Transportnieuws

Voor de laatste nieuwtjes uit de transportsector!
Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 12, 2018 11:58 am

Buitenlanders betalen verkeersboetes niet

Afbeelding

Buitenlandse hardrijders worden weliswaar geflitst op onze wegen. Maar dat betekent niet dat al die boetes ook betaald worden, blijkt uit een uitzending van WNL.
Ondanks afspraken op Europees niveau, loopt Nederland toch dertig miljoen euro mis aan boetegelden, die niet worden betaald door buitenlanders. Dit betreft voornamelijk personenwagens, het aandeel trucks dat is geflitst, is niet bekend.
Deze gang van zaken doet het ergste vermoeden wat de talrijke buitenlandse trucks op onze wegen betreft. Die worden al nauwelijks aangehouden en geïnspecteerd. Zouden zij wel boetes betalen?
Het CDA-Tweede Kamerlid Chris van Dam vindt deze grote verschillen in elk geval 'superfrustrerend' en heeft aangekondigd de minister hierover te gaan ondervragen. “Er zijn landen waar dit veel minder lukt en ik wil weten hoe dat komt”, aldus Van Dam. “Wij moeten wel betalen en zij niet. Dat kan niet.”
Vorig jaar werden ruim een miljoen verkeersboetes uitgeschreven aan bestuurders met een buitenlands kenteken. In totaal bedroeg het boetebedrag 64,2 miljoen euro. De verwachting is dat minstens tien miljoen euro daarvan niet wordt geïnd. Het aantal boetes stijgt al jaren omdat steeds meer landen zich aansluiten bij gegevensuitwisseling onder de Europese richtlijn Cross Border Enforcement (CBE). Hieruit blijkt dat vooral Fransen en Belgen bij ons de opgelegde boete niet betalen. De Polen staan op de derde plaats.
Het is inderdaad frustrerend om te zien dat wederom bij een voor de hand liggende kwestie op het gebied van handhaving onze overheid jammerlijk faalt. Het leidt tot een grotere kloof tussen de hardwerkende Nederlander en zijn regering die werkelijk miljoenen weggooit. 'Belachelijk' wordt er in het filmpje gezegd. Ontoelaatbaar, zeggen wij.


Filmpje over niet betaalde boetes

Bron: Bigtruck.nl/Blog door Tim de Jong
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 19, 2018 8:54 am

Scania meldt ‘grote belangstelling’ voor trucks met 13-liter gasmotoren

De orderboeken lopen bij Scania vol voor trucks met de nieuwe 13-liter 410 pk sterke gasmotoren. Dat meldt althans de Zweedse fabrikant, zonder concrete cijfers te noemen. Inmiddels hebben ook de eerste Nederlandse transporteurs Scania’s met de nieuwe generatie gasmotoren in gebruik genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Behalve CNG beleeft vooral LNG stapje voor stapje een opmars onder Nederlandse vervoerders, zo bericht Scania. Liquified Natural Gas is evenals Compressed Natural Gas een milieuvriendelijk alternatief voor diesel. Gaskrachtbronnen stoten aanmerkelijk minder zwavel, stikstof en fijnstof uit terwijl ze ook een klap stiller zijn. Nadelen zijn de hogere aanschafprijs en de relatief kleine actieradius. Bovendien is het aantal tankstations vooralsnog beperkt.

Lange termijn
Meijndert Trucking en AB Transport Group behoren tot de ‘early adopters’. ,,LNG is het eerste echte serieuze alternatief voor diesel’’, stelt Rien Meijndert. ,,Wanneer wij investeren in nieuw materiaal spelen duurzame motieven daarbij een grote rol. Wij kiezen duidelijk voor de lange termijn. Of het nu om trucks, trailers of om nieuwe tanks gaat, wij gaan niet voor de snelle oplossingen.” Meijndert plaatste een order voor vijf nieuwe Scania 13-liter LNG voertuigen in ADR uitvoering. Scania heeft in 2015 de eerste 340 pk LNG ADR truck bij Meijndert geleverd. ASB Transport Group nam eerder twee Scania 340 pk LNG-trucks in gebruik, maar heeft nu een order voor nog eens vier LNG-trucks met de 410 pk sterke 13-liter motor geplaatst.

Stoichiometrische verbranding
De 13-liter Scania gasmotor werd begin november geïntroduceerd op de Italiaanse beurs Ecomondo. De OC13 is gebaseerd op de al langer bekende 13-liter krachtbronnen. Scania’s gasmotoren zijn gebaseerd op stoichiometrische verbranding, waarbij brandstof en zuurstof volledig met elkaar worden vermengd. De verbranding wordt in gang gezet met behulp van bougies, zoals bij benzinemotoren het geval is. Het voormengen van de brandstof vindt plaats op de weg naar de cilinders.

Trekkracht
,,Deze nieuwe gasmotor is precies de motor waarop veel van onze klanten hebben gewacht’’, aldus Jan de Vries, directeur verkoop bij Scania Nederland. ,,Bij de ontwikkeling is veel aandacht besteed aan de dieselkarakteristieken van de motor. Net als onze 9-liter gasmotoren heeft hij een fantastische trekkracht en een directe respons op het gaspedaal.’’
Behalve Scania, zijn ook Volvo en Iveco met aardgasmotoren actief. Alle drie de fabrikanten lanceerden vorig jaar nieuwe krachtbronnen, waarbij Volvo zich voor het eerst op het aardgasstrijdperk begaf.


Bron: Truckstar.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 26, 2018 8:44 am

Mercedes presenteert elektrische Actros

Mercedes-Benz heeft woensdag 21 februari in Stuttgart de eActros gepresenteerd, de opvolger van de Urban e-Truck uit 2016. Deze meer realistische elektrische vrachtwagen wordt vanaf de zomer getest in een tweejarig proefproject. Serieproductie staat op zijn vroegst op de agenda voor 2021.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eActros is een doorontwikkeling van de Urban e-Truck, maar er is op en aan de aandrijflijn wel veel veranderd. Mercedes-Benz wilde een elektrische vrachtwagen creëren die direct in de praktijk getest kon worden. Dat gaat ook gebeuren: tien versies van de eActros gaan in twee varianten, een twee-assige 18 tons en een drie-assige 25 tons versie, rijden bij 10 vervoerders in Duitsland en Zwitserland.
Waar de Urban e-Truck nog negen accupakketten had, heeft de eActros er elf. Veel van de componenten uit de aandrijflijn zijn al eerder beproefd bij EvoBus, en daarom is serieproductie op de middellange termijn goed mogelijk. De e-Actros heeft bijvoorbeeld de ZF AVE 130 elektrische as als aangedreven as. Ook deze is overigens aangepast, waardoor er nu een bodemvrijheid van 200 mm is. Er zijn twee elektrische motoren van 400 volt, goed voor een vermogen van 125 kW elk en met ieder een maximum koppel van 485 Nm. De automatische versnellingsbak vertaalt dit naar 11.000 Nm voor elke motor, waardoor de prestaties van de eActros vergelijkbaar zijn met die van een dieseltruck. De actieradius is 200 km en met een goede laadpaal moet opladen van de 240 kWh batterijen in minimaal drie uur te doen zijn. Mercedes-Benz zet er zelf maximaal 11 uur voor. De accupakketten wegen bij elkaar 2,2 ton. Drie van de accupakketten zitten vrij zichtbaar aan het chassis, de rest zit onder de auto weggestopt. De batterijen leveren overigens niet alleen power aan de aandrijflijn, maar ook aan bijvoorbeeld de luchtcompressor, airconditioning en indien nodig de koelmotor.
Het zal wel geen toeval zijn dat eerder deze week bekend werd dat de Duitse overheid een subsidieplan voor alternatief aangedreven trucks in het leven wil roepen. Het testen van de e-Actros valt financieel in ieder geval onder een project met de naam ConceptELV. Over mogelijke aanschafprijzen is, zo ver voor mogelijke verkoop, nog niets te zeggen.
TTM.nl kon op de testbaan van Mercedes-Benz in Stuttgart al even kort met de e-Actros rijden. Daarbij valt de enorme acceleratie op, maar ook de (verwachte) stilte en rust in de cabine bij het rijden. In de cabine is weinig te zien dat het hier om een truck met alternatieve aandrijving gaat. Het dashboard en interieur is hetzelfde als anders, enkel uit het instrumentendisplay valt af te lezen dat men onderweg is met een elektrische truck.


Video eActros

Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 26, 2018 8:47 am

CNV: ‘Chauffeurs gebaat bij failliet TSA’

CNV: ‘Chauffeurs gebaat bij failliet TSA’Ex-werknemers van transportbedrijf TSA in Ede kijken uit naar dinsdag 27 februari. Dan doet de rechtbank in Zutphen uitspraak over een verzoek tot faillissement, dat namens werknemers is aangevraagd. “De chauffeurs zijn gebaat bij een faillissement. Ze krijgen dan tenminste via het UWV nog een deel van het geld waar ze recht op hebben”, zegt transportbestuurder Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. “En ook de transportsector wordt er een stuk beter van als dit soort bedrijven van het toneel verdwijnen.”

Afbeelding

Transportbedrijf TSA kwam onlangs in het nieuws tijdens een uitzending van tv-programma Opgelicht! In het programma vertellen chauffeurs – waaronder ook een lid van CNV Vakmensen – hoe ze door hun ex-werkgever zijn behandeld. Van Rijssel: “Chauffeurs zijn bedreigd, onterecht ontslagen en kregen van de ene op de andere dag geen salaris meer. Bij elkaar hebben ze nog voor tienduizenden euro’s van hun ex-werkgever tegoed.”
CNV Vakmensen won vorig jaar een rechtszaak, maar de eigenaar van TSA, Johannes Zock, weigert tot op heden te betalen. “We hebben er een deurwaarder op af gestuurd, maar die kwam onverrichter zake terug”, zegt Van Rijssel. “Er was niks te halen: geen eigendommen, lege bankrekeningen, geleasede vrachtwagens. De werknemers staan met lege handen. En intussen blijft TSA met andere chauffeurs gewoon doorrijden.”
Namens de werknemers is onlangs de laatste stap gezet: een verzoek tot faillissement. De rechtbank in Zutphen doet daar dinsdag een uitspraak over. Van Rijssel: “Bij een faillissement krijgen de ex-werknemers via het UWV tenminste nog een deel van hun geld. Het gaat dan om niet-betaald salaris en vakantiegeld. Beter iets dan niets.”
Verder heeft CNV Vakmensen aan de NIWO, die de vergunningen in de transportsector verstrekt, gevraagd om het transportbedrijf kritisch te onderzoeken en de vergunningen in trekken. “Een van de voorwaarden voor een vergunning is betrouwbaarheid. Daar is bij dit bedrijf totaal geen sprake van. We hopen daarom dat dit snel einde oefening is en dat dit ook een les is voor andere transportbedrijven die er een zootje van maken.”


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 26, 2018 9:03 am

‘Ook bij autonoom rijden blijft chauffeur van belang’

Volvo Trucks biedt door middel van twee video’s een inkijkje in autonoom rijden. In wat er bij komt kijken voor Volvo, maar ook wat voor impact het heeft op de transportsector, op het vak van chauffeur en op de hele maatschappij.

Video-1 autonoom rijden

Video-2 autonoom rijden

Sasko Cuklev, Director Autonomous Solutions bij Volvo Trucks, is heel duideljk over de mogelijkheden die hij ziet voor de nabije toekomst: “Ongetwijfeld zullen zelfrijdende Volvo-trucks op de weg een onderdeel worden van onze maatschappij. De exacte invoering ervan hangt af van allerlei zaken zoals verkeersregels, infrastructuur en uiteraard de veiligheidsnormen.”
Ook Ann-Sofi Karlsson, Director Human Factors for Automation, heeft een duidelijke visie: “Bij autonoom rijden gaat het er niet om werkgelegenheid te laten verdwijnen. Ook in de toekomst zal er veel vraag zijn naar bekwame chauffeurs. De handel en de wereldbevolking blijven groeien, dus geldt dat ook voor het goederenvervoer. Autonoom rijden zorgt alleen dat dit nog efficiënter verloopt.”
Omdat mensen altijd kwetsbaar blijven en de verkeerscomplexiteit steeds verder toeneemt, ligt de focus binnen het autonoom rijden project van Volvo Trucks vooral op veiligheid. Belangrijke pilots met zelfrijdende trucks in de mijnbouw, de afvalinzameling en op suikerrietplantages hebben aangetoond dat autonoom rijden niet alleen de veiligheid verbetert, maar dat ook de productiviteit enorm toeneemt. Door truckplatooning op snelwegen kunnen bovendien het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot worden teruggedrongen, denkt Volvo.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 26, 2018 9:22 am

Routiers Maasvlakte krijgt grote Truckwash

Op de Maasvlakte verrijst nabij de nieuwe Routiers truckstop een truckwash die volgens betrokkenen de grootste is in zijn soort in ons land. Wachttijden zouden verkort worden.

Afbeelding

Afbeelding

Bouwer Hercuton heeft van HB Truckwash Maasvlakte opdracht gekregen om in Rotterdam de grootste vrachtwagen wasplaats van Nederland te bouwen. HB Truckwash Maasvlakte lanceert een naar eigen zeggen uniek concept waarbij ze met behulp van moderne software van wassen zonder wachttijden de nieuwe standaard maken. Kwaliteit, gemak en vooral snelheid staan hierbij centraal. Daarbij hoort ook een servicewagen voor het intern reinigen van cabines.
Wassen zonder wachtrijen. Dat zou de norm in Nederland moeten zijn volgens mede-initiator Jeffrey Broere (26). “Onze truckwash zal door middel van onze software uiteindelijk 24/7 toegankelijk zijn, zodat chauffeurs en transportbedrijven geen onnodige tijd verliezen. In Nederland hanteren de meeste truckwashes kantoortijden, terwijl chauffeurs vaak al heel vroeg op pad zijn. Daarnaast bieden de huidige truckwashes te weinig capaciteit voor het groeiende aanbod in Nederland. Hier valt dus nog een flinke winst te behalen”, aldus Broere.

Maasvlakte Plaza
De nieuwbouw wordt direct aan de parkeerplaats naast het Maasvlakte Plaza gebouw gerealiseerd. Deze grootschalige en beveiligde truckparking telt 357 parkeerplaatsen en is 24 uur per dag toegankelijk. Deze truckparking is nu bijna een jaar geopend.

Software
Bedrijven, maar ook particulieren met bijvoorbeeld caravans, kunnen met een speciale webapplicatie volgens de initiatiefnemers tot op de minuut nauwkeurig plannen wanneer ze hun voertuig willen wassen. Natuurlijk kan men ook zonder afspraak komen, maar we streven naar zoveel mogelijk gemak voor onze klanten.”

Andere truckwashes
De software is speciaal ontwikkeld voor HB Truckwash Plaza, maar komt ook voor andere ondernemers op de markt, zeggen de initiatiefnemers. Het systeem verzamelt data, organiseert de boekhouding, facturatie en betalingen én houdt zelfs het water- en shampooverbruik in een truckwash bij. “Op basis van kentekenherkenning wordt een bezoek bijvoorbeeld direct verwerkt in het systeem en worden facturen automatisch verstuurd. Kortom, het is één systeem voor de gehele truckwash en automotive sector.”

Intern reinigen
Voor het intern reinigen van cabines gaat HB Truckwash Maasvlakte een servicewagen inzetten. “Chauffeurs kunnen dus heel eenvoudig op de parkeerplaats hun cabine snel of intensief laten reinigen. Daarbij verkopen we ook non-food producten zoals reguliere tankstations verkopen,” aldus Broere.

Duurzaam
Er worden honderden zonnepanelen op het dak geplaatst. De truckwash met een oppervlakte van 1.800 m2 heeft zes wasstraten en is volgens betrokkenen van allerlei gemakken voorzien. Zo bevinden zich in het pand douches, wc’s, een grote wachtruimte met gratis wifi, koffie en verschillende automaten.
Bouwer Hercuton start in februari met de grond- en funderingswerkzaamheden waarna de truckwash in september wordt opgeleverd.


Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 26, 2018 9:28 am

Britten controleren met witte Actros

Afbeelding

In Engeland heeft de politie drie witte, onopvallende Mercedes Actros trekkers aangeschaft. Daarmee wil men handhaven op gevaarlijk rijgedrag, melden onze Britse collega's.
De Britse politie had tot dusverre één truck om te controleren op gevaarlijk rijgedrag. Binnen twee jaar tijd wist de politie hiermee 4.000 chauffeurs te betrappen. De baas van de politie stelt: "Let wel, de overgrote meerderheid van de truckchauffeurs rijdt veilig en verantwoord. Maar er is een groepje dat onveilige rijgewoonten heeft en een enkeling houdt zich domweg niet aan de wet. Ons doel met deze surveillancetrucks is om de veiligheid voor iedereen te verbeteren."

Mobieltje
Tweederde van de overtredingen betreft het bedienen van een mobiele telefoon tijdens het rijden. De politie in Cornwall hield zelfs een chauffeur aan die in een uur tijd tien berichten had verstuurd terwijl hij reed. In Surrey betrapte de politie een chauffeur die tandpasta op zijn tandborstel probeerde te doen tijdens het rijden. In de Midlands betrapte de Actros rijdende politie een chauffeur die met zijn knieën zat te sturen, terwijl hij zat te lunchen en ook nog zijn mobieltje bediende.
De trucks zijn uitgerust met groothoekcamera's, en hebben geen snelheidsbegrenzer. Ze hebben zwaailichten mocht er onverhoeds op de plek van een calamiteit assistentie nodig zijn.

Hogere boetes
Chauffeurs die in Groot Brittannië betrapt worden, dus niet alleen in Engeland, moeten hun boetes ter plekke voldoen. Die boetes zijn flink duurder. Een overtreding van de rij- en rusttijden kost 340 euro en vijf van zulke overtredingen binnen 28 dagen kosten 1700 euro.


Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma feb 26, 2018 10:11 am

Jubileumjaar voor Volvo Trucks

Afbeelding

Dit jaar is het precies negentig jaar geleden dat zowel Volvo als DAF werden opgericht. Beide bedrijven ontstonden in 1928, een jaar wat daarmee de geschiedenis in gaat als een uitstekend truckjaar, al begon DAF pas jaren later aan de bouw van trucks. Volvo bouwde 90 jaar geleden echt de eerste vrachtwagens.
Exact 90 jaar geleden, op 20 februari 1928, werd de eerste anderhalve ton zware Volvo Volvo LV40 (Serie 1 Typ A) geboren in de fabriek van Lundby in de buitenwijken van Göteborg. De vraag ernaar was groot en al snel volgden er 500 vrachtwagens uit deze serie.
Een jaar eerder richtten Gustav Larsson en Assar Gabrielsson, met deelname van SKF, het personenautoproductiebedrijf Volvo op. Gustav Larsson werd technisch directeur, terwijl Assar Gabrielsson de functie van managing director van het nieuw gevormde bedrijf overnam.
Tegen oktober 1927, zes maanden na de start van de productie van Volvo-personenauto's van het OV4-model, besloten de partners zich voor te bereiden op de release van het eerste commerciële anderhalve ton zware voertuig, dat later de ongecompliceerde afkorting LV40 kreeg. De truck was uitgerust met een 4-cilindermotor met een vermogen van 28 pk en kon snelheden tot 50 km/h bereiken. De truck ontving een nieuw frame, een achteras, een ophangbeugel, een houten cabine en twee wielbasissen in 3300 mm en 3700 mm.
90 jaar later is het merk Volvo Trucks de meest winstgevende divisie van de Volvo Group, en is het vertegenwoordigd in meer dan 140 landen over de hele wereld. Rode draad in de bijna eeuw-lange geschiedenis van haar bestaan en voortdurende ontwikkeling, is dat de kernactiviteiten van Volvo nog steeds de kernwaarden zijn die werden vastgesteld door de grondleggers van het bedrijf, Gustav Larsson en Assar Gabrielsson: kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.
Ter ere van het 90-jarige bestaan, introduceert Volvo Trucks Nederland later dit jaar een speciale editie.


Bron: Bigtruck.nl/Blog door Iep van der Meer
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 05, 2018 9:12 am

Geen vergunning? ILT legt vrachtwagens aan de ketting

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de politie hebben in februari 2 vrachtwagens van een transportbedrijf in West-Brabant elders gestald zodat ze de weg niet meer op konden. Op verzoek van de ILT heeft de Britse inspectiedienst ook enkele vrachtauto’s van deze firma stilgezet.

Afbeelding

Na een faillissement reed de vervoerder vanaf begin dit jaar in binnen- en buitenland rond zonder eigen bedrijfsvergunning. Om dit te verhullen, werden vergunningbewijzen voor het wegvervoer van een ander transportbedrijf gebruikt.
Na de actie van de inspectie heeft het bedrijf uiteindelijk zelf de vrachtwagens op het eigen terrein gehouden totdat begin deze week alle vergunningen in orde waren. De ILT heeft hierop de 2 vrachtwagens vrijgegeven. Ook die in Groot-Brittannië mochten weer gaan rijden.
Het bedrijf heeft een proces-verbaal gekregen voor het rijden zonder vergunning. Daar staat een boete op die kan oplopen tot 4.300 euro per overtreding. De afhandeling hiervan ligt bij het Openbaar Ministerie. Het bedrijf beschikt over bijna 30 vrachtwagens. De ILT heeft de vervoerder die zijn bedrijfsvergunningen ‘uitleende’, ook een proces-verbaal opgelegd. Ook hierop staat een boete die kan oplopen tot 4.300 euro per overtreding.
De inspectie ziet streng toe op transporteurs zonder vergunning. Dit is namelijk concurrentievervalsend voor bedrijven die wel volgens de regels werken. Naast het opleggen van een proces-verbaal kan de ILT een last onder dwangsom opleggen of bestuursdwang (stilleggen van een bedrijf of onderdelen ervan) toepassen.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 05, 2018 9:25 am

Benelux start proef met digitale vrachtbrief

Vanaf vandaag hoeven transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voor hun transport tussen de drie landen geen papieren vrachtbrieven meer te gebruiken. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat geeft maandagochtend samen met haar Belgische en Luxemburgse collega’s het startschot voor een proef in de Benelux.

Afbeelding

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met een digitale in plaats van papieren vrachtbrief (ook wel e-CMR genoemd). Tussen Frankrijk en Spanje is dit al langer toegestaan, en ook binnen Nederland en Luxemburg. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot aan Sevilla worden gebruikt.

Besparing van 180 miljoen per jaar
Jaarlijks worden er in Nederland alleen al zo’n 40 miljoen vrachtbrieven gebruikt. Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers veel geld: per vrachtbrief 4,50 euro. Alleen al in Nederland scheelt het werken met de digitale vrachtbrief dus zo’n 180 miljoen euro per jaar. Bovendien wordt de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typefout, komt dan nauwelijks meer voor. De leesbaarheid van handschriften is ook geen probleem meer. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat): “Nederland is een handelsland. Veel vrachtvervoer gaat over de grens van en naar onze zuiderburen. Met digitale vrachtbrieven wordt het grensoverschrijdend vervoer nu een stuk makkelijker, veiliger en goedkoper.”

Track & trace
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via track & trace hun zending volgen. Dan weet bijvoorbeeld de supermarkt precies op welk moment de vrachtauto bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.

Data delen
De digitalisering van de vrachtbrief maakt ook het delen van data met andere partijen eenvoudiger en dat biedt kansen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine? Zo kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.

Europese doorbraak
Met deze proef testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren. Luuk Blom, adjunct-secretaris-generaal Benelux Unie: “Met deze proef lopen de Benelux-landen voorop in de Europa door de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief in het grensoverschrijdend verkeer na te gaan. Die opgebouwde kennis gaan we delen met de Europese Unie.”
Er is de afgelopen jaren hard gewerkt aan de digitale vrachtbrief. Arthur van Dijk, voorzitter TLN: “TLN heeft deze standaard voor de digitale vrachtbrief samen met Evofenedex laten ontwikkelen. Een schoolvoorbeeld van innovatie, waar de hele Europese logistieke sector zijn voordeel mee kan doen. Met deze proef kunnen we dat laten zien aan de rest van Europa. Met de digitale vrachtbrief kunnen we onze positie in de snel veranderende internationale logistieke ketens versterken.”


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 05, 2018 9:42 am

NK Veiligste Chauffeur officieel van start

De eerste editie van het NK Veiligste Chauffeur van Nederland is vandaag officieel van start gaan. In totaal hebben ruim 1300 beroepschauffeurs zich aangemeld.

Afbeelding

Het NK Veiligste Chauffeur is een maatschappelijke campagne van TVM verzekeringen en Volvo Trucks Nederland. De belangrijkste doelstelling is om het aantal ongevallen op de weg terug te dringen door bewustwording te creëren voor veiliger rijgedrag.

Verschillende rondes
De eerste fase van het NK Veiligste Chauffeur bestaat uit een online kennistest die loopt tot begin april. Chauffeurs moeten wekelijks vijftien vragen beantwoorden over uiteenlopende onderwerpen. De honderd beste chauffeurs worden vervolgens uitgenodigd voor een speciale kennisdag op 21 april bij Volvo in Beesd. Hier worden zij opnieuw op hun vakbekwaamheid getest. Tevens worden zij uitgenodigd voor een bezoek aan een van Europa’s grootste truckfabrieken, van Volvo in Gent. De beste tien chauffeurs plaatsen zich uiteindelijk voor de grote landelijke finale op 9 juni. De locatie van deze finale wordt later bekendgemaakt.
De hoofdprijs van het NK is, behalve de eer om zich een jaar lang de veiligste chauffeur van Nederland te mogen noemen, een volledig verzorgde reis voor twee personen naar de Verenigde Staten. Een onderdeel van die reis is een bezoek aan de Volvo Trucks-fabriek in New River Valley.

Grote rol voor chauffeurs
Transportveiligheid is een onderwerp dat voor zowel Volvo Trucks als TVM verzekeringen reeds decennialang centraal staat. Beide partijen hebben de ambitie om te werken aan een toekomst met nul verkeersdoden.
,,Vrachtwagenchauffeurs vormen een heel belangrijke schakel binnen de verkeersveiligheid op de weg. Niet alleen beleven zij regelmatig onveilige verkeerssituaties, ook zijn zij vaak als eerste ter plaatse wanneer er zich een ongeval voordoet. Met hun kennis en ervaring zien wij vrachtwagenchauffeurs als echte veiligheidsambassadeurs. Om dat te onderstrepen en waardering voor hun rol te benadrukken, zijn wij samen met TVM verzekeringen deze competitie gestart”, verklaart Charles Engelaar namens Volvo Trucks Nederland.
,,Een truck wordt vaak als groot, zwaar en daardoor onveilig gezien. Als chauffeur heb je daar de controle over en dat is een enorme verantwoording. Het vergt kennis, kunde en expertise. Veiligheid speelt daarin uiteraard een heel grote rol. Wij weten uit ervaring dat ongevallen een zeer grote impact hebben. Niet alleen qua materiële schade, maar vooral immaterieel. We zien dat chauffeurs en andere betrokkenen daar nog jaren last van hebben. Het NK Veiligste Chauffeur is een treffend voorbeeld van een campagne die de transportveiligheid ten goede kan komen middels het creëren van bewustwording en hopelijk ook het bereiken van een gedragsverandering bij chauffeurs en andere weggebruikers”, vertelt Paul Haverkamp, verantwoordelijk voor het safety project bij TVM verzekeringen.


Bron: Truckstar.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 05, 2018 9:47 am

Forse aanmoedigingspremie voor opleiden vrachtwagenchauffeurs

In de strijd tegen het nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs hebben werkgeversorganisatie TLN en gezamenlijke partners een subsidieregeling voor ondernemers in het leven geroepen. Het doel is om 1500 nieuwe chauffeurs op te leiden.

Afbeelding

De subsidie is gericht op vergroting van de groep zogeheten doorstromers en zij-instromers. Er is geld beschikbaar om werkgevers in de transport en logistiek aan te zetten om medewerkers een opleiding tot beroepschauffeur te laten volgen. Ook voor het aantrekken en opleiden van mensen van buiten geldt de subsidieregeling. Voor doorstromers wordt 65 procent van de kosten van het lesgeld vergoed, voor zij-instromers 50 procent.

Baangarantie
Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moeten de kandidaten voor een chauffeursopleiding een test voor de opleiding met positief gevolg afleggen. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek (het samenwerkingsverband van werkgevers- en werknemersorganisaties in de sector) verzorgt de werving en selectie van deelnemers. Voor doorstromers geldt dat de werkgever verplicht is ze een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aan te bieden. Zij-instromers hebben aan het eind van de opleiding een baangarantie van minimaal één jaar en 32 uur per week.

Campagne
Binnenkort start een publiekscampagne om de subsidieplannen onder de aandacht te brengen van zowel werkgevers als werknemers, ondersteund door de website www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Werkgevers worden aangemoedigd kandidaten voor de opleidingen aan te melden.

Chauffeurstekort groot knelpunt
Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is voor ondernemingen in de transport en logistiek momenteel één van de grootste knelpunten voor verdere groei. Het aantal openstaande vacatures bedraagt enkele duizenden.


Bron: TLN.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 05, 2018 10:03 am

Simon Loos werft 135 nieuwe chauffeurs

Afbeelding

Ondersteund door vlogs, organiseerde Simon Loos voor de tweede keer een honderd dagen durende campagne om chauffeurs te werven voor de logistieke dienstverlener. Uiteindelijk werden 135 nieuwe chauffeurs aangenomen.
“De hele transportwereld is op zoek naar chauffeurs, het tekort wordt steeds nijpender. Onze vorige campagne leverde maar liefst 182 nieuwe collega’s op, en verrassend genoeg komen we met de laatste campagne flink in de buurt: in totaal staat de teller vandaag op 135 nieuwe chauffeurs! In deze behoorlijk overspannen arbeidsmarkt lukte het ons om een flinke stijging in sollicitaties te bereiken en dus ook heel wat nieuwe chauffeurs aan te nemen. We zien ook dat de inloopsollicitaties, die we voor de vorige campagne bedachten en die we sindsdien wekelijks vast op een aantal locaties houden, nog steeds goed bezocht worden", zegt HR maganer Eric Stam van Simon Loos.

Ook recruiter Hans Peeman is tevreden. Wat hem betreft heeft de campagne een mooie rol gespeeld bij het aannemen van zoveel nieuwe collega’s: “Het is natuurlijk lastig om exact te meten welk deel van onze wervingsacties nu precies tot een sollicitatie heeft geleid. We zijn heel actief op social media, maar we adverteren bijvoorbeeld ook in kranten en op billboards, en vergeet ook niet dat onze chauffeurs onze grootste ambassadeurs zijn. Maar ik hoor tijdens sollicitaties toch vaak - ook ongevraagd - hoe de vlogjes een goed beeld hebben gegeven van het werken bij Simon Loos. En hoe dat de kandidaat een positief gevoel heeft gegeven om bij ons te komen solliciteren.”

Bijna een half miljoen keer bekeken
De collega’s in de vlogs werden vaak ter plekke gevraagd om mee te werken, en het was voor velen van hen best even wennen voor de camera. In de praktijk bleek het echter allemaal wel mee te vallen en leverde het zulke enthousiaste verhalen op dat er zelfs regelmatig de vraag kwam of de vlogs niet werden gescript. Simon Loos plaatste de dagelijkse vlogs elke middag o.a. op YouTube, Facebook, Twitter, LinkedIn en de eigen website. De vlogs werden alleen al op Facebook en YouTube tot nu toe ruim 430.000 keer bekeken, zo’n 5.500 uur in totaal. Er kwamen veel positieve reacties op, zowel van collega’s als van buitenstaanders. De best bekeken vlog was met 35.500 views het filmpje van dag 51, waarin twee chauffeurs bloemen ontvingen van de politie Hoorn voor hun stoere actie eind vorig jaar.


Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 12, 2018 8:39 am

UK beboet strenger op rij- en rusttijden

In het Verenigd Koninkrijk is met ingang van deze week een nieuw boeteregime van kracht voor rij- en rusttijdovertredingen. Tot nu toe mochten handhavers alleen beboeten voor overtredingen begaan op de dag van de controle. Nu mag dit tot 28 dagen terug. Dat meldt Evofenedex.

Afbeelding

Per geconstateerde overtreding mag er worden beboet tussen de 300 en 1500 pond. Buitenlandse bestuurders moeten de opgelegde boete direct betalen. Mochten zij hiertoe niet in staat zijn, dan mag het voertuig in beslag worden genomen tot het boetebedrag voldaan is.
In het Verenigd Koninkrijk zijn in de periode tussen april 2015 en maart 2016 6300 boetes opgelegd voor overtredingen van de rij- en rusttijden. Ook wordt er sinds afgelopen november volop gehandhaafd op het parkeren van de vrachtauto op vluchtstroken en andere locaties die niet bedoeld zijn om de vrachtauto te parkeren.


Bron: Evofenedex.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 12, 2018 8:45 am

Kilometerheffing trucks niet vóór 2023

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft aan de Tweede Kamer haar stappenplan voor een invoering van de kilometerheffing voor trucks gepresenteerd. Daarin bevestigt ze wat ze al eerder liet weten: er komt deze kabinetsperiode geen kilometerheffing. Het stappenplan gaat uit van een start in 2023.

Afbeelding

In het Regeerakkoord staat dat een km-heffing zo snel mogelijk moet worden ingevoerd, ‘in navolging van de ons omringende landen’. Minister van Nieuwenhuizen schrijft aan de Kamer: “Het kabinet streeft naar een zo spoedig mogelijke invoering van de vrachtwagenheffing. Uit ervaringen in andere landen blijkt dat de doorlooptijd vanaf beleidsontwikkeling, wetgeving, ontwerp, aanbesteding tot en met de implementatie over het algemeen minimaal vijf jaar bedraagt. Dit geldt ook in het geval wordt uitgegaan van bestaande systemen. De belangen voor de markt zijn veelal groot en we zien in het buitenland dat als dit overhaast en niet zorgvuldig wordt uitgevoerd grote risico’s optreden (bijv. juridische procedures of te hoge prijs).”
De minister gaat daarom uit van een beoogde invoeringstermijn van vijf jaar. Het stappenplan voor invoering van de kilometerheffing ziet er zo uit:


Afbeelding

Het voornemen van de minister is mooi, maar het stappenplan creëert wederom een mogelijkheid dat de beoogde invoering door een nieuw kabinet vertraagd, uitgesteld dan wel wéér anders wordt aangepakt, zoals het de afgelopen twintig jaar is gedaan.

Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Plaats reactie

Terug naar “Transport gerelateerd nieuws”