


Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Plaats reactie

Terug naar “Transport gerelateerd nieuws”