Transportnieuws

Voor de laatste nieuwtjes uit de transportsector!
Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 12, 2018 8:53 am

Laatste woord over ‘Code Rood’ nog niet gezegd

De discussie over een verbod op (lege) vrachtwagens tijdens een ‘Code Rood’ duurt nog wel even voort. Vakbond CNV Vakmensen is boos op dat minister van Nieuwenhuizen niet aan een rijverbod wil. “We leggen alvast een spiegel klaar voor de minister. Die krijgt ze van ons bij de eerste vrachtwagen die bij Code Rood omver gaat”, aldus Tjitze van Rijssel van CNV. Ook de PvdA is nog niet klaar met dit onderwerp.

Afbeelding

Afgelopen week schreef minister van Nieuwenhuizen van I&W aan de Tweede Kamer dat een verbod op lege vrachtwagens ‘disproportioneel’ zou zijn. “Maar wacht even, we hebben het hier over Code Rood”, aldus een furieuze Van Rijssel. “Dat ís per definitie disproportioneel! Daar horen dus ook stevige maatregelen bij.”
Uit de enquête die CNV Vakmensen in januari hield, blijkt dat veel vrachtwagenchauffeurs voor duidelijke regels zijn: een rijverbod voor lichte en lege vrachtwagens. “Dat kan bijvoorbeeld via matrixborden op de snelwegen worden aangegeven. Chauffeurs moeten dan zo snel mogelijk van de weg af en de luwte opzoeken.”
Van Rijssel vindt dat de minister – na de brief aan de Tweede Kamer – geen recht van spreken meer heeft op dit onderwerp. “De minister wilde na die stormdag in gesprek met de sector, ook met ons. Maar dat gesprek is er nooit gekomen. En nu ligt daar opeens die brief, waarin de verantwoordelijkheid gewoon weer bij de chauffeurs wordt gelegd. Wij hebben gevraagd om duidelijkheid voor de chauffeurs. Die duidelijkheid komt er dus niet.”
CNV Vakmensen werkt nu aan een eigen service voor vrachtwagenchauffeurs, zodat ze bij Code Rood weten hoe ze het beste kunnen handelen. De bond richt hier dan een hulplijn voor in, die zonodig kan bemiddelen tussen chauffeurs en werkgevers.
Tegenover RTL Nieuws liet Tweede-Kamerlid Gijs van Dijk ook al weten het niet eens te zijn met het standpunt van de minister. Hij vindt dat alle vrachtwagens tijdens code rood een rijverbod zouden moeten krijgen. Op het moment dat code rood wordt afgegeven zouden vrachtwagens wat hem betreft zo snel mogelijk op een veilige plek moeten parkeren. “Je kunt niet vanaf de buitenkant zien of een vrachtwagen leeg is, dus alleen een verbod voor lege vrachtwagens zou niet te handhaven zijn.” Van Dijk beseft dat zo’n verbod een financiële klap zou betekenen voor de vervoerssector, maar hij benadrukt dat code rood niet vaak wordt afgegeven. “Nu zag je dat heel Nederland stil stond vanwege al die ongelukken met vrachtwagens, dat moeten we ook niet willen. Code rood heet niet voor niets code rood: dan kunnen bepaalde dingen, zoals rijden met een vrachtwagen, niet.”


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 12, 2018 8:55 am

Koos Spee: ‘Flexibel rijstrookverbod voor vrachtwagens’

De toename van voertuigen in Nederland zorgt ervoor dat het steeds drukker wordt op de weg. Voormalig verkeersofficier Koos Spee heeft daar wel een oplossing voor: flexibele rijstrookverboden voor vrachtwagens. Die moeten dan in de plaats komen van inhaalverboden, zegt hij in een ledenmagazine van CNV. Spee pleit ook voor een flexibele maximumsnelheid voor trucks.

Afbeelding

Extra asfalt is volgens Spee niet nodig, maar het asfalt wat er ligt kan beter benut worden. “Bijvoorbeeld door speciale rijstroken voor het vrachtverkeer te creëren. Die zijn er op dit moment nog niet veel. Je zou op veel wegen de rechterrijstrook daartoe kunnen inrichten. De meeste personenauto’s rijden toch al links. Ook is het goed nog eens te kijken naar de inhaalverboden voor vrachtwagens. Vooral op wegen met twee rijstroken geldt dat verbod vaak. Maar met een inhaalverbod moet je voorzichtig zijn. Want het ‘treintje rijden’ is juist voor chauffeurs weer gevaarlijk.”
Spee ziet meer in het inrichten van flexibele rijstrookverboden voor vrachtwagens. “Daar kun je de matrixborden boven de weg voor gebruiken. Flexibel, want stel dat rijstrookverbod alleen in op momenten dat het nodig is. In het verlengde daarvan ben ik ook voorstander van flexibele maximumsnelheid voor vrachtwagenchauffeurs. Ik vind dat ze op 120- en 130-vakken 90 kilometer per uur mogen rijden en op 100-vakken 80 kilometer per uur. Het voordeel is dat het snelheidsverschil met personenauto’s minder wordt. Ongevallen ontstaan vaak door grote snelheidsverschillen. Ook daarvoor kun je de matrixborden gebruiken. Ik zou het liefst naar een systeem willen waarin we naar een maximumsnelheid van 120 gaan op alle snelwegen, die beperkt kan worden als gevolg van drukte of gevaar.”


Bron: CNV Vakmensen.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 12, 2018 9:03 am

AB Transport richt eigen Academy op

AB Transport Group wil de kwaliteit van de opleidingen voor haar medewerkers verder verbeteren. Daartoe heeft AB Transport Group een eigen Academy opgericht, genaamd AB Move on. AB Move on is een samenwerking met Advance Groep.

Afbeelding
Petra Giesing (HR Manager AB Transport Group) en Roberto Palland (directeur Advance Groep).

Afbeelding

Dennis Wetenkamp, algemeen directeur van AB Transport Group: “Met AB Move on bieden we onze medewerkers maatwerkopleidingen, toegespitst op het specifieke AB bedrijf en de praktijk.” AB Transport Group vervoert losgestorte agrarische producten, gekoelde foodproducten, veevoer, meel en zuivel. Voor elke discipline zijn specifieke kennis en vaardigheden nodig. De Academy voorziet hierin. Alle Code 95 trainingen worden ook door AB Move on Academy verzorgd, zodat de AB chauffeurs tijdig de vereiste Code 95 punten behalen.
“AB Move on Academy biedt niet alleen vakinhoudelijke opleidingen, maar ook opleidingen gericht op beroepshouding”, licht Dennis Wetenkamp toe. “We willen uitgroeien tot de meest gewaardeerde logistieke dienstverlener in food en agri. Onze chauffeurs zijn daarin allesbepalend. Met de Academy investeren we in hun verdere ontwikkeling.”
AB Move on is een samenwerkingsverband tussen AB Transport Group en Advance Groep. Roberto Palland, directeur Advance Groep: “Met de realisatie van deze BedrijfsAcademy ontstaat er een strategisch partnership tussen AB Transport Group en Advance Groep, iets waar we heel trots op zijn. Met AB Move on creëren wij vooruitgang bij AB Transport Group en daar zullen de klanten van AB veel profijt van hebben. Een mooie win win situatie.”


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 12, 2018 9:06 am

Van der Linden van Sprankhuizen neemt MS de Vries over

Truckdealer Van der Linden van Sprankhuizen heeft de activiteiten van collega-dealerbedrijf MS de Vries overgenomen. Jos Bot, directeur van Van der Linden van Sprankhuizen en Piet de Vries, directeur van MS de Vries, hebben daar overeenstemming over bereikt. Beide bedrijven zijn actief als dealer van Volvo Trucks en Renault Trucks.

Afbeelding

MS de Vries is Volvo Trucks en Renault Trucks-dealer voor Friesland en Van der Linden van Sprankhuizen is Volvo Trucks en Renault Trucks-dealer voor Noord-Holland. Het management was al sinds vorig jaar in overleg over het samenvoegen van beide bedrijven. Per 26 februari jl. is de overname een feit.
“Wij zijn heel blij met deze stap. De beide prachtige familiebedrijven hebben een lange historie, diep geworteld in de truckbranche. Qua mentaliteit, flexibiliteit en klantgerichtheid sluiten ze goed op elkaar aan. We gaan vol vertrouwen de toekomst tegemoet”, verklaart Jos Bot.
Met de overname groeien de truckactiviteiten van Van der Linden van Sprankhuizen naar vijf vestigingen met in totaal ruim 120 medewerkers. De Friese vestigingen in Bitgum en Heerenveen blijven opereren onder de naam MS de Vries. Van der Linden van Sprankhuizen heeft in Noord-Holland vestigingen in Broek op Langedijk, Beverwijk en Zwaag.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 12, 2018 9:28 am

Meer omzet, meer winst

Afbeelding
Foto: ANP

Opnieuw juichberichten van Transport en Logistiek Nederland. 2017 was een uitstekend jaar: er was meer omzet, meer winst en een versterking van de financiële positie.
Met name het vierde kwartaal was uitzonderlijk sterk. Dat blijkt uit de Conjuctuurenquête die Transport en Logistiek Nederland onder de leden heeft gehouden. Er zijn ook zorgen: er is onvoldoende personeel om verdere groei bij te houden.

84 % van de bedrijven maakt winst
Voor veel ondernemers verliep 2017 positiever dan zij aan het begin van het jaar dachten, vooral in het laatste kwartaal. Over het geheel genomen sluit 84% van de bedrijven het jaar af met winst. Dat percentage is de laatste twaalf jaar nog nooit zo hoog geweest. 70 procent van de ondernemers vindt de financiële positie van hun bedrijf sterk of zeer sterk. Vooral verhuisbedrijven en bedrijven die met de bouw te maken hebben draaiden afgelopen jaar bovengemiddeld goed.

Een recordaantal bedrijven is van plan dit jaar uit te breiden. Een derde wil investeren in materieel, 45% denkt aan meer personeel. Personeelskrapte is echter een groot punt van zorg en houdt veel ondernemers uit de slaap. 60% van de ondervraagden vindt het moeilijk of zeer moeilijk om aan voldoende personeel te komen. Er zijn maar liefst 7000 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs en chauffeurs van bestelauto’s.

Het chauffeurstekort houdt ondernemers uit de slaap
Om nieuwe chauffeurs te werven is de actie ikwordvrachtwagenchauffeur.nl
van start gegaan. De ambitie voor 2018 is om 2.500 nieuwe chauffeurs te laten instromen in de sector. Ongeveer 1.000 jongeren via BBL en 1.500 via zij-instroom.

Bron: Truckstar.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 12, 2018 9:49 am

Terug in de tijd met Booy Twello

Afbeelding

BIGtruck gaat terug in de tijd met Pascal Booy, nazaat en archivaris van het prachtige bedrijf Booy...

Kijk en lees verder op Bigtruck.nl met prachtige foto's uit de glorietijd van Booy Twello

Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 12, 2018 9:54 am

1000 Punten test in Bigtruck

Afbeelding

In de nieuwe BIGtruck staat de 1000 punten test 2018. Drie trucks van Mercedes, Scania en Volvo strijden...

Kijk en lees verder op Bigtruck.nl voor de 1000 punten test

Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 12, 2018 10:05 am

Telefoon bedienen achter het stuur mag!

Afbeelding

De wetgeving over het gebruik van mobiele telefoons was een beetje te ver doorgeslagen volgens het gerechtshof in Leeuwarden. Een automobilist die betrapt werd op het bedienen van zijn toestel terwijl die in een houder zat werd vandaag vrijgesproken door het hof.
De automobilist kreeg vorig jaar een boete van 239 Euro. De kantonrechter veroordeelde hem aanvankelijk maar de man ging in beroep bij het hof. Veel automobilisten gebruiken hun toestel voor App’s als Flitsmeister, of als routeplanner. Als de telefoon dan in een houder zit dan zou dat volgens het gerechtshof geen probleem mogen zijn om hem te bedienen. Volgens het gerechtshof heeft de wetgever er heel bewust voor gekozen om het vasthouden van het toestel te verbieden. Het is dus geen verbod op het aanraken van het toestel.
Het hof is dan ook van mening dat het bedienen van een mobiele telefoon terwijl deze niet wordt vastgehouden niet valt onder artikel 61a van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Ook daar wordt expliciet gesproken over het vasthouden van het toestel.
Het versturen van Appjes terwijl het toestel in de houder zit lijkt ons niet aan te raden, en volgens persraadsheer Leo Wemes is dat ook niet de bedoeling. ,,Het is niet zo dat met deze uitspraak op zak een telefoon altijd bediend mag worden in een houder. Er zullen altijd omstandigheden zijn die het bedienen van een smarthpone wel strafbaar maken, ook al zit die in een houder. Dat kan het geval zijn als het leidt tot een ongeluk.''
Het is afwachten of de wetgever de regels verder aan gaat scherpen maar voorlopig voorspellen we de verkopers van telefoonhouders goede zaken!


Bron: Bigtruck.nl/Blog door Iep van der Meer
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » zo mar 18, 2018 10:20 am

VIDEO – Politie kijkt met camera tot achter het stuur

De Nederlandse politie test momenteel speciale camera’s waarmee het appende of bellende automobilisten al rijdend kan filmen. Zo kan de politie beboeten zonder een auto stil te zetten. De boete wordt verstrekt op basis van het gefilmde kenteken. Dat meldt NOS.

Afbeelding

Video meekijken tot de voorruit

Tot nu toe controleert de politie vooral door eigen waarneming of iemand met een telefoon in z’n hand zit te bellen of aan het appen is. De pakkans is echter klein omdat de bestuurder staande moet worden gehouden. Door de camera’s moet de kans groter worden dat een overtreder wordt betrapt.
De camera’s kunnen bijvoorbeeld op een viaduct worden geplaatst zodat er goed zicht is op tegemoetkomende auto’s. Beelden van bestuurders die niets strafbaars hebben gedaan worden vernietigd.
Het Openbaar Ministerie (OM) onderzoekt de juridische haalbaarheid van het handhaven op deze wijze en stelt hoge eisen aan de technische kwaliteit van de beelden. ”Het moet onomstotelijk vaststaan dat iemand z’n telefoon in de hand heeft tijdens het rijden. De ramen van de auto zijn soms vies of iemand krabt aan zijn oor. Je wilt niet dat mensen ten onrechte een bekeuring krijgen”, zegt een woordvoerder van het OM.
Voor vrachtwagenchauffeurs kan de mogelijke controle extra vervelend zijn. Doordat zij hoog in de cabine zitten kan de camera waarschijnlijk beter waarnemen wat ze aan doen zijn. Interessant is ook hoe de privacy van de automobilist hiermee gewaarborgd wordt. Enkele jaren geleden verbood de Autoriteit Persoonsgegevens camera’s in de cabine om die reden.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » zo mar 18, 2018 10:27 am

BP/Aral biedt universele tolkast

BP/Aral biedt wagenparkbeheerders een nieuwe oplossing aan voor de betaling van tolgeld in heel Europa. Het gaat om de door Telepass vervaardigde BP/Aral Tollbox. Dit apparaat maakt gebruik van de European Electronic Toll Service (EETS) voor de automatische verrekening van tolgeld. Op deze manier hoeven wagenparkbeheerders slechts één tolgeldapparaat in elk voertuig te installeren in plaats van aparte oplossingen voor elk Europees land.

Afbeelding

De introductie van een gestandaardiseerde Europese tolbox bespaart wagenparkbeheerders tijd en kosten en vergroot daarmee de kostenefficiency van wagenparken”, zegt Jeroen de Vries, die als sales manager bij BP/Aral verantwoordelijk is voor tankpassen in Europa.
De BP/Aral Tollbox voor EETS laat zich snel en eenvoudig installeren en kan direct in gebruik worden genomen. Het apparaat kan daarnaast op soepele wijze naar een ander voertuig worden overgezet. De BP/Aral Tollbox is direct vanaf de introductie inzetbaar in België (met inbegrip van de Liefkenshoektunnel), Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Polen (de A4), Portugal en Spanje. Het aantal ondersteunde landen zal voortdurend worden uitgebreid totdat pan-Europese dekking is bereikt. De functionaliteit voor nieuwe landen zal automatisch online worden geactiveerd voor wagenparkbeheerders zodra die beschikbaar komt.
De nieuwe BP/Aral Tollbox biedt nog meer functies, zoals telematica-oplossingen voor het lokaliseren van voertuigen en beheer- en rapportagefunctionaliteiten voor wagenparken. Overige interfaces binnen het apparaat dragen bij aan een efficiënte inzet en verwerking van voertuiggegevens.
De geleverde diensten hebben een modulaire opzet. Het aanbod varieert van basisdiensten tot integrale dienstenbundels. Wagenparkbeheerders kunnen daarmee een pakket van diensten samenstellen dat op hun specifieke behoeften aansluit. Gebruikers van de tankpas van BP/Aral kunnen zich direct gratis aanmelden voor het laatste nieuws over de EETS-oplossing en de beschikbaarheid daarvan in Europa.
De nieuwe oplossing wordt door BP/Aral aangeboden in samenwerking met tolexpert Trafineo. Gebruikers van de tankpas van BP/Aral profiteren reeds van een breed scala aan diensten van Trafineo, zoals veilige parkeergebieden, wasbeurten voor vrachtwagens en exclusieve veerbootverbindingen in samenwerking met PIQUE Ferry Agency GmbH.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » zo mar 18, 2018 10:32 am

Europa past richtlijn rijbewijs en Code 95 aan

Het Europees Parlement heeft afgelopen week toegestemd in een voorstel om de opleiding en training van vrachtwagenchauffeurs te verbeteren.

Afbeelding

De EC had in februari vorig jaar een voorstel tot aanpassing van richtlijn 2003/59/EC gedaan. Dat voorstel is nu met grote meerderheid aangenomen.
De voorgestelde veranderingen hebben betrekking op de rij-opleiding, maar ook de Code95 trainingen. De nadruk van de aanpassing van de opleidingen en trainingen ligt bij veiligheid, bijvoorbeeld bij het beschermen van kwetsbare verkeersdeelnemers en het gebruik van assistentiesystemen. Ook het beperken van brandstofverbruik moet meer aandacht tijdens opleiding en nascholing krijgen. De chauffeursopleiding moet ook worden aangepast naar moderne technieken, met onder meer e-learning.
Het Europees Parlement wil eveneens dat er duidelijkheid komt rond de regels voor de leeftijd van beroepschauffeurs in de richtlijn en de overige Europese regels voor het hebben van een rijbewijs. Tevens moeten opleidingen en nascholing tussen lidstaten onderling worden geaccepteerd. Daarom wil het EP een elektronisch systeem opzetten waarmee eenvoudig in heel Europa snel kan worden gecheckt of een chauffeur de juiste opleiding en nascholing heeft gevolgd. Dit systeem kan ook worden gebruik bij handhavingsinstanties.
Branche-organisatie TLN heeft zich naar eigen zeggen sterk gemaakt de richtlijn in te richten naar de Nederlandse transportsector en zet de belangrijkste wijzigingen even op een rij:

Per nascholingsperiode (van 5 jaar) dient er minstens een training te worden gevolgd met een verkeersveiligheidsthema. Speciale nadruk ligt er ook op een ‘rationeel brandstofverbruik’ (art. 7);
Herhaling van hetzelfde onderwerp binnen dezelfde cyclus is niet meer toegestaan (art. 7). De bijlage bij de richtlijn vermeldt dat er diverse onderwerpen aan bod moeten komen in de 35 uur nascholing. Een herhalingsopleiding is wel toegestaan indien blijkt dat de chauffeur een specifiek corrigerende opleiding nodig heeft;
Bij de keuze van de onderwerpen voor nascholing wordt rekening gehouden met de specifieke behoeften van het door de bestuurder uitgevoerde vervoer en de ontwikkelingen op het gebied van geldende regelgeving en technologie (art. 7);
De minimumleeftijd voor een chauffeur beroepsgoederenvervoer blijft 18 jaar. Er is aansluiting gezocht bij de Europese richtlijn 2006/126 (rijbewijs);
Code 95 wordt vermeld op het rijbewijs. Als dat niet kan, wordt door de lidstaat een ‘kwalificatiekaart bestuurder’ uitgereikt, waarop de Code 95 vermeld staat. Lidstaten erkennen deze kwalificatiekaarten onderling, de bevoegde autoriteiten controleren of het rijbewijsnummer dat vermeld staat op de kaart inderdaad geldig is. Een chauffeur verkrijgt de kwalificatiekaart nadat hij heeft aangetoond dat de vereiste 35 uur nascholing is gevolgd. In Nederland blijft de verklaring van nascholing gelden. Deze wijziging heeft alleen gevolgen voor chauffeurs met een niet-Nederlands rijbewijs. Hoe die Nederlandse praktijk er voor hen uit gaat zien, is zo kort na het besluit nog niet duidelijk. TLN en het ministerie van IenW zijn hierover met elkaar in gesprek;
Wederzijdse erkenning tussen lidstaten van Code 95-trainingsdagen vindt de EC erg belangrijk. Dat zou volgens TLN alleen mogelijk moeten zijn als er ook een adequate handhaving bij wordt georganiseerd. TLN heeft daarom gepleit voor een verbinding met RESPER, om fraude met Code 95 tegen te gaan. Dit is in de Richtlijn Rijbewijzen (2006/126) in artikel 15 gehonoreerd;
Het niveau voor initiële vakbekwaamheid en nascholing is door het EP vastgesteld op ten minste MBO2-niveau;
ADR is in de Code 95-nascholingscatalogus opgenomen. Maar omdat er bij het Europees Parlement een sterke wens leeft om geen herhalingscursussen binnen dezelfde nascholingscyclus toe te staan, had TLN bedenkingen bij dit succes. De aanhouder wint soms in een lobbytraject: TLN’s argument dat een ADR-cursus van 14 uur toch gewoon voor al die uren mag worden meegeteld, heeft navolging gevonden;
TLN heeft een aantal jaren geleden al gezorgd dat er vrijstelling wordt verleend aan chauffeurs die zonder code 95 op het rijbewijs vrijwilligerswerk verrichten, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vrachtwagen, ten behoeve van liefdadigheidsinstellingen en non-profitorganisaties. Ook deze vrijstelling is in de nieuwe richtlijn opgenomen (art. 2 lid f).
TLN meldt dat er ook op het gebied van duurzaamheid nog een succes is te melden.

In de Rijbewijsrichtlijn wordt aan artikel 6, lid 4 punt toegevoegd dat voertuigen van meer dan 3.500 kg die rijden op alternatieve brandstoffen gereden mogen blijven worden door houders van een rijbewijs B als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
De totale massa is niet groter dan 4.250 kg
Het gewicht boven de 3.500 kg is uitsluitend toe te schrijven aan de grotere massa van het alternatieve aandrijfsysteem, in vergelijking met de massa van het aandrijfsysteem van een voertuig met dezelfde afmetingen dat is uitgerust met een interne verbrandingsmotor met een elektrische of compressieontsteking
Het laadvermogen wordt niet verhoogd ten opzichte van hetzelfde voertuig
Er mag geen aanhanger worden gebruikt
Lidstaten kunnen zelf bepalen of ze hier gebruik van willen maken.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » zo mar 18, 2018 10:45 am

Roemeense bende rijdende ladingdiefstal vrijgesproken

De rechtbank Overijssel spreekt vijf mannen uit Roemenië vrij van het stelen van 960 Apple iPhones uit een rijdende vrachtwagen op de A73. Er is geen bewijs dat deze aanklacht tegen hen ondersteunt. Wel zijn de mannen veroordeeld voor het bezit van de gestolen telefoons tot celstraffen van 15 maanden. Vijf dagen na de diefstal zijn de mannen aangehouden op een vakantiepark in Otterlo, in het bezit van de lading ter waarde van zo’n 550.000 euro.

Afbeelding

Stelen uit een rijdende vrachtwagen: zo werkt het

Op 24 juli 2017 zijn 960 Apple iPhones uit een rijdende vrachtwagen gestolen via de zogenaamde ‘Roemeense methode’. Hierbij reden in de nachtelijke uren meerdere auto’s dicht rondom de vrachtwagen. Een persoon klimt op de motorkap van de auto die pal achter de vrachtwagen rijdt, maakt het slot open en haalt de lading eruit. Tijdens deze operatie rijden de vrachtwagen en de auto op aanzienlijke snelheid door en zorgen andere auto’s er tegelijkertijd voor dat achteropkomend verkeer niet kan inhalen.
Hoewel de vijf mannen in het vakantiepark in bezit waren van de lading en gereedschap om een vrachtwagen open te slijpen betekent dit niet automatisch dat zij ook degenen waren die de ladingdiefstal pleegden. Het dossier biedt hiervoor onvoldoende aanknopingspunten. In de eerste plaats zit er relatief veel tijd tussen de diefstal en de aanhouding van de mannen met de gestolen goederen.
Verder was een van de telefoons van een van de verdachten vlakbij de diefstal, maar blijkt ook uit het dossier dat andere mensen deze telefoon gebruikten. Het is dus niet uit te sluiten dat een ander met deze telefoon bij de diefstal was. Ook van andere telefoons die tijdens de diefstal in die omgeving waren is niet duidelijk bij wie die horen.
Tenslotte constateert de rechtbank dat er bij de vakantiewoning nog 2 personen zijn gezien. Zij waren niet aangemerkt als verdachte in dit dossier. Op basis van informatie uit Roemenië kan niet worden uitgesloten dat zij, en niet één van de 5 mannen, betrokken zijn bij de ladingdiefstal.
De rechtbank veroordeelt 4 mannen tot een celstraf van 15 maanden. Een vijfde man krijgt een celstraf van 14 maanden opgelegd. In zijn zaak matigt de rechtbank de celstraf met 1 maand omdat tijdens de aanhouding in de vakantiewoning foto’s zijn gemaakt door journalisten. Deze foto’s zijn gepubliceerd in een artikel waarop deze man te herkennen was, anders dan de andere mannen.
De rechtbank oordeelt dat dit een forse schending van de persoonlijke levenssfeer is waar de man veel nadeel van heeft. De foto’s zullen nog lang, zo niet zijn hele leven, op het internet terug te vinden zijn.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » zo mar 18, 2018 11:07 am

Politie jaagt op witte sturen en verlichting

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De afgelopen dagen is het opvallend hoeveel berichten we zagen over bekeuringen voor illegale verlichting, en zelfs voor het monteren van een nostalgisch wit stuurwiel in een vrachtwagen. Verschillende chauffeurs liepen tegen boetes aan voor het voeren van hun sfeerverhogende accessoires.
Transporteur en vriend van BIGtruck, Henk Portena bijvoorbeeld werd aan de kant gezet voor het voeren van te veel lampjes. De prachtige DAF truck is inderdaad keurig verlicht rondom, maar er is nergens sprake van te fel licht of van verkeerde kleuren. Je ziet soms trucks rijden met aan de voorkant groen, of nog erger blauw licht, maar daar is bij Henk geen sprake van. Toch vond Oom Agent het niet goed en moest Henk even 140 Euro aftikken, plus uiteraard negen Euro aan administratiekosten.
Edwin Fennema, eigenrijder bij HTC liep afgelopen week tegen een bekeuring aan omdat hij een wit stuur in zijn Volvo gemonteerd heeft. De Duitsers controleren daar streng op de laatste tijd en Edwin was het spreekwoordelijke bokje. Hij werd bij Recklinghausen naar een parking gedirigeerd waar hij aanvankelijk 105 Euro moest aftikken. Dat werd later gehalveerd omdat ze Edwin erg lang lieten wachten, maar uiteindelijk reed hij zonder te betalen naar huis. Die bon komt vast nog wel via de post.
Edwin heeft hiermee nog geluk gehad want als de Duitse politie er op staat dan rij je geen meter verder. Dat kan omdat er in Duitsland strenge regels gelden voor alles wat je aan een voertuig schroeft. Bij iedere accessoire hoort een TÜV certificaat waarop staat dat het onderdeel geschikt is voor het voertuig waar het op gemonteerd is. Net als bij trucks die gepakt worden met een klep in de uitlaat kan dat in extreme gevallen leiden tot het afslepen van het voertuig naar een dealer, om daar de illegale accessoires te laten vervangen door originele. Alles uiteraard op kosten van de eigenaar van het voertuig. En ja, dan wordt zo'n wit stuur wel heel erg duur..


Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » zo mar 18, 2018 11:17 am

Nieuwe tachograaf voorschriften op komst

Afbeelding

Afbeelding

De komende periode staat in het teken van grote veranderingen op het gebied van tachografen. Uiteindelijk leidt dit volgend jaar tot de nieuwe smart tachograaf. Dat meldt tachospecialist A1 Automotive, dat op Transport Compleet uitleg gaf en dat daarnaast een quiz organiseerde om tachograafkennis te testen.
Een groot deel van de nieuw gebouwde vrachtwagens wordt sinds oktober vorig jaar uitgerust met de VDO 3.0 tachograaf. Het kenmerk van deze tachograaf is de behuizing uit één stuk. Ook gebeurt het invoeren van chauffeurskaarten bij deze nieuwe tachograaf sneller dan bij eerdere types van VDO. De nieuwe tachograaf is bij alle truckfabrikanten te bestellen en is de voorloper van de nieuwe Smart Tachograaf, die vanaf 15 juni 2019 in alle nieuw geproduceerde trucks in Europa verplicht wordt gesteld. Dit wordt de 4.0 tachograaf en hiermee wordt alles wat we tot nu toe deden en wisten, toch weer heel anders. Dit om fraude met de tachograaf zoveel mogelijk uit te sluiten. Kenmerken van die nieuwe Smart Tacho zijn modules die extra signalen afgeven. Daardoor wordt het de facto onmogelijk om nog te frauderen.

Tacho Kennis Quiz
Omdat de tachograaf en alles wat ermee samenhangt vaak taaie kost is voor chauffeurs, ging A1 Automotive de bezoekers van Transport Compleet op weg helpen in deze voor iedereen verplichte materie door een quiz te organiseren. De Tacho Kennis Quiz, maakt deel uit van de nieuwe Code 95 digitale tachograaf training van de VDO Academy. Deze training is volgens A1 Automotive vrij uniek in Nederland, aangezien het grootste deel van de verplichte zeven uur durende training thuis gevolgd kan worden door middel van E-learning. Het theorie gedeelte leren de chauffeurs dus thuis en het praktijkgedeelte (2,5 uur) wordt op locatie bij A1 Automotive met werkende tachografen gegeven. Dit heeft als voordeel dat een chauffeur niet een hele dag op hoeft te offeren om de 7 punten te behalen. Ook gaf A1 Automotive ieder uur een presentatie om chauffeurs, monteurs en wagenparkbeheerders te laten zien wat wel en niet belangrijk is in de ogen van de inspectie en leren ze waar ze op moeten letten nu we ons in een 'tussenfase' bevinden met de VDO 3.0 tachograaf, de voorloper van de Smart Tacho, die alle ins en outs in de wereld van de tachografen weer zal gaan veranderen. A1 Automotive liet dit al zien op Transport Compleet.


Bron: Bigtruck.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Gebruikersavatar
Klaes
Berichten: 20339
Lid geworden op: do dec 10, 2009 12:50 pm
Locatie: Fryslân

Re: Transportnieuws

Bericht door Klaes » ma mar 19, 2018 12:30 pm

Groen licht voor uitbreiding Oegema Transport

Wethouder Douwe Prinsse en directeur Sibbele Oegema van Oegema Transport hebben vrijdag 16 maart de koopovereenkomst ondertekend voor 1 hectare grond op bedrijventerrein De Rollepaal in Dedemsvaart. Met de aankoop van deze grond en de aankoop van 4,6 hectare in 2017 heeft Oegema Transport voldoende ruimte om in de nabije en wat verdere toekomst te groeien. Dat meldt de gemeente Hardenberg, waar Dedemsvaart onder valt.

Afbeelding

Afbeelding

Dat de economie aantrekt, merkt de gemeente Hardenberg aan de verkoop van gronden. Het afgelopen jaar werd 14 hectare bedrijfsgrond verkocht in de gemeente. Vooral in de kernen Dedemsvaart en Hardenberg. De verkoop van de grond aan Oegema Transport is het laatste stuk van de gemeentelijke grond van De Rollepaal.
Familiebedrijf Oegema Transport wordt inmiddels door de vierde generatie Oegema’s geleid. Het bedrijf is de afgelopen decennia flink gegroeid. Van vijf medewerkers in 1988 naar 500 in 2018. “De komende jaren verwachten we nog verder te groeien,” vertelt directeur Sibbele Oegema. “De transport- en opslagmarkt is volop in ontwikkeling. Het afgelopen jaar hebben we een nieuw warehouse van 5.000 m2 en een tankstation gebouwd. Met de nu aangekochte grond kunnen we in 2018 nog een warehouse van 8.500 m2 realiseren waar we plek hebben voor 9.000 pallets. De oplevering is gepland in oktober.” Het transportbedrijf is 24 uur per dag 7 dagen in de week bezet.
Het bedrijf bezit in totaal vijftien hectare grond en heeft hiermee voldoende ruimte voor plannen in de toekomst. “Wij, maar ook de volgende generatie Oegema’s kunnen dus ook nog alle kanten op hier in Dedemsvaart”, vertellen Sibbele en Gina Oegema enthousiast. “Het lijkt ons geweldig om straks de vijfde generatie Oegema’s aan het roer te zien. Maar zo ver is het nog niet. Wij zijn nog jong en de volgende generatie moet eerst nog studeren.”

Het transportbedrijf kiest bewust voor Dedemsvaart. In 1918 is het in Dedemsvaart gestart en er nu nog steeds gevestigd. In 2019 viert Oegema Transport zijn honderdjarig bestaan. Volgens de eigenaren heeft dat alles te maken met de ruimte, de goede werkmoraal en het goede werkklimaat. Wel is het belangrijk dat de regio goed bereikbaar blijft. De N377 is daarbij zeker een aandachtspunt. Naast de hoofdvestiging in Dedemsvaart heeft het bedrijf ook vestigingen in Culemborg en Brno (Tsjechië).
Wethouder Prinsse geeft aan dat het belangrijk is dat de gemeente, bedrijven de mogelijkheid biedt om zich te vestigen of om uit te breiden. “Het MKB in onze gemeente is een grote banenmotor die van groot belang is voor onze inwoners en de leefbaarheid in de hele gemeente. We zijn dan ook zuinig op deze bedrijven en proberen altijd een oplossing op maat te bieden in goed overleg met de ondernemer. Oegema Transport is bij zo’n bedrijf dat we koesteren. Een belangrijke werkgever in onze regio.”Directeur Oegema beaamt dat de gemeente meedenkt met ondernemers en oplossingen zoekt, zoals zij zelf hebben ervaren bij de hun bouwplannen.


Bron: TTM.nl
Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom

Plaats reactie

Terug naar “Transport gerelateerd nieuws”